Vijf tips om met een juridische blog aan de slag te gaan cover

17 apr 2023 | Management & Deontology

Vijf tips om met een juridische blog aan de slag te gaan

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel
Legal Counsel
Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
sociaal recht
0 - 3 jaar
Brussel

Aankomende events

Kantoorwebsites met een eigen blog zijn nog steeds in opmars. Advocaten kunnen zo hun kennis neerpennen in gespecialiseerde artikels en delen met een groter publiek. Is dit iets wat u ook overweegt? Misschien bent u zelfs al overtuigd, maar weet u niet goed hoe er aan begint? Hoe kiest u relevante onderwerpen? En hoe zorgt u ervoor dat uw teksten ook effectief gelezen worden? Enkele tips van JubelServices.

Voor we van start gaan: waarom een blog?

Moeten we u echt nog overtuigen van het voordeel van online aanwezigheid? Allicht niet. Maar misschien ziet u wel nog met de vraag: ik heb al een website, waarom daar dan nog een blog aan toevoegen? Misschien kunnen enkele opvallende weetjes en cijfers u over de streep trekken:

  • Wie vandaag de dag een vraag heeft, richt zich in de eerste plaats tot Google (en in minder mate tot één van de andere zoekmachines). Van “Hoe maak ik pasta carbonara?” over “Hoe oud is prinses Elisabeth?” tot “Wat moet ik doen als ik een verkeersboete heb gekregen?” of “Waar vind ik een goede advocaat?” op al die vragen zoeken we antwoord op internet. Zorg ervoor dat uw website een antwoord biedt op die twee laatste vragen en trek zo rechtszoekenden naar uw site en naar uw kantoor. Weetje: de gemiddelde persoon voert dagelijks 3 à 4 online zoekopdrachten uit. Al die googelende mensen vormen een niet te verwaarloosbare bron aan potentiële nieuwe cliënten.
  • De meeste advocatenkantoren hebben ondertussen een eigen kantoorsite. Ook op LinkedIn vind je bijna alle kantoren terug. Toch hadden van hen in 2022 slechts 37% een blog (tegenover ca. 25% in 2018). Met een blog biedt u dus meer dan andere kantoren, u biedt meer informatie en verhoogt u de kans gevonden te worden via Google. Het geeft een voorsprong op uw concullega’s. Data tonen bovendien aan dat websites met een blog tot 55% meer bezoekers aantrekken dan sites zonder blog. Daar komt nog eens bovenop dat de conversie tot zesmaal hoger ligt voor bloggende sites: de kans dat de websitebezoeker ook effectief cliënt wordt, verhoogt dus spectaculair.

Eigenlijk kunnen we het samenvatten in één zin: Kantoorsites trekken mensen aan die een advocaat zoeken, sites met een blog trekken een ruimere groep van mensen aan die juridisch advies zoeken.

Tip 1: Zorg voor een strategie

Voor u gaat bloggen moet een strategie uitdenken. Dat betekent, een antwoord formuleren op de twee volgende belangrijke vragen:

  • Wat wil u met uw blog bereiken? Wil u uw huidige cliënten op een toegankelijke manier informeren of wil u nieuwe cliënten aantrekken? Wil u een onmiddellijke ROI of wil u op langere termijn meer naambekendheid verwerven?
  • Hoe gaat u ‘meten’ of u uw doelstellingen bereikt? Gaat u aan de slag met analytics om te weten te komen hoeveel extra trafiek u genereert? Hebt u een methode om de conversie te bepalen?

Het antwoord op deze vragen zal invloed hebben op uw planning, maar ook op de keuze van de onderwerpen, de manier waarop u uw teksten verspreidt, …

Tip 2: Maak een planning op en houd u daar aan

Na de strategie, komt de planning aan de beurt. In deze fase bepaalt u hoe vaak u een nieuwe blog post op uw site, waarover u gaat schrijven, wie er gaat schrijven, …

Regelmaat is hierbij belangrijk. Kies er bijvoorbeeld voor om steeds op een vaste dag te publiceren. Duid op voorhand aan wie van uw medewerkers wanneer een tekst moet inleveren. Idealiter heeft u op kantoor een interne ‘redacteur’ die de planning in de gaten houdt, de teksten naleest, de huisstijl bewaakt en uiteindelijk publiceert. Onderschat dit vooral niet. Zeker in het begin vraagt dit wel een zekere inspanning.

Tip 3: Kies een goed onderwerp

Met het juiste onderwerp lokt u nieuwe bezoekers naar uw site en blijft u de terugkerende bezoekers boeien. Vindt u het lastig om topics te blijven vinden? Dan suggereren we u alvast drie types van ‘content’ die altijd scoren. Blijf daarbij uiteraard altijd binnen uw specifieke expertise.

