Today's Lawyer

Advocaten moeten goede juristen zijn, maar ook - en steeds meer - goede ondernemers. Sommige advocaten zijn daar zeer bedreven in. Andere doen het met wat tegenzin, omdat ze te veel van het ambachtelijke advocatenwerk houden. Maar iedereen wordt met de zakelijke aspecten van de beroepsuitoefening geconfronteerd:

- Hoe bepaal ik mijn tarieven?
- Zijn er nieuwe businessmodellen voor de advocatuur?
- Welke marketinginspanningen zijn noodzakelijk of nuttig voor een advocatenkantoor?
- Etc...

Today’s Lawyer behandelt dit soort vragen: in een directe stijl en a.d.h.v. korte, toegankelijke artikels. Soms als aanzet tot reflectie en actie. Dan weer om uw blik te verruimen. Om u de bevestiging te geven van wat u al langer aanvoelde, of misschien juist om uw eigen werkmethodes in vraag te stellen en nieuwe ideeën op te pikken. Dit tijdschrift informeert u over alle onderwerpen die de ondernemende advocaat interesseren en aanbelangen.

De kernredactie bestaat uit advocaten die gepassioneerd zijn door hun beroep en die zelf graag stilstaan bij de nieuwe evoluties. Daarnaast is er een schare co-auteurs die beknopt en to-the-point hun expertise (in marketing, IT, accountancy, deontologie, sociaal recht, enz.) samenballen in leesbare, toegankelijke bijdragen.

Digitaal Platform

Diplad legt de focus op projecten die een duurzaam voordeel opleveren voor de advocaat. Het Digitaal Platform voor de Advocaat (DPA) ligt daarvan aan de basis. Dit DPA kent verschillende onderdelen, die hieronder vereenvoudigd worden weergegeven.Advocatendiensten vanaf nu digitaal?

De informatie over advocaten en hun kantoren wordt via de applicatie van de baliesecretariaten verwerkt, en ter beschikking gesteld via de authentieke bron van advocaten.

Vanuit zijn eigen softwareapplicatie of via het vernieuwde portaal kan de advocaat rechtstreeks toegang krijgen tot bepaalde diensten en databestanden, met soms gevoelige informatie. De advocaat kan zich aanmelden op het DPA met gebruikersnaam en wachtwoord, of via zijn elektronische identiteitskaart (eID). Die laatste sterke authenticatiemethode garandeert dat de persoon die zich aanmeldt, is wie hij beweert te zijn en de achterliggende authentieke bron van het DPA bevestigt of die persoon ook e ectief advocaat is. Door die garanties kan de advocaat rechtstreeks toegang krijgen tot externe databanken met gevoelige informatie, zoals het rijksregister en het centraal bestand beslagberichten. Eenmaal aanmelden volstaat om die verschillende diensten te raadplegen via een systeem van ‘single-sign-on’ (éénmalig inloggen). De informatie wordt uitgewisseld via een service bus die verbonden is met de applicaties van Justitie en derden. Een service bus kan het best vergeleken worden met een autostrade waar vrachtwagens met informatie de juiste op- en afrit nemen om hun vracht (in dit geval de digitale informatie) te bezorgen van punt A naar punt B.

Het DPA biedt ook een gebruikersbeheer met de mogelijkheid om een medewerker niet-advocaat van een kantoor te definiëren en bepaalde machtigingen te geven om in naam van een advocaat opzoekingen te doen. De facturatiegegevens worden per kantoor vastgelegd. Maandelijks worden alle DPA-transacties gebundeld en met de juiste referenties op één factuur op het opgegeven facturatieadres overgemaakt.

Eind 2015 werkten de OVB en Ordre des Barraux Francophones et Germanophone (OBFG) een ‘IT collaboration model’ uit waarbij gezamenlijke diensten via een shared service bus zullen worden aangeboden, en specifieke diensten via de eigen service bus. Zo volstaat het dat de OVB de connectie maakt met bijvoorbeeld een Vlaams administratief rechtscollege opdat ook een Waalse advocaat van die diensten gebruik kan maken en omgekeerd.

Centraal staat het principe dat de ICT-diensten van Diplad moeten zorgen voor een strategische en operationele samenwerking met alle stakeholders, waaronder Justitie, zodat een ketenintegratie mogelijk wordt, waarbij informatie maar eenmaal moet worden overgemaakt.

