Kantoor & beleid

Files en slechte chauffeurs: wat doe je er aan?

Jeff Keustermans
Geschreven door Jeff Keustermans

Ken jij een situatie waardoor je vaak geïrriteerd geraakt? De dagelijkse file? Een open brug of een gesloten spoorweg? De zoveelste slechte chauffeur? En kan je die situatie niet veranderen zonder eerst minister van verkeer te worden?

Eigen inbreng bij irritatie

Je irritatie komt voort van je houding en je gedachten. En die kan je gelukkig wel vlot veranderen! Je denkt immers: ‘Waarom moet mij dat weer overkomen?’ ‘Met die stomme brug verlies ik alleen maar tijd’, ‘Grrr, ik ga weer te laat komen, altijd hetzelfde met die overweg, wat zal mijn cliënt zeggen?’, ‘Afschuwelijk, hoe heeft die een rijbewijs gekregen?’.

Die gedachten veroorzaken het gevoel van irritatie. Zodra je leert anders over een situatie te denken, vermijd je irritatie. Zo eenvoudig is het. Want jij beslist toch zelf wat je denkt!

Beslis om de volgende keer in zo’n situatie geen irritatie meer te creëren. Hoe? Reageer niet onmiddellijk. Wacht drie seconden en besef dat je de situatie niet kan veranderen. Vervolgens vraag je je af waarom je een gevecht zou voeren dat je nooit kan winnen.

Besluit dan om de situatie te aanvaarden, er niet mee te vechten en te gaan voor een andere focus. Kies gewoon voor andere gedachten. Kijk naar de mooie auto naast je terwijl je de muziek in jouw auto wat luider zet. Geniet van het mooie ontwerp van de open brug. Glimlach om de absurde haast van de slechte chauffeur die jou de pas afsneed! Die is ongetwijfeld het meest geïrriteerd.

Als je voor die gedachten kiest, kan je geen irritatie voelen. En… je bent even snel op je bestemming, maar dan uitgerust en goedgeluimd.

Van reactie naar respons

Je auto wegdoen en voor de trein kiezen leidt niet tot verandering als je dezelfde benadering behoudt. Je zal dan geïrriteerd geraken door de wachtlijn aan het loket, de vertragingen, de drukte in de wagons, etc.

Stop met ‘to react’ en kies voor ‘to respond’, in bijna alle omstandigheden. We  hebben de ‘ability to respond’. Het is jouw eigen ‘responsibility’ de mogelijkheid te gebruiken om bewust te handelen en zo beter te leven en functioneren. Beslis voortaan zelf wat je denkt in een bepaalde situatie.

Probeer het: het is gemakkelijker dan je denkt. En het wordt nog gemakkelijker als je via het onbewuste brein de juiste houding verstevigt. Dat en nog zoveel meer kan je leren op een handige training. De rest van je leven ben je dan nooit meer geïrriteerd.

Jeff Keustermans

Meer teksten lezen van Jeff Keustermans? Dat kan hier!

Meer:

Prof. Lisa Feldman Barrett (Harvard Medical School), How emotions are made – The secret life of the brain, Macmillan, 2018, 448 blz.

Opmerking plaatsen

Uw naam wordt privé weergegeven op de website en is niet zichtbaar voor anderen. Uw e-mailadres wordt opgeslagen maar niet gepubliceerd.