  • Wetswijzigingen: wetswijzigingen brengen veel onduidelijkheid met zich mee. In de niet-gespecialiseerde media worden hele en halve waarheden verkondigd en mensen weten niet meer waaraf en waaraan: moet ik actie ondernemen en zo ja, hoeveel tijd heb ik daarvoor? Ben ik nog compliant met de nieuwe regels? … Een helder artikel over een juridisch onderwerp dat in het nieuws is, kan uw site makkelijk enkele honderden nieuwe bezoekers opleveren. Verwant hieraan is het becommentariëren en duiden van recente rechtspraak, vooral van het Hof van Cassatie, het Grondwettelijk Hof en het Europees Hof van Justitie. U toont ermee aan dat uzelf altijd up-to-date bent en de laatste nieuwigheden in uw vakgebied nauw opvolgt.
  • Antwoord op heel concrete vragen: Niet-juristen die op internet op zoek gaan naar een antwoord op een juridisch probleem, vertrekken vaak vanuit heel concrete vragen. Maak daar een reeks rond. Bv. Kan ik mijn kinderen onterven? Hoeveel erfbelasting moet ik betalen? Hoe kan ik een erfenis weigeren? Wat als mijn erfgenaam in het buitenland woont? … Creëer zo als het ware een sectie met Frequently Asked Questions.
  • Ontkracht populaire misverstanden: Ga de strijd aan met mythes, wat mensen hebben van horen zeggen of bijeen gegoogeld hebben maar niet echt begrijpen.

Alles hangt er natuurlijk vanaf welk publiek u wilt bereiken. Richt u zich vooral op ondernemers, dan selecteert u uiteraard onderwerpen die hen meer aangaan. Het doelpubliek heeft daarnaast ook een invloed op hoe en wat u schrijft. Wil u vooral andere professionals bereiken, dan kunt u gerust u moeilijker taalregister hanteren, en complexere of technischere onderwerpen bespreken.

Tip 4: Laat u leiden door data

“Meten is weten”. Het lijkt een afgezaagde spreuk. Maar zeker in digitale tijden, is het onontbeerlijk. Door gebruik te maken van data-analyse (via tools als Piwik en GoogleAnalytics) krijgt u zicht op hoe uw blogs scoren: hoe vaak worden ze gelezen, hoeveel ‘unieke’ lezers trekt u aan, hoelang blijft een bezoeker op een specifieke pagina. Bv. Is de gemiddelde leestijd maar een handvol seconden dat is uw lezer te snel afgehaakt. Bedraagt de leestijd drie minuten, dan haalde uw lezer wel het einde. Uit deze data leidt u dus vrij makkelijk af, met welke onderwerpen u scoort en welke onderwerpen uw lezers/(potentiële) cliënten minder boeien of aanbelangen. U kunt er bij de verdere selectie van uw blogonderwerpen rekening mee houden.

Tegelijkertijd zijn er ook tools (zoals Google Trends), waarmee u te weten komt welke zoektermen internetgebruikers vaak in Google of andere zoekmotoren ingeven. Uiteraard bieden die ook boeiende inzichten. U kunt immers zo gaan bloggen over topics die leven bij internetgebruikers. Met diezelfde data, kunt u ook aan de slag om de SEO-score van uw blogs te boosten. Stel bv. dat “advocaat echtscheiding” meer gezocht wordt dan” advocaat familierecht” – dan kunt u op basis daarvan een (voor uw potentiële cliënten) relevant keyword gebruiken in uw blogs. Uiteraard kunt u van dergelijke analytics nog veel meer leren, maar dat zou ons hier te ver leiden.

Bent u niet zo vertrouwd met deze tools is er nog één heel makkelijke manier. Typ zelf in het zoekveld van Google een vraag in. Google zal zelf de vraag aanvullen en verwante vragen suggereren. Zo heeft u op een heel eenvoudige manier op z’n minst al een indicatie van de vragen die de zoekmachine krijgt voorgeschoteld van andere gebruikers.

Tip 5: deel uw blog via verschillende kanalen

U kunt uw blog via verschillende kanalen delen. In de eerste plaats gaat u uiteraard over tot publicatie op uw eigen kantoorsite. Vervolgens deelt u de link via uw eigen communicatietools: socialemediakanalen (in de eerste plaats LinkedIn en Twitter) en – als u die heeft – uw wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief die u uitstuurt naar uw contacten.

Daarnaast kan het altijd interessant zijn om uw artikels ook via de website van een partner te delen. Let er dan wel op dat u dit niet op hetzelfde moment doet. Als u de tekst gespreid in de tijd deelt over verschillende kanalen werkt u immers versterkend, als u alles op hetzelfde moment doet, concurreert u met uzelf (iets wat Google bovendien afstraft).

Conclusie: ga nu van start met uw blog

Als u wil gaan bloggen, pak het dan planmatig aan. Weet wat u wil bereiken, zoek boeiende onderwerpen en leer uit uw successen en uw fouten.

Wim Putzeys, hoofdredacteur Jubel

Ook andere professionals kunnen wel varen bij een blog, lees hier mee over “Bloggen, iets voor bedrijfsjuristen?”

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel
Legal Counsel
Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
sociaal recht
0 - 3 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.