Diplad en OVB ondertekenden hiervoor op 22 juni 2016 een ambitieus protocolakkoord met de minister van Justitie en andere juridische beroepen. Samen gaan ze voor een langdurige en constructieve aanpak op het vlak van uitwisseling van informatie en ervaring, om zo de transitie naar een digitale justitie mogelijk te maken. Met dat protocol worden duidelijke afspraken gemaakt over digitale uitwisseling van informatie via centrale platformen.

Centrale plaats van de softwareleveranciers

De softwareleveranciers nemen een centrale plaats in bij de integratie van de applicaties die Diplad voor OVB aanbiedt.

Het is de bedoeling dat elke advocaat kan werken met zijn eigen software naar keuze, volgens zijn eigen gewoontes en gebruiken. Diplad zorgt voor de integratie tussen het DPA en de advocatensoftware, zodat alle diensten die aangeboden worden, rechtstreeks geconsulteerd kunnen worden vanuit de eigen software.

In het voorjaar van 2015 werd een testomgeving opengesteld voor de producenten van advocatensoftware, en werden de eerste applicaties gedocumenteerd en in de testomgeving ter beschikking gesteld, te weten de sterke authenticatie bij het aanroepen van de applicaties alsmede de rechtstreekse toegang tot het rijksregister, het centraal bestand beslagberichten en Graydon.

De actuele status van integratie van deze diensten bij de verschillende softwareleveranciers vindt u in de tabel hieronder.
Advocatendiensten vanaf nu digitaal? 1

De integratie van deze applicaties leidt tot mogelijkheden waar veel advocaten vandaag nog niet bij stilstaan. Zo kunnen de adresgegevens van een tegenpartij via een bevraging van het rijksregister gevalideerd worden en worden deze gegevens automatisch in de personen che van de softwareapplicatie opgenomen, bijvoorbeeld bij de aanmaak van een incassodossier. De adresgegevens van de geïntimeerden worden automatisch gecontroleerd bij het opstellen van een verzoekschrift hoger beroep, en desgevallend ook aangepast.

Om de advocaat bij te staan bij de keuze van het softwarepakket, heeft Diplad in april 2016 kwaliteitslabels toegekend, die met de indicatie brons, zilver en goud aangeven welke mate van integratie van diensten de advocaat mag verwachten van het softwarepakket.

Advocatendiensten vanaf nu digitaal? 2

Benieuwd naar de rest van het artikel?  Het volledige artikel en alle resultaten vindt u terug in Today’s Lawyer.

Stuur vandaag nog een mailtje naar info@mijnwetboek.be en vraag uw gratis digitaal proefnummer aan.

Today's Lawyer

Advocaten moeten goede juristen zijn, maar ook - en steeds meer - goede ondernemers. Sommige advocaten zijn daar zeer bedreven in. Andere doen het met wat tegenzin, omdat ze te veel van het ambachtelijke advocatenwerk houden. Maar iedereen wordt met de zakelijke aspecten van de beroepsuitoefening geconfronteerd:

- Hoe bepaal ik mijn tarieven?
- Zijn er nieuwe businessmodellen voor de advocatuur?
- Welke marketinginspanningen zijn noodzakelijk of nuttig voor een advocatenkantoor?
- Etc...

Today’s Lawyer behandelt dit soort vragen: in een directe stijl en a.d.h.v. korte, toegankelijke artikels. Soms als aanzet tot reflectie en actie. Dan weer om uw blik te verruimen. Om u de bevestiging te geven van wat u al langer aanvoelde, of misschien juist om uw eigen werkmethodes in vraag te stellen en nieuwe ideeën op te pikken. Dit tijdschrift informeert u over alle onderwerpen die de ondernemende advocaat interesseren en aanbelangen.

De kernredactie bestaat uit advocaten die gepassioneerd zijn door hun beroep en die zelf graag stilstaan bij de nieuwe evoluties. Daarnaast is er een schare co-auteurs die beknopt en to-the-point hun expertise (in marketing, IT, accountancy, deontologie, sociaal recht, enz.) samenballen in leesbare, toegankelijke bijdragen.

Bekijk alle artikelen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.