De subtiele kunst van de @tag op LinkedIn: hoe u personen vermeldt zonder te spammen cover
De subtiele kunst van de @tag op LinkedIn: hoe u personen vermeldt zonder te spammen

Door Willow

Recente vacatures

Paralegal
Legal Tech
2 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Dossierbeheerder
Gerechtelijk recht Gerechtsdeurwaarder
0 - 3 jaar
Brussel
Accountant
Accountancy
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen
Office Assistant
sociaal recht Vermogensrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen
Belastingadviseur
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

​U herkent het vast. U schrijft een doordacht stuk over een recente wetswijziging of spraakmakend arrest, u investeert kostbare tijd in de redactie, publiceert het… en het blijft stil. Vaak ligt het probleem niet bij de inhoud (uw expertise), maar bij de distributie. Een van de krachtigste, maar helaas vaak verkeerd begrepen functies op LinkedIn is de 'persoonlijke mention' (of taggen). Correct gebruikt, is dit het digitale equivalent van oogcontact maken in een vergaderruimte of rechtszaal. Het nodigt specifieke personen uit in het gesprek en signaleert aan uw netwerk dat er een inhoudelijke discussie op handen is.

Er is echter een dunne lijn tussen strategisch netwerken en spammen. Een waslijst aan willekeurige namen onderaan uw post of in de comments oogt onprofessioneel en wanhopig. Hier leest u waarom u zou moeten taggen op LinkedIn, hoe u dit doet met behoud van decorum, en hoe we dit proces nu aanzienlijk efficiënter hebben gemaakt.

Waarom taggen cruciaal is: effect + signalering

Er zijn diverse redenen waarom tags krachtig zijn, onder te verdelen in drie categorieën:

  • Het 'signaal'-effect: wanneer u een persoonlijk profiel tagt, krijgt die gebruiker een directe notificatie. Het snijdt door de ruis van de newsfeed. Als u refereert aan het werk van een confrater, een expert citeert of specifieke expertise vraagt, garandeert een tag dat zij dit zien.
  • Social proof en bereik: als de getagde persoon reageert op uw bijdrage, wordt uw content vaak ook aan hun netwerk getoond. Dit is de manier om uit uw directe bubbel te breken en nieuwe potentiële cliënten of connecties te bereiken.
  • Relatiebeheer: LinkedIn is geen zendmast, maar een netwerkplatform. Taggen verandert een monoloog in een dialoog. Het toont aan dat u luistert, bronnen correct citeert en andere stemmen in het debat waardeert.

De etiquette van het taggen op LinkedIn

Voordat u uw volledige kaartenbak begint te taggen; houd deze regels in acht om uw professionele reputatie te bewaken:

  • Vermijd de 'Wall of Shame': som nooit twintig willekeurige personen op onderaan een post puur voor 'likes'. Dit leidt er vaak toe dat mensen zichzelf 'untaggen' (wat uw bereik schaadt) en het komt uw geloofwaardigheid niet ten goede.
  • Context is leidend: leg altijd uit waarom u iemand betrekt.
    • Niet: "Geweldig artikel! @JanJansen @PietPieters"
    • Wel: "Ik las deze interessante analyse over de nieuwe fiscale wetgeving van @JanJansen en was vooral geïntrigeerd door…"
  • Stel een vraag: geef de getagde persoon een duidelijke aanleiding om te reageren. "Ik ben benieuwd naar uw interpretatie van dit arrest, @MarieMertens."

De inefficiëntie in de workflow (en de oplossing)

Als u uw kantoormarketing serieus neemt, plant u uw posts waarschijnlijk vooruit.

Historisch gezien was het taggen van persoonlijke profielen tijdens het inplannen echter een technisch obstakel. De meeste tools laten dit niet toe vanwege API-beperkingen, of werken gebrekkig. Dit dwingt u om de post in te plannen, te wachten tot deze live gaat, en vervolgens manueel te bewerken om de tags toe te voegen (als u het al niet vergeet door de waan van de dag). Vraag het aan iedereen die verantwoordelijk is voor marketing binnen een advocatenkantoor: het niet kunnen taggen zorgt voor dubbel werk en frustratie.

​​Willow

Lees hier ook andere tips van Willow over het gebruik van sociale media door advocaten

Recente vacatures

Paralegal
Legal Tech
2 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Dossierbeheerder
Gerechtelijk recht Gerechtsdeurwaarder
0 - 3 jaar
Brussel
Accountant
Accountancy
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen
Office Assistant
sociaal recht Vermogensrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen
Belastingadviseur
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *