Nieuwe verkeersregels voor elektrische steps sinds 1 juli 2022 cover

26 sep 2022 | Civil Law & Litigation

Nieuwe verkeersregels voor elektrische steps sinds 1 juli 2022

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 26/09/2022 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Elektrische steps zijn een relatief nieuw type van ‘gemotoriseerd voortbewegingstoestel’. Ze werden de laatste jaren plots enorm populair. De verkeerswetgeving is recent gewijzigd om in te spelen op nieuwe vormen van mobiliteit, met vijf concrete, nieuwe regels als resultaat.

De elektrische step is een relatief nieuw type van ‘gemotoriseerd voortbewegingstoestel’ dat de laatste jaren enorm populair werd, vooral in steden. De e-step kent dan ook een aantal grote voordelen: het is milieuvriendelijk, het is toegankelijk, er moet geen fysieke inspanning worden geleverd, het is handig om afstanden te overbruggen die net te lang zijn om te wandelen, maar te kort om de auto te nemen, geen parkeerproblemen etc.

De verkeerswetgeving was tot nu toe niet voorzien op nieuwe vormen van voortbewegingstoestellen, met als gevolg dat er overal en door iedereen mee kon worden rond gereden. Het valt dan ook niet te verbazen dat het Verkeersinstituut Vias in 2021 maar liefst 1.022 ongevallen registreerde met elektrische steps.

De wetgever is dan ook tussengekomen om te voorzien in een regelgeving hieromtrent met als doel het aantal ongevallen te verminderen en de verkeersveiligheid te bevorderen.

Toepassingsgebied

De nieuwe wetgeving is van toepassing op gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. Deze worden in de wet gedefinieerd als “motorvoertuigen met één of meer wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 km per uur”. Denk hierbij aan: elektrische steps, elektrische rolstoelen, monowheels, hoverboards etc.

Sinds 1 juli 2022 moet men minstens zestien jaar oud zijn om met een elektrische step te mogen rijden.

Vijf nieuwe regels

De wetgever voert vijf concrete regels in met betrekking tot het gebruik van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen.

1. Minimumleeftijd van zestien jaar

Sinds 1 juli 2022 moet men minstens zestien jaar oud zijn om met bijvoorbeeld een elektrische step te mogen rijden. De wetgever meent dat jongere bestuurders de verkeersrisico’s van een voortbewegingstoestel dat tot 25 km per uur kan rijden, onvoldoende kunnen inschatten.

Op deze regel gelden wel een aantal uitzonderingen. Is men jonger dan zestien jaar, dan mag men wel met een gemotoriseerd voortbewegingstoestel rijden in:

  • woonerven
  • voetgangerszones
  • speelstraten
  • voorbehouden wegen (bijvoorbeeld de zeedijk)

De minimumleeftijd geldt ook niet voor personen die het gemotoriseerd voortbewegingstoestel gebruiken wegens hun verminderde mobiliteit (bijvoorbeeld bij een elektrische rolstoel).

2. Niet op het voetpad

De wet bepaalt thans dat gemotoriseerde voortbewegingstoestellen worden gelijkgesteld met fietsers. Het wordt dan ook verboden om met bijvoorbeeld een elektrische step op het voetpad te rijden. Dit omdat het contrast tussen snelheden veel te groot is.

Opnieuw geldt deze regel niet voor personen die het gemotoriseerd voortbewegingstoestel gebruiken wegens hun verminderde mobiliteit en die niet sneller dan stapvoets rijden.

Elektrische steps moeten dus de regels voor fietsers volgen: is er een berijdbaar fietspad, dan moet het fietspad worden gevolgd. Is er geen berijdbaar fietspad, dan moet er op de rijbaan worden gereden.

Als er een berijdbaar fietspad is, dan moet je dat gebruiken. Is er geen berijdbaar fietspad, dan moet je op de rijbaan rijden met je step.

3. Maximum één persoon

Behalve wanneer het gemotoriseerd voortbewegingstoestel ingericht is met zitplaatsen, mag het door maximum één persoon gebruikt worden. Op deze manier wil de wetgever aanpakken dat één of meer personen achterop op een step worden vervoerd, nu hierdoor de manoeuvreerruimte van de bestuurder wordt beperkt en hij onvoldoende controle tijdens het sturen heeft.

4. Parkeren in bepaalde zone

Op dezelfde manier als voor fietsen en tweewielige bromfietsen, stipuleert de wet nu dat de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen op de rijbaan of op parkeerstroken kunnen worden geplaatst voor zover er specifieke markeringen of een specifieke parkeerinfrastructuur aanwezig is. Dit om komaf te maken met de zogenaamde ‘struikelsteps’.

Er wordt een nieuw verkeersbord ingevoerd om aan te geven in welke zones je de elektrische steps mag parkeren:

5. Technische specificaties

Elektrische steps moeten voortaan voorzien zijn van lichten, nl. een wit licht vooraan en een rood licht achteraan, alsook van zijdelingse reflecterende stroken.

Elektrische steps moeten voortaan voorzien zijn van lichten, nl. een wit licht vooraan en een rood licht achteraan, alsook van zijdelingse reflecterende stroken.

Gemotoriseerde voortbewegingstoestellen met een stuur moeten ook een geluidstoestel hebben. Daarnaast moet het voortbewegingstoestel uitgerust zijn met doelmatige remmen en mag het een maximale breedte hebben van één meter.

Dat de zichtbaarheid en hoorbaarheid van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen de verkeersveiligheid ten goede komt, spreekt voor zich.

Sancties

Wie deze nieuwe regels niet naleeft, begaat een overtreding van de eerste graad. Dit type van overtredingen kan door de Politierechter gesanctioneerd worden met een geldboete gaande van 10,00 euro tot 250,00 euro (bedrag te vermenigvuldigen met 8, zijnde de opdeciemen). Bij een onmiddellijke inning door de politie kan dit een geldboete van 58,00 euro betekenen.

Lees meer van deze auteur Studio Legale .

Lees dit artikel ook in het Frans


Op de hoogte blijven van alle nieuwigheden binnen de juridische en fiscale wereld?
Volg Jubel.be op LinkedIn

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.