Een juridische podcast maken hoe doe je dat? cover

12 feb 2024 | Legal Tech (IT & IP)

Een juridische podcast maken: hoe doe je dat?

Recente vacatures

Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Limburg
Paralegal
Vastgoed
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen

Aankomende events

Podcasts blijven in ons land aan populariteit winnen. In 2023 luisterde 39% van de Belgen naar podcasts. In de leeftijdsgroep onder de 45 jaar stijgt dat percentage zelfs naar 50%. Er zijn podcasts over alle mogelijke onderwerpen en dagelijks komen er nieuwe bij. Wilt u uw expertise ook in een podcast gieten? Houd dan zeker rekening met deze tips.

Waarom eigenlijk een podcast maken?

Er zijn veel goede redenen om niet met een podcast te beginnen: het vraagt heel wat investering van tijd en middelen, het duurt even voor je je publiek bereikt, het is moeilijk om de return on investment te bepalen (als die er op korte termijn al is).

Tegelijkertijd zijn er evenveel goede redenen om het wel te doen: je zet je expertise in de verf, je bereikt een groep die je met andere formats niet bereikt (niet iedereen heeft tijd of zin om je blogs te lezen), podcasts worden over het algemeen als een betrouwbare bron van informatie beschouwd (veel meer bijvoorbeeld dan de sociale media).

Kies een onderwerp

Het aanbod van podcasts is groot, héél groot. Je kan het onderwerp niet zo gek bedenken of er wordt over gepodcast. Een juridische podcast zit natuurlijk in een niche, waar het aanbod wat kleiner is. De kwestie is echter dat niet enkel de juridische podcasts concurrentie vormen. Ook die vele andere podcasts, roepen om de aandacht van de luisteraars die jij ook wil bereiken.

Voor je een onderwerp kiest, moet je dan ook bepalen wie je wil bereiken. Wie is je ideale luisteraar? Mik je op andere (juridische) professionals, op ondernemers, op studenten, op de man of vrouw in de straat met alledaagse juridische vragen? Op basis daarvan kan je het onderwerp kiezen.

Kwalitatief geluid en een mooie stem

Het kan niet genoeg gezegd