De advocaat als juridisch expert cover

21 jun 2024 | Management & Deontology

De advocaat als juridisch expert

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Jurist
Arbeidsrecht Gerechtelijk recht Publiek recht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Advocaten worden primair opgeleid om juridisch expert te zijn. Ze doorlopen een academisch traject dat hen bekwaamt in het interpreteren van wetten, het voorbereiden van rechtszaken en het juridisch adviseren van cliënten. In de hedendaagse zakenwereld is dat lang niet meer voldoende. Steeds vaker wordt van een advocaat verwacht dat die ook effectieve leider én manager is, in staat om een team en kantoor te leiden en te managen.

Dit roept de vraag op: Zijn advocaten wel voldoende voorbereid op deze dubbelrol?

Vriendelijkheid versus leiderschap

Een veelgehoorde uitspraak in de advocatuur is "We zijn vriendelijk". Hoewel vriendelijkheid en begrip belangrijke en evidente eigenschappen zijn, vormen zij geen synoniemen voor goed management of leiderschap.

Leiderschapsvaardigheden en competenties worden vaak als 'soft' bestempeld en daarom niet serieus genomen. Dit gebrek aan waardering voor leiderschap leidt tot significante uitdagingen in de sector. Het runnen van een volwaardige praktijk en het kantoor “on the side” erbij managen, neemt zowel het kantoor als de mensen daarin niet serieus.

Management en leiderschap zijn fundamenteel verschillende concepten. Leiderschap vereist visie, strategische denkkracht en de vaardigheid om teams te inspireren en te motiveren. Door management en leiderschap serieus te nemen en te investeren in de ontwikkeling van deze vaardigheden, kunnen advocatenkantoren floreren in de moderne, dynamische zakenwereld.

De opleidingskloof van de advocaat

De traditionele opleiding tot advocaat focust voornamelijk op juridische-technische kennis en vaardigheden. Essentiële leiderschapscompetenties of managementvaardigheden komen zelden aan bod. Hierdoor ontstaat een aanzienlijke kloof tussen de juridische expertise van advocaten en de vaardigheden die nodig zijn om een kantoor en team succesvol te leiden.

De praktijk

In de praktijk worden veel advocatenkantoren geleid door individuen die uitblinken in juridisch werk, maar vaak worstelen met de dagelijkse realiteit van bedrijfsvoering en teamdynamiek.

De hoge druk en het competitieve karakter van de advocatuur, met lange werkuren en een intense werklast, versterken deze uitdaging.

Zonder de juiste vaardigheden kunnen deze advocaten moeite hebben om een constructieve werkcultuur te installeren, laat staan te handhaven, en strategische beslissingen te nemen die essentieel zijn voor de groei en duurzaamheid van hun kantoor.

Zijn dat niet net uitdagingen die we heden inderdaad vaststellen?

Gevolgen voor de organisatie

Een gebrek aan effectief leiderschap kan verstrekkende gevolgen hebben. Het leidt tot een slechte werksfeer, hogere stressniveaus en uiteindelijk een hoger personeelsverloop. Strategische beslissingen die cruciaal zijn voor de groei en het voortbestaan van het kantoor komen in het gedrang door een gebrek aan visie en managementvaardigheden. Dit kan de marktpositie en groei van een kantoor ernstig ondermijnen.

Oplossingen en toekomstperspectieven

Er zijn echter oplossingen voor deze uitdagingen. Advocatenkantoren zouden kunnen investeren in leiderschapstraining en managementcursussen voor hun partners en senior medewerkers. Dergelijke trainingen kunnen essentiële vaardigheden aanleren die nodig zijn om te floreren in het huidige klimaat. Daarnaast kunnen kantoren overwegen om (niet-juridische) professionals in te huren voor managementrollen of minstens in te zetten op hybride profielen. Door bijvoorbeeld een bedrijfsmanager aan te stellen, kan de juridische expertise van de advocaten worden aangevuld met de managementvaardigheden die nodig zijn om een kantoor effectief te leiden. Dit zou niet alleen de operationele efficiëntie kunnen verbeteren, maar ook de algehele werkcultuur en tevredenheid van medewerkers bevorderen.

Conclusie

Het is duidelijk dat het runnen van een hedendaags advocatenkantoor een scala aan vaardigheden en competenties vereist. Door deze realiteit te erkennen en proactieve stappen te ondernemen, kunnen advocatenkantoren zich beter positioneren voor toekomstig succes.

Investeren in leiderschaps- en managementontwikkeling en het aannemen van andere profielen kan niet alleen de prestaties van het kantoor verbeteren, maar ook bijdragen aan een positievere en productievere werkomgeving.

In een tijdperk waarin innovatie en transformatie centraal staan, is het essentieel dat ook de advocatuur zich aanpast en evolueert om te voldoen aan de eisen van de moderne markt.

Eve Vlemincx

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Jurist
Arbeidsrecht Gerechtelijk recht Publiek recht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.