8 dec 2019 | Expertise

Uitgeslapen?

Recente vacatures

Advocaat
Omgevingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
sociaal recht
0 - 3 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Paralegal
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht Burgerlijk recht Medisch recht Strafrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Remote West-Vlaanderen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 08/12/2019 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

De Romeinse advocaat en redenaar Quintilianus (°35 na Chr.) vond het curieus dat een nacht slapen  het geheugen fel versterkt en dat op die manier het verstrijken van tijd, wat in het algemeen wordt aanzien als een oorzaak van vergetelheid, onze herinnering juist verbetert. Het belang van een goede nachtrust is bij juristen dus al erg lang bekend.

Prof. Matthew Walker stelt in zijn boek ‘Why we sleep’ dat we zeven tot negen uur slaap per nacht nodig hebben om gezond te blijven en goed te functioneren. Twee procent van de bevolking van de Verenigde Staten van Amerika sliep een eeuw geleden minder dan zes uur per nacht. Vandaag is dat bijna dertig procent (p. 298). Gebroken nachten komen ook hier veel voor.

Walker legt net als Quintilianus het verband tussen te weinig slaap en een slechter geheugen, maar ook, en dat is toch belangrijker, tussen te weinig slaap en een kortere levensduur, obesitas, diabetes, hartfalen, hogere vatbaarheid voor virale infecties, dementie en kanker (p. 107, 146-189). Je zou voor minder in bed kruipen.

Volgens Walker zijn zorgen en angsten de belangrijkste oorzaken van chronische slapeloosheid. Deze veroorzaken een overactief zenuwstelsel en activeren de vlucht- of vechtrespons in ons lichaam. Deze ‘stressrespons’ is niet bedoeld om lange tijd ‘aan’ te staan. Indien de stressrespons te vaak of zelfs chronisch geactiveerd wordt is het niet mogelijk een goede nachtrust te hebben (p. 244).

Gelukkig kan je oefeningen leren om de stressrespons te stoppen. Lost dit elk slaapprobleem op? Natuurlijk niet, omdat slapeloosheid andere oorzaken kan hebben. Walker stelt alleen dat de stressrespons een van de belangrijkste oorzaken is. En die kan je op enkele uren leren stilleggen.

De SERVO Helder Groeien training werd erkend in België via Intersentia voor 9 punten ‘permanente vorming’ door de Orde van Vlaamse Balies en via KnopsPublishing voor 10 uren door de Nationale Kamer van Notarissen (nr 33732). Erkend in Nederland via Sdu voor 10 punten door de Nederlandse Orde van Advocaten en Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie.

Raadpleeg hier de infofiche van deze opleiding:

Jeff Keustermans

Meer teksten lezen van Jeff Keustermans? Dat kan hier!

BronnenProf. Matthew Walker (Harvard/Berkeley), Why we sleep – The new science of sleep and dreams, Penguin, 2017, 360 blz.Quintilianus, De opleiding tot redenaar (vertaling uit het Latijn – oorspronkelijk uitgegeven in het jaar 95 na Chr. door uitgever Trypho, Roma), Nederlandse vertaling uitgegeven bij Historische Uitgeverij, 2001, 763 blz.

Recente vacatures

Advocaat
Omgevingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
sociaal recht
0 - 3 jaar
Brussel
Jurist Paralegal
Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Paralegal
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht Burgerlijk recht Medisch recht Strafrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Remote West-Vlaanderen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.