Today's Lawyer

Advocaten moeten goede juristen zijn, maar ook - en steeds meer - goede ondernemers. Sommige advocaten zijn daar zeer bedreven in. Andere doen het met wat tegenzin, omdat ze te veel van het ambachtelijke advocatenwerk houden. Maar iedereen wordt met de zakelijke aspecten van de beroepsuitoefening geconfronteerd:

- Hoe bepaal ik mijn tarieven?
- Zijn er nieuwe businessmodellen voor de advocatuur?
- Welke marketinginspanningen zijn noodzakelijk of nuttig voor een advocatenkantoor?
- Etc...

Today’s Lawyer behandelt dit soort vragen: in een directe stijl en a.d.h.v. korte, toegankelijke artikels. Soms als aanzet tot reflectie en actie. Dan weer om uw blik te verruimen. Om u de bevestiging te geven van wat u al langer aanvoelde, of misschien juist om uw eigen werkmethodes in vraag te stellen en nieuwe ideeën op te pikken. Dit tijdschrift informeert u over alle onderwerpen die de ondernemende advocaat interesseren en aanbelangen.

De kernredactie bestaat uit advocaten die gepassioneerd zijn door hun beroep en die zelf graag stilstaan bij de nieuwe evoluties. Daarnaast is er een schare co-auteurs die beknopt en to-the-point hun expertise (in marketing, IT, accountancy, deontologie, sociaal recht, enz.) samenballen in leesbare, toegankelijke bijdragen.

De General Counsel Barometer 2016 doorprikt mythes maar heeft duidelijke boodschap voor de advocatuur: hoog tijd voor evolutie in de advocatuur

Het gemiddelde bedrijf dat in België beschikt over bedrijfsjuristen geeft jaarlijks zo’n 175.000 euro uit aan advocaten. Uiteraard bestaat het gemiddelde bedrijf niet, de onderlinge verschillen kunnen erg groot zijn, maar het geeft aan dat het voor de ‘zakenadvocaten’ een erg belangrijke doelgroep is.

Eind vorig jaar lanceerden het Instituut voor Bedrijfsjuristen en FrahanBlondé samen de eerste General Counsel Barometer. Meer dan 160 General Counsel (= hoofd van het juridische departement) in België namen deel aan het onderzoek. Dit maakt de General Counsel Barometer het meest uitvoerige onderzoek ooit gedaan in België bij die doelgroep. We bespreken hier enkele van de boeiende resultaten.

De bedrijfsjurist groeit door tot de kern van de onderneming

Waar juridische risico’s in het verleden niet altijd op het radarscherm van het topmanagement van ondernemingen stonden, is dat de laatste decennia sterk veranderd. Juridische risico’s zijn wel degelijk strategisch geworden. We denken maar aan kartelboetes, de strafrechtelijke aansprakelijkheid van de CEO en bestuurders, de verregaande impact op het merk en de reputatie van ondernemingen als gevolg van fraude, discriminatie, privacy … Het resultaat van deze evolutie is dat de laatste decennia de juridische budgetten sterk ge- stegen zijn en dat meer ondernemingen besluiten juridische risico’s intern te beheren, door sterke interne juristen.

De General Counsel Barometer toont duidelijk aan hoe General Counsel vandaag een strategische positie innemen binnen de onderneming. Bijna 70% van de General Counsel in Belgische ondernemingen rapporteert rechtstreeks aan de CEO. De helft van de General Counsel in België zetelt in het directiecomité en niet minder dan 70% voelt zich betrokken bij strategische beslissingen binnen de onderneming.

De bedrijfsjurist is intussen ook de sleutelfiguur voor de advocatuur. Hij kiest en selecteert de advocaten. Slechts in een kleine minderheid (+/- 20%) van ondernemingen spelen anderen binnen de onderneming hier nog een rol. De meerderheid beschikt over een formeel budget om de hulp van advocaten in te roepen.

Wat verwachten General Counsel van hun advocaten in de toekomst? Geen revolutie. Geen wereldschokkende innovaties. Maar wel ‘back to the basics’. Hun top drie:

1. Meer beknopte, duidelijke, en pragmatische juridische adviezen. Advocaten die menen dat ze indruk kunnen maken met lange teksten en moeilijke woorden slaan de bal volledig mis. ‘Vertel me niet hoe een horloge werkt, zeg me hoe laat het is’, zo zou je de frustratie van General Counsel kunnen samenvatten.

2. Betere voorafgaande inschatting van de kosten. General Counsel moeten hun budget beheren. Dat impliceert dat ze nood hebben aan voorspelbaarheid van de advocatenkosten. Dat de advocatuur hen niet kan helpen om de kosten op voorhand in te schatten, gaat er hoe langer hoe minder in. Een advocaat die zijn stiel kent, moet in staat zijn de cliënt te helpen met het inschatten van de kosten. Hij kan het efficiëntierisico niet bij de cliënt leggen.

3. Beter inzicht in de business van de cliënt. Ondernemingen opereren niet in het ijle: ze hebben cliënten, concurrenten, producten, doelstellingen, beslissingsstructuren etc. De advocatuur kan maar een zinvol advies geven wanneer ze zich ook verdiept in deze context van de client. De General Counsel kan zelf opzoeken wat er in de wet staat. Wat hij wil weten is hoe de wet moet of kan worden toegepast binnen zijn zeer specifieke sectorale en bedrijfscontext. Een professionele relatie vraagt deze investeringen van de advocaat.

Benieuwd naar de rest van het artikel?  Het volledige artikel en alle resultaten vindt u terug in Today’s Lawyer.

Stuur vandaag nog een mailtje naar info@mijnwetboek.be en vraag uw gratis digitaal proefnummer aan.

 

 

Today's Lawyer

Advocaten moeten goede juristen zijn, maar ook - en steeds meer - goede ondernemers. Sommige advocaten zijn daar zeer bedreven in. Andere doen het met wat tegenzin, omdat ze te veel van het ambachtelijke advocatenwerk houden. Maar iedereen wordt met de zakelijke aspecten van de beroepsuitoefening geconfronteerd:

- Hoe bepaal ik mijn tarieven?
- Zijn er nieuwe businessmodellen voor de advocatuur?
- Welke marketinginspanningen zijn noodzakelijk of nuttig voor een advocatenkantoor?
- Etc...

Today’s Lawyer behandelt dit soort vragen: in een directe stijl en a.d.h.v. korte, toegankelijke artikels. Soms als aanzet tot reflectie en actie. Dan weer om uw blik te verruimen. Om u de bevestiging te geven van wat u al langer aanvoelde, of misschien juist om uw eigen werkmethodes in vraag te stellen en nieuwe ideeën op te pikken. Dit tijdschrift informeert u over alle onderwerpen die de ondernemende advocaat interesseren en aanbelangen.

De kernredactie bestaat uit advocaten die gepassioneerd zijn door hun beroep en die zelf graag stilstaan bij de nieuwe evoluties. Daarnaast is er een schare co-auteurs die beknopt en to-the-point hun expertise (in marketing, IT, accountancy, deontologie, sociaal recht, enz.) samenballen in leesbare, toegankelijke bijdragen.

Bekijk alle artikelen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.