13 jul 2021 | Management & Deontology

Startende advocaat? 7 tips voor een cliëntgerichte aanpak

Door Jubel

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 13/07/2021 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Wanneer u als advocaat uw intrede doet in het beroep en zich nieuw op de markt positioneert, is de concurrentie meteen hoog. Daarom is het belangrijk dat u uw eigen activiteiten netjes structureert en zich laat opmerken door bijvoorbeeld een uitstekende service te verlenen naar uw cliënteel toe. De volgende tips laten zien hoe u dit kan bereiken.

Plan uw werkweek systematisch

Om uw overzicht bij de veelheid aan taken niet te verliezen, helpt het om elke werkweek op voorhand te plannen en te structureren – voor zover dat te voorzien is. Er moet ook rekening worden gehouden met buffertijden voor eventuele noodsituaties. Het creëren van een archiefsysteem en het gebruik van hoogwaardige kantoorartikelen kunnen helpen om gedachten en taken fysiek en mentaal te ordenen.

E-mailbeheer en -selectie

Door de toenemende digitale communicatie (o.a. de relaties met leveranciers, nieuwsbrieven, rechtskundige vraagstukken, cliëntaanvragen, …) stroomt uw professionele inbox snel vol en bestaat het gevaar dat u uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet. In zulke situatie bestaat het gevaar dat u belangrijke e-mails van (toekomstige) cliënten over het hoofd ziet. Om dit probleem te verhelpen, doet u er goed aan uw inbox logisch in te delen in mappen naargelang de verschillende taken die u als advocaat(-zelfstandige) op zich neemt. Via die werkwijze kan u inkomende mails bovendien makkelijk differentiëren en sorteren op prioriteit. Ten slotte, door elke dag een duidelijk afgebakend tijdstip te kiezen voor de verwerking van e-mails, verhoogt u uw werkefficiëntie. Dat resulteert dan weer in minder stress.

Probleemoplossend denken: een stappenplan

Op elk juridisch vraagstuk, wil u uiteraard zo snel en efficiënt mogelijk een antwoord formuleren. Een belangrijke troef als advocaat ten behoeve van uw cliënteel is in elke zaak de essentie tot in de kern te analyseren. Probleemoplossend denken en een scherpe analytische geest zijn daarom een must binnen de advocatuur. Wil u uw vaardigheden daarin aanscherpen? Dan kan het Pareto-principe u misschien helpen. Kort gesteld, gaat die stelling ervan uit dat u met 20 % inspanning, 80 % resultaat kan boeken. Op die manier bespaart u op kostbare tijd wat dan weer de service naar uw cliënten ten goede komt.

Duidelijke communicatie

Bij een cliëntgerichte aanpak, is het van belang de juridische feiten op een begrijpelijke manier te presenteren. Tenzij een zaak zeer complex is, is het raadzaam niet meer dan 3 tot 5 jargontermen in een cliëntenbrief te vermelden. Zulke bevattelijke overzichten zijn voor de cliënt gemakkelijk te begrijpen en kunnen als leidraad dienen om zo nodig opnieuw te worden besproken.

Niche zoeken

Om uzelf succesvol in de kijker te plaatsen als advocaat, is het raadzaam u in uw communicatie naar (toekomstig) cliënten, te focussen op een niche. Op die manier onderscheidt u zich van de massa en wordt u sneller (digitaal) opgemerkt. Bent u daarbij dan nog eens gespecialiseerd in een niche binnen een niche, dan kan dat een echt unique selling point zijn.

Creëer en publiceer een netwerk

Deel uitmaken van een breder netwerk is essentieel als advocaat. Wie bewust de aandacht op zichzelf vestigt door deelname aan conferenties, publicaties in vaktijdschriften, etc. wordt gezien en hoger gewaardeerd.

Conclusie

Wil u als startende advocaat een vliegende start nemen? Dan zorgen een duidelijke positionering binnen de juridische ‘markt’, regelmatig public relations management en het onderhouden van uitstekende interne structuren voor een evenwichtige verhouding tussen dienstgerichte activiteit en persoonlijk welzijn.

Charlotte Janssen

Ontdek hier meer marketinggerelateerde tips en insights!

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.