Test article

30 aug 2021 | Management & Deontology

Uw sociale media-activiteiten plannen

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 30/08/2021 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

In dit artikel hebben we het over de planning van uw professionele sociale media-activiteiten, die een essentieel onderdeel vormen van uw contentstrategie. In een vorig artikel hebben we uitgelegd dat uw contentstrategie de visie is die richting geeft aan uw toekomstige contentontwikkeling om te voldoen aan een specifieke bedrijfsdoelstelling. Een korte samenvatting: Het bepalen van een contentstrategie bestaat uit drie fasen: het identificeren van uw bedrijfsdoelstelling, het identificeren van uw doelgroep, en het identificeren van de content die uw doelgroep nodig heeft. Het eerste wat u dus moet doen, is het identificeren van uw bedrijfsdoelstelling. Waar staat uw advocatenkantoor voor, en wat wilt u bereiken met de content die u aanbiedt? Wees zo specifiek mogelijk. Leer vervolgens zo veel mogelijk over uw doelpubliek en wat u hun te bieden hebt dat u onderscheidt van de concurrentie. Analyseer welke informatie uw cliënten nodig hebben, en waar ze te vinden zijn. Eenmaal u dit allemaal onderzocht hebt, beschikt u over de nodige gegevens die u laten zien wat u moet schrijven, voor wie, hoe en waar.

Zodra u uw contentstrategie hebt, kunt u beginnen met het plannen van uw sociale media-activiteiten. In dit artikel kijken we naar contentplanning en contentkalenders, naar tools zoals Hootsuite en Buffer om u te helpen uw postactiviteit te beheren, en we eindigen met enkele praktische tips.

Een contentplan voor sociale media is een richtlijn die bepaalt hoe u uw content op de evoluerende platforms beheert in overeenstemming met uw contentstrategie. Zodra u uw doelstellingen hebt bepaald en uw doelpubliek hebt geïdentificeerd en gelokaliseerd, begint u met het selecteren van de geschikte kanalen waar u uw berichten zult plaatsen.

Kies uw kanalen

Veel mensen maken de fout te denken dat het verspreiden van content op zoveel mogelijk platformen een goede zaak is, maar dat is niet het geval. Het houdt immers geen rekening met waar uw doelpubliek zich bevindt. U kunt dus beter eerst nagaan waar uw doelgroep zich bevindt. Houd er ook rekening mee dat verschillende sociale mediakanalen verschillende waardenproposities hebben, wat betekent dat u vaak verschillende kanalen voor verschillende doeleinden moet gebruiken: het delen van memes, bijvoorbeeld, is meer geschikt op Twitter of Instagram dan op LinkedIn of Medium. Het plaatsen van een bibliografie met uw artikelen heeft meer zin op een LinkedIn profiel of bedrijfspagina, of een Facebookbedrijfspagina dan op Twitter of Instagram.

Kies uw boodschappen

Zodra u de kanalen hebt geïdentificeerd die u van plan bent te gebruiken, kunt u beginnen met het organiseren van uw inhoud en beslissen hoe u deze over de verschillende kanalen verspreidt. Het is zinvol om een inhoudsbibliotheek te maken. Als u professionele inhoud aanbiedt, kunt u deze categoriseren, en ervoor zorgen dat u een evenwicht bewaart tussen de verschillende soorten onderwerpen.

Gebruik sociale media niet enkel om uzelf te promoten. U wilt ook informatie cureren (d.w.z. inhoud van anderen delen), en interactief zijn met andere gebruikers en hun inhoud: u kan die inhoud leuk vinden en/of er commentaar op leveren, enz. De artikelen in de bronnen vermelden verschillende verhoudingen die u kunt gebruiken voor uw berichten voor de ideale mix van inhoud van uzelf, inhoud van anderen, persoonlijke updates, en reacties en antwoorden. Ze gebruiken allemaal iets andere verhoudingen. Maar de enige regel waar iedereen het over eens is, is dat het aantal berichten met uw persoonlijke inhoud en updates nooit groter mag zijn dan het aantal berichten met informatie van anderen.

Plan uw berichten

Hiervoor kunt u een inhoudskalender gebruiken. U kunt vooruitplannen op dagelijkse basis, op wekelijkse basis, op maandelijkse basis en op jaarbasis. Sommige informatie kan immers relevanter zijn op specifieke tijdstippen. Neem bijvoorbeeld artikelen over belastingaangiftes, of btw-aangiftes, of over het verhuren van onroerend goed tijdens vakanties, enz. Het is verstandig om die ruim van tevoren in te plannen, zodat u later uw agenda niet hoeft te gaan reorganiseren. Maar zorg ervoor dat u ook ruimte overlaat voor ongeplande dagelijkse updates. Creëer een workflow waarin u de nodige tijd uittrekt voor uw planningsactiviteiten en voor het opstellen van uw berichten.

Het is nooit een slecht idee om feedback te krijgen van uw teamleden en/of medewerkers over de inhoud die u van plan bent te plaatsen voordat u ze plaatst.

U kunt uw eigen contentkalender ontwerpen, of u kunt bestaande vooraf gedefinieerde sjablonengebruiken. Er zijn verschillende goede, gratis, sjablonen voor contentkalenders beschikbaar op het internet.

Het op deze manier plannen en inplannen van uw berichten heeft veel voordelen.

  1. U bespaart tijd door georganiseerd te zijn.
  2. Er is meer consistentie in uw berichten.
  3. De ervaring leert dat wanneer u uw berichten plant in plaats van ze spontaan te verzinnen, u minder tikfouten maakt en de kans op miskleunen verkleint.
  4. U kunt ambitieuzer zijn met uw sociale strategieën.
  5. U mist geen relevante momenten.
  6. U maakt content van hogere kwaliteit.
  7. U kunt bijhouden wat werkt, en het verbeteren.

Om het plannen van uw sociale media-activiteit gemakkelijker te maken, zijn Hootsuite en Buffer twee erg handige tools. Het zijn allebei apps die het beheren van uw sociale media-activiteit een stuk eenvoudiger maken: ze laten u toe om uw content op een gecentraliseerde manier op de verschillende kanalen te posten. Hun aanbod is redelijk vergelijkbaar, en u hebt er maar één nodig om aan uw behoeften te voldoen. Laten we even vergelijken wat ze te bieden hebben.

  • Ondersteunde sociale netwerken: beide bieden toegang tot de belangrijkste kanalen, d.w.z. LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Hootsuite biedt ook toegang tot YouTube, wat Buffer, op dit moment niet doet. Hootsuite kan ook werken met andere kanalen, maar daar moet u meestal betaalde plug-ins voor gebruiken.
  • Aantal beschikbare sociale media-accounts: beide werken met formules waarbij u een hoger bedrag betaalt als u toegang wilt tot meer sociale media-accounts, en als u toegang wilt voor meerdere gebruikers binnen uw organisatie. Ze hebben ook allebei een beperkt gratis aanbod.
  • Algeheel gebruiksgemak: beide programma’s bestaan al enkele jaren en zijn inmiddels zeer gebruiksvriendelijk. De meeste gebruikers vinden Buffer iets gemakkelijker te gebruiken en om er direct mee aan de slag te gaan.
  • Het plannen van uw boodschappen: beide bieden uitstekende functionaliteit als het gaat om het plannen van uw boodschappen.
  • Het ad hoc plaatsen van boodschappen: dit is geïntegreerd en gemakkelijk in Buffer. In Hootsuite heeft u momenteel een browser plug-in nodig om dit te doen.
  • Conversatiebeheer: Buffer heeft hier een aparte tool voor, genaamd Buffer Reply, die extra kost, maar intuïtiever en completer is dan Hootsuite. Hootsuite heeft wat conversatie management functionaliteit ingebouwd, maar is onhandig.
  • Goedkeuringsfuncties voor inhoud, d.w.z. waarbij één gebruiker de berichten maakt die een andere gebruiker moet goedkeuren. Beide hebben de functie ingebouwd, maar het werkt beter in Hootsuite omdat het een beter beheeroverzicht heeft.
  • Rapportage en dashboardweergaven: terwijl het dashboard van Buffer eenvoudig en overzichtelijk is, zijn het dashboard en de rapportage van Hootsuite geavanceerder.
  • Inhoudsbibliotheek: Buffer heeft geen ingebouwde inhoudsbibliotheek, terwijl Hootsuite dat wel heeft.
  • Tracking en Analytics: Hootsuite geeft meer analysefuncties gratis weg, maar Buffer is goedkoper voor grote zakelijke behoeften.
  • App-integraties van derden: beide hebben er veel, hoewel Hootsuite er iets meer heeft. U zult moeten nagaan welke functionaliteit u wilt. Sommige integraties zijn gratis, terwijl andere dat niet zijn. Goed om weten is dat Zapier gratis vooraf gedefinieerde zaps heeft voor elk, wat automatisering nog eenvoudiger kan maken. Sinds augustus 2021 kan Buffer ook direct afbeeldingen ophalen die u in Canva hebt gemaakt.
  • Extra producten: we noemden Buffer Reply al hogerop, en dat is een betalende app. Buffer biedt ook Pablo, voor grafieken, gratis, en Analyze, dat een betalende app is voor rapportage en webstatistieken. Hootsuite heeft een aantal eigen analysetools ingebouwd, en heeft daarnaast mee geavanceerde functies die extra kosten. Het heeft ook zijn eigen – zij het beperkte – conversatie management ingebouwd. Het heeft niets dat te vergelijken is met Pablo.
  • Team Management: Buffer werkt goed voor kleine teams, maar voor grote organisaties is Hootsuite de betere optie.
  • Advertenties: alleen Hootsuite kan advertenties maken en beheren.
  • Content Cureren: met Buffer is het gemakkelijker om RSS-feeds te volgen, maar Hootsuite is beter in het in de gaten houden van sociale trends.
  • Prijsstelling: zoals hierboven vermeld, werken beide met een freemium-gedifferentieerd model voor hun prijzen. Over het algemeen zijn hun prijzen vergelijkbaar.

Wat is best voor u? Voor kleinere advocatenkantoren is Buffer waarschijnlijk de betere optie, terwijl Hootsuite over het algemeen beter zal voldoen aan de behoeften van middelgrote tot grote advocatenkantoren.

Last, but not least, some reminders and tips. Tot slot, maar daarom niet minder belangrijk, enkele tips. We hebben het over sociale media, en het is belangrijk om het socialein sociale media niet te vergeten! Gebruik uw sociale media niet hoofdzakelijk voor zelfpromotie. En vergeet niet dat u niet alles van tevoren kunt plannen. In sociale media staat interactie centraal. Het gaat om vertrouwen opbouwen, om mensen de kans te geven u te leren kennen als een persoon met wie ze willen samenwerken. Het gaat er ook om benaderbaar te zijn. Gebruik humor. Laat aspecten van uw persoonlijke leven zien. Besteed dagelijks tijd online om berichten leuk te vinden, te reageren en commentaar te geven… Ga gesprekken aan. Retweet berichten die u leuk vindt, wanneer u ze tegenkomt.

Bronnen

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.