Expertise Kantoor & beleid

Is uw identiteit even helder als uw werk?

Onderstaand artikel van Herman Toch is een samenvatting van een artikel dat eerder verscheen in het Tijdschrift Notarieel Management.

Interesse in het volledige artikel? Raadpleeg de abonnementsvoorwaarden hier


 

Notariskantoren hebben veel te winnen bij een heldere identiteit

Het werk van een notaris is concreet en helder. Het absolute belang daarvan wordt door geen enkele professional in het notariaat in twijfel getrokken. Vreemd genoeg is die honger naar helderheid een pak kleiner als het op de identiteit van het notariskantoor aankomt. Waar staat het kantoor voor? Waar gaat het kantoor voor? Hoe kijkt het kantoor naar de wereld? Wat zijn de waarden en principes die het werk stroomlijnen en professionele keuzes bepalen? Wie die vragen stelt, legt de vinger op de gevoelige plek: er is nog werk aan de winkel. Dat een heldere identiteit heel wat oplevert, is een feit. De vraag om een heldere identiteit dringt zich op. Klanten vragen het in toenemende mate – net als medewerkers en partners.

Sterk zijn én blijven in een wereld die verandert, vraagt om een heldere identiteit

In het recent verschenen boek The Positive Sum Game leggen auteurs Herman Toch en Ann Maes uit hoe een nieuwe generatie ‘winnaars’ het speelveld overneemt in de brede ondernemingswereld. Die nieuwe winnaars zijn bedrijven, ondernemers en organisaties die schijnbaar moeiteloos talent, aandacht en middelen aantrekken. Herman Toch, strategie- en marketingconsultant legt uit: “De nieuwe winnaars gaan voor maatschappijbouwend ondernemen. Ze combineren better for me + better for the world in alles wat ze doen en spelen hun eigen spel: The Positive Sum Game.”

Deze bedrijven hebben een bijzonder heldere identiteit: ze weten waar ze voor staan én waar ze voor gaan. Het identificeren van de identiteit, betekent een antwoord geven op 4 vragen: Wat zijn onze kernwaarden? Wat is ons uniek perspectief? Wat zijn onze principes? Hoe ziet onze eigenaarsstructuur er uit?

Een heldere identiteit trekt talent aan – en houdt het langer vast

Wie toptalent wil aantrekken, kan maar beter een heldere identiteit hebben. Niet alleen tijdens sollicitaties is die heldere identiteit belangrijk. Ook wie talent wil vasthouden, kan er beter werk van maken. Het is becijferd dat een sterke identiteit medewerkers langer vasthoudt. Zij weten waarom ze aan boord zijn gekomen én waarom ze blijven.

Samenwerken: Is ‘buikgevoel’ genoeg?

Notarissen werken intens samen met anderen: met andere notarissen – maar ook met vastgoedmakelaren, immokantoren, fiscalisten, consultants, trainers, accountants of advocaten. Florerende partnerships werden/worden vaak op buikgevoel afgesloten. Dat is slim, want onze buik vertelt intuïtief of we ‘op dezelfde golflengte zitten’ – of niet. Een heldere en uitgewerkte identiteit legt die golflengte en dat buikgevoel vast. Dat levert voordeel op, want het is als universele pasmunt: het maakt het ‘dna’ van je organisatie makkelijk leesbaar voor iedereen binnen en buiten de organisatie.

Vasthouden van kerntaken

Het speelveld van de notaris is competitief. Ook al heeft de notaris een unieke kruispuntrol, toch zijn er taken die andere dienstenverleners actief naar zich toetrekken. Met talent en een heldere identiteit in de achterzak weten ze de cliënt te verleiden.

Herman TochZaakvoerder bij FLRISH

***

Het boek The Positive Sum Game is geschreven door Herman Toch en Ann Maes.

Opmerking plaatsen

Uw naam wordt privé weergegeven op de website en is niet zichtbaar voor anderen. Uw e-mailadres wordt opgeslagen maar niet gepubliceerd.