Jubel Talks II WVV-2

Jubel

Avatar

Dit is de Jubel-postbus. Op deze pagina verschijnen artikels geschreven door specialisten in het recht, notariaat, fiscaliteit, accountancy en Legal Tech zonder eigen auteurspagina op Jubel.be.

De artikels geplaatst onder de Jubel-postbus, spelen in op de juridische en fiscale actualiteit in België. Om die reden is de Jubel-postbus een onmisbare hulp voor wie op de hoogte wil blijven van de juridische en fiscale wereld en het Belgisch recht.

Wil u zelf bijdragen aan de Jubel-postbus? Contacteer de Jubel-redactie via het formulier "Postbus" op de website.

Het fiscaal stelsel in ons land is aan een hervorming toe. De Hoge Raad van Financiën heeft in januari in een rapport zes potentiële alternatieven uitgewerkt. Opvallend: een vergaande dual income tax met ingrijpende veranderingen voor de beleggers zat als annex bij het rapport.

Het belastingstelsel in België is al meermaals voer voor discussie geweest. Jaar na jaar krijgen we te horen dat de belastingdruk in ons land bij de hoogste van Europa hoort. Dat terwijl het begrotingstekort zienderogen blijft toenemen. Volgens de meest recente economische prognose van het Federaal Planbureau zou het tekort dit jaar oplopen tot maar liefst 2,5 procent, of 12 miljard euro. Dat is bijna drie keer meer dan het tekort in 2018. Die sterke toename in combinatie met een bijzonder hoge belastingdruk zorgt natuurlijk voor veel frustraties bij de Belgische belastingbetaler.

Hervorming fiscaal systeem dringt zich op

Voornamelijk bij de linkse partijen in ons land klinkt de kritiek hard. Volgens de PS toont de nieuwe prognose aan dat de taxshift van de voormalige regering-Michel een flop is. De Franstalige socialisten zijn ervan overtuigd dat een onderfinanciering van de taxshift de voornaamste reden is waarom het begrotingstekort de afgelopen jaren is blijven toenemen. De schreeuw om een diepgaande hervorming van ons fiscaal stelsel klinkt dan ook almaar luider.

De dual income tax is een hervormingsvoorstel dat nu en dan de kop opsteekt. Ook in 2020 zal dat belastingsysteem meermaals ter sprake komen, mede omdat de Hoge Raad van Financiën in een blauwdruk voor een fiscale hervorming een vergaande dual income tax heeft uitgewerkt. Alleen werd die als annex aan het rapport toegevoegd omdat er in de Hoge Raad geen consensus was over dit scenario.

Op weg naar een transparanter fiscaal systeem

Het grootste voordeel van een dual income tax is dat het het ons belastingstelsel veel eenvoudiger en rechtvaardiger kan maken. In bijvoorbeeld Noorwegen worden de inkomsten uit arbeid progressief belast worden en de inkomsten uit kapitaal tegen een vast tarief.

De invoering van een dual income tax zou de weg kunnen vrijmaken om heel wat uitzonderingsregimes af te voeren. En zo zijn er heel wat in ons land. Denk bijvoorbeeld aan een aantal beleggingsproducten die bijzonder zwaar belast worden (zoals de roerende voorheffing van 30 procent op dividenden), terwijl anderen nauwelijks of niet belast worden. Zo ontsnap je bij een tak21-verzekering aan de roerende voorheffing als je het contract langer dan acht jaar laat lopen.

Een vast tarief voor opbrengsten uit kapitaal zou ervoor zorgen dat beleggers zich niet laten leiden door fiscale motieven om te investeren in bepaalde producten. Denk maar aan de inmiddels afgeschafte effectentaks die in 2018 een stormloop op de verzekeringsproducten teweeg heeft gebracht.

Streep door de rekening van de beleggers?

Beleggers zien bij het huidige voorstel van de Hoge Raad opnieuw het spook van de meerwaardebelasting opduiken. Volgens een analyse van De Tijd die de nota kon inkijken, zou er in het voorstel sprake zijn van een belastingtarief van 15 procent voor wie zijn aandelen van de hand doet. Dat tarief zou oplopen tot 25 procent voor wie zijn aandelen binnen het jaar verkoopt. Ietwat onverwachts is een meerwaardebelasting van 15 procent voor wie een niet-eigen woning verkoopt. Daarnaast zouden de reële huurinkomsten belast worden tegen 30 procent. Vandaag wordt dat berekend op basis van het geïndexeerde kadastraal inkomen (verhoogd met 40%).

In ruil voor die extra belastingen zou er een halvering komen van de roerende voorheffing op dividenden. Die zou dus dalen van 30 naar 15 procent. Vraag is of dit wel voldoende is om de beleggers te sussen.

Het feit dat er zelfs bij de Hoge Raad geen consensus is over dit onderwerp bewijst hoe gevoelig zo’n fiscale hervorming ligt. Zeker wat de belasting op vermogen betreft. Zo ligt onder meer een meerwaardebelasting bijzonder gevoelig bij veel partijen. Zij zitten nog met de wrange nasmaak van de speculatietaks. Een fiscale hervorming – waarbij een transformatie tot een dual income tax niet is uitgesloten – belooft hoe dan ook een delicate evenwichtsoefening te worden.

TopCompare.be

Avatar

Jubel

Dit is de Jubel-postbus. Op deze pagina verschijnen artikels geschreven door specialisten in het recht, notariaat, fiscaliteit, accountancy en Legal Tech zonder eigen auteurspagina op Jubel.be.

De artikels geplaatst onder de Jubel-postbus, spelen in op de juridische en fiscale actualiteit in België. Om die reden is de Jubel-postbus een onmisbare hulp voor wie op de hoogte wil blijven van de juridische en fiscale wereld en het Belgisch recht.

Wil u zelf bijdragen aan de Jubel-postbus? Contacteer de Jubel-redactie via het formulier "Postbus" op de website.

Bekijk alle artikelen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.