De boekhouder/accountant weer slachtoffer van overheidsmaatregelen
De boekhouder/accountant weer slachtoffer van overheidsmaatregelen

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 03/09/2021 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Tijdens de corona-pandemie werd vanuit de verschillende regeringen gegoocheld met steunmaatregelen. Niet onterecht, en zeer belangrijk voor de kleine zelfstandige om hun kop boven water te kunnen houden. Echter nu blijkt dat er nog allerlei addertjes onder het gras loeren, voor wie nog boekhoudkundige acties voorziet op het einde van het boekjaar. Hierdoor is het broodnodig dat de klant en de boekhouder/accountant in complete symbiose leven.

Het is vooral opletten bij de voorwaarden die gekoppeld hangen aan de toegekende steunmaatregelen.

Bepaalde werkgevers werden expliciet uitgesloten van de toepassing van de vrijstelling

Het ging om werkgevers-vennootschappen die tijdens de periode van 12 maart 2020 tot 31 december 2020:

  • Hun eigen vermogen hebben verminderd of verdeeld (via een inkoop van eigen aandelen, een kapitaalvermindering, toekenning van dividenden…), of dit nog wensten te doen. of
  • ·Een rechtstreekse deelneming aanhouden in een vennootschap die gevestigd is in een belastingparadijs of die betalingen aan deze vennootschappen verrichten, tenzij die betalingen kunnen worden gerechtvaardigd door aan te tonen dat ze werden verricht in het kader van “werkelijke en oprechte verrichtingen die het gevolg zijn van rechtmatige financiële of economische behoeften”. Dit zijn dus de vennootschappen waarvan wordt vermoed dat zij fiscaal optimaliseren via een belastingparadijs (antimisbruikbepaling).

Er is ook een probleem op het niveau van de fiscale fiches

Zo wordt pas een verbeterde fiche opgemaakt ná de terugbetaling van de steunmaatregel. Van zodra een terugvordering volledig betaald is, wordt een verbeterde fiche 281.25 opgemaakt. Dit gebeurt dus niet op het moment van de inkohiering van de terugvordering, maar pas na de volledige betaling. De datum van correctie is voorlopig nog niet bekend.

Correcties fiches 281.18 en 281.50

Het betreft hier de aflevering van verkeerde fiches : 281.18 moest 281.50 zijn of omgekeerd. De sociale verzekeringsfondsen hebben in onderling overleg besloten om deze correcties niet te doen.

Waarom niet?

· Het fonds heeft geen zicht op het fiscaal dossier van de klant.

  • De afgeleverde fiche is gebaseerd op de gegevens van de FOD Financiën.
  • De zelfstandige of zijn accountant is zelf verantwoordelijk voor de aangifte in de juiste code, los van hetgeen op de fiscale fiche staat.

Hierbij klemt het schoentje vooral bij deze derde argumentatieregel. Op die manier wordt de verantwoordelijkheid volledig doorgeschoven naar de boekhouder/accountant terwijl het de sociaal verzekeringsfondsen zijn die foutieve attesten afleveren, zonder correcties te willen doorvoeren.

Sociale zekerheidsbijdragen werkgever en doelgroepverminderingen

Door deze doelgroepvermindering genieten werkgevers uit deze sectoren, die in aanmerking komen voor de maatregel, een fikse korting op de factuur aan sociale zekerheidsbijdragen die ze moeten betalen voor het tweede en derde kwartaal van 2021.

Alle werkgevers uit de privésectordie tijdens het derde kwartaal van 2021 het arbeidsvolume doen toenemen, ofwel door de medewerkers weer aan het werk te zetten na een periode van tijdelijke werkloosheid ofwel door nieuwe aanwervingen te doen, genieten eveneens een fikse korting op de factuur aan sociale zekerheidsbijdragen die ze moeten betalen voor het derde kwartaal van 2021.

Let wel: hier zijn strikte voorwaarden aan verbonden: De werkgever moet zich onthouden van:

  • Het uitkeren van dividenden aan aandeelhouders.
  • Het uitkeren van bonussen aan de leden van de Raad van Bestuur en het leidinggevend personeel van de onderneming.
  • Het inkopen van eigen aandelen.

Nogmaals moeten wij met lede ogen toekijken hoe de corona-steunmaatregelen voor de ondernemer, toch wat zwaardere (boekhoudkundige en fiscale) gevolgen hebben voor de ondernemer, en dat terwijl de volledige verantwoordelijkheid wordt doorgesluisd naar de boekhouder/accountant. “Ook al zijn de fiches fout: boekhouder/accountant: zorg ervoor dat alle aangiftes correct gebeuren.” Waar en wanneer moet de boekhouder/accountant nog verkondigen dat het voor het correct uitoefenen van het beroep, het van levensbelang is dat de cijfergegevens CORRECT worden aangeleverd.

Ludo Van den Bossche, Voorzitter KVABB – CRECCB

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.