Sociale media in het notariskantoor cover

17 aug 2022 | Management & Deontology

Sociale media in het notariskantoor

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 17/08/2022 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

TNM sprak met Nadja Desmet, sociale media strateeg en oprichter van Someflex, over hoe ook een notaris wel kan varen bij gericht gebruik van sociale media, specifiek bij het rekruteren van medewerkers.

Waarom zou het notariaat ook via sociale media op zoek moeten gaan naar capabele werknemers?

Steeds vaker worden sociale mediakanalen ingezet voor het aanwerven van werknemers. Binnen het notariaat denken we dan vooral aan LinkedIn, maar tegenwoordig ook Instagram. De goede, eerste indruk die een sollicitant van een kantoor verkrijgt, die gebeurt vaak online. Als je op sociale media in een oogwenk kan aantonen wie je bent, waar je als kantoor voor staat, wie er bij je werkt, wat je velden van expertise zijn; dan is dat beter dan eender welke goed uitgeschreven vacature. Je kan dat doen via een blogtekst, via video of via authentieke foto’s. Het belangrijkste: breng personen in beeld, geen stockfoto’s.

Daarnaast bereik je ook een andere doelgroep dan wanneer je enkel vacatures post op de klassieke kanalen. Bijvoorbeeld, mensen die niet actief op zoek waren naar een job, maar toch geprikkeld zijn door jouw content. De passieve doelgroep dus.

Is de tijd van de klassieke vacature dan voorbij?

De klassieke vacature blijft bestaan want die is nodig om mensen in beweging te brengen. Maar online bouw je op lange termijn aan je imago, je schetst er een beeld van het werkklimaat op kantoor. De vacature spitst zich toe op een bepaald profiel in een bepaalde tijdsperiode, terwijl het sociale mediabeleid een constante zou moeten zijn. Je denkt vooraf een plan uit: hoeveel posts publiceren we per week, hoeveel per jaar? Zo kan je bijvoorbeeld een collega in beeld brengen, of het hele team. Die fungeren dan als ambassadeur voor je organisatie.

U heeft het over strategie en planning. Kunt u verder toelichten?

Een eerste stap is het afbakenen van de intentie. Wat is het doel van onze acties op sociale media? Welke doelgroep willen we bereiken en dan gaan we de kanalen kiezen. Het gebruik van sociale media mag geen doel op zich zijn. Kiezen we resoluut voor LinkedIn, of vullen we verder aan via Instagram en zelfs Facebook?

Nadat we de kanalen bepaald hebben, bepalen we de aanpak. Welk beeld hebben werkzoekenden van ons? Welk beeld willen we zelf scheppen?

Je notariskantoor wil tonen dat het over expertise bezit, maar ook dat het een leuk team is om mee samen te werken. Zoek variatie op zodat men je niet gaat associëren met slechts één aspect van de werkvloer.

In een derde stap wordt bepaald wie er zal instaan voor het maken en verdelen van de content. Dat kan bijvoorbeeld een communicatiemedewerker zijn, een content creator. Die medewerker hoeft dat niet alleen te doen, maar je moet wel een duidelijke verantwoordelijke aanwijzen. Die staat dan in voor de opmaak van afbeeldingen, het opnemen van de video’s of het schrijven van blogartikelen. Dat kan diepgaande expertise van het kantoor zijn, maar evengoed ‘het leven zoals het is’ op de werkvloer. Naast de pagina’s van het kantoor zal de persoon als ambassadeur van de organisatie die zaken ook delen op zijn persoonlijke sociale mediaprofielen.

Let op: er zullen altijd medewerkers zijn die niet wensen mee te gaan in het verhaal, die niet persoonlijk in beeld willen komen bij zo’n campagne. Maar dat hoeft ook niet: vaak zien we daarbij een sneeuwbaleffect, waarbij mensen zich – eens ze ermee vertrouwd zijn – wel kunnen vinden in zo’n beleid.

Heeft u ook praktische tips over hoe men precies aan de slag kan?

Er zijn heel wat praktische en laagdrempelige programma’s en applicaties waarmee je zo aan de slag kan. Met Canva kan je bijvoorbeeld heel eenvoudig leuke afbeeldingen opmaken, zonder dat je daarvoor grafische ontwerpvaardigheden hoeft te hebben.

Daarnaast wil ik wijzen op het belang en de kracht van video. Het feit dat mensen je in klank en beeld gezien hebben op video laat een diepe impact na. Mensen krijgen het gevoel dat ze jou kennen als notaris of als medewerker, terwijl ze je nog nooit ontmoet hebben.

Het is ook belangrijk om je medewerkers als ambassadeur te activeren. Op meetings kan sociale media bijvoorbeeld een vast agendapunt worden. Het bereik van een bijdrage kan dan bijvoorbeeld toegelicht worden, de statistieken. Ook frisse ideeën voor toekomstige posts kunnen dan in team aangehaald worden.

Welke krachtlijnen geeft u het notariskantoor graag mee?

Het is de vrije keuze van het kantoor om in te zetten op sociale media of niet, maar laat één ding duidelijk zijn: de eerste indruk is van uiterst groot belang. Niet inzetten op sociale media en geen online visibiliteit hebben als kantoor, dat is ook een eerste indruk die je aan een potentiële werknemer meegeeft.

Om een metafoor te gebruiken: een transparante en authentieke vertegenwoordiging van het kantoor op sociale media doet denken aan een restaurant dat over een open keuken beschikt. Men wekt de indruk van vertrouwen, niet enkel bij de klant maar ook bij mogelijke werknemers.

Nadja Desmet, sociale media strateeg en oprichter van Someflex

U kunt dit interview ook lezen in Tijdschrift Notarieel Management, 2022/1.


Nota van de redactie

"De 'War for Talent' is voorbij. Talent heeft gewonnen." Die quote illustreert hoe de verhoudingen tussen werkgevers en werknemers gewijzigd zijn, ook in het notariaat. Wie 'peanuts' betaalt, vangt enkel aapjes, maar wie nog rekruteert zoals in het verleden, vangt … niemand meer. Notarissen moeten anders gaan aanwerven, proactiever en via sociale media, of ze snijden zich af van de arbeidsmarkt. Maar veel notarissen durven niet. Omdat ze niet commercieel willen zijn. Omdat ze zeker de deontologie willen respecteren. Om collega's niet tegen de borst te stuiten. Het is en moet echter mogelijk zijn om moderne rekruteringsmethoden en deontologie met elkaar te verzoenen. Enkele verduidelijkende deontologische richtlijnen zouden zeker helpen, maar laat dit artikel een inspiratie zijn voor notarissen om ook zelf dit evenwicht op te zoeken en de aantrekkingskracht van hun kantoor en van het notariaat voor talent te vergroten."

Meer lezen over dit onderwerp?

In onderstaande teksten van JubelServices vindt u nog veel meer informatie en allerhande praktische tips.

Hoe de perfecte kandidaat vinden voor uw vacature?

Hoe wint u de war for legal talent?

Waarom u nu aan employer branding moet gaan doen (als u het nog niet doet)

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.