Plus d’impact avec des visuels juridiques cover
Het oog wil ook wat: juridische visuals en legal design

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel
Legal Counsel
Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Omgevingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
sociaal recht
0 - 3 jaar
Brussel

Aankomende events

Juridische visuals ontwerpen is een belangrijk aspect van legal design. Let op, het valt er niet helemaal mee samen, zoals wel eens wordt gedacht of gezegd. Maar juridische informatie visueel verpakken speelt wel degelijk bijna altijd een belangrijke rol in een legal design-project. Voor we vertellen hoe u een juridische visual maakt, maken we duidelijk waarom dat zo belangrijk is.

Meer impact met juridische visuals

“Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Het is een bekende riedel, die een wetenschappelijke basis heeft. Uit onderzoek blijkt namelijk dat:

    • Visuele content sneller opgenomen wordt: beeld wordt 60.000 keer sneller opgenomen dan tekst.
    • Visuele content beter onthouden wordt. Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen.
    • Visuele content sneller de aandacht trekt dan tekstuele content.

Een visueel verpakte boodschap heeft dus meer impact dan een puur tekstuele boodschap.

We blazen hier volop de loftrompet voor visuele informatie, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat woord en tekst helemaal overbodig geworden zijn. Een complexe redenering toelichten, uitgebreid nuanceren en argumenteren, … daarvoor heb je nog steeds geschreven of gesproken woord. Visuals blijven dus een ondersteunende functie hebben.

Vooraf: geen stress en mindset

Nu we overtuigd zijn van het waarom van juridische visuals, gaan we in op het “hoe”.

Eerst en vooral: geen stress. je hoeft geen ervaren grafische ontwerper te zijn om een kwalitatieve visual te maken.

Elk legal-design project begint bij een juiste mindset: zorg voor een duidelijk beeld van uw doelpubliek én wat u bij dit doelpubliek wil bereiken.

    • Aan wie is de visual gericht? Wie wil u precies overtuigen? Beschrijf uw doelpubliek.
    • Doel: wat wil u bereiken? Wil u informeren, geruststellen, laten exploreren, iets aanleren? Noteer uw doelen .

In 5 stappen naar juridische visuals met impact

Stap 1: Selecteer en organiseer de informatie

Welke info en ideeën zijn belangrijk? Wat is belangrijk voor iedereen? Wat is voor een deel van het doelpubliek belangrijk? Welke info kan u misschien schrappen? Deel de informatie op in blokken.

Stap 2: Bepaal het scenario van uw juridische visuals

Welke schema’s zullen u helpen om uw idee te communiceren? Een beslissingsboom, een checklist, een tabel? Wat is de samenhang tussen de informatieblokken?

Stap 3: Neem potlood en papier

Een gouden tip in deze digitale tijden: neem even afstand van uw scherm en teken een eerste draft met potlood. U zal beter verbanden zien, uw creativiteit zal vlotter stromen.

Stap 4: Digitaliseer

Canva, Miro, Genially: het zijn grafische tools met een vrij lage kost, waarmee je ook als non-designer al snel een kwalitatieve visual kan creëren. Wil u uw visual naar een hoger niveau tillen? Schakel dan alsnog een professionele vormgever in. Of duik zelf in software als Indesign of Affinity Designer.

Stap 5: Verzamel feedback

Neem uw doelen erbij. Zijn ze bereikt? Leg uw visual voor aan mensen in uw omgeving. Collega’s, vrienden, familie, …. Wat is hun eerste indruk? Welke info blijft hangen? Wat valt op? Welke info blijft hangen? Elke feedback is welkom. Verwerk de feedback, tot u helemaal tevreden bent.

Juridische visuals: enkele aandachtspunten

Uw visual zou tussen 800 en 1300 tekens moeten bevatten. Onder die drempel dreigt u de interesse van uw publiek te verliezen. Boven die drempel is er een risico van verzadiging door information-overload.

De drempel van 1300 tekens is ook een vorm van technische controle. Vanaf dan zou de visual te groot kunnen worden. Kan u informatie schrappen? Kan u uw visual opdelen in verschillende aparte juridische visuals?

Per blok informatie beperkt u zich best tot 70/80 tekens. 1 blok = 1 idee.

Een voorbeeld

Voor de federatie van de HR-dienstverleners Federgon maakten we een visual over de wetgeving over opeenvolgende dagcontracten. De leden van de federatie vormen hier het doelpubliek. Het doel is om de kennis over voorwaarden, controle en de eventuele responsabiliseringsbijdrage bondig en inzichtelijk door te geven.

De visual herneemt de info uit de tekst. We structureerden de informatie in verschillende blokken en zorgden voor samenhang tussen de blokken met iconen en schema’s.

Welke van de twee is duidelijker? Welke begrijpt u sneller en onthoudt u beter?

Droits Quotidiens Legal Design

Zelf juridische visuals leren maken? Kom naar onze workshop Legal Design


Omslagfoto kikker: Richard Sagredo on Unsplash.

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel
Legal Counsel
Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Omgevingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
sociaal recht
0 - 3 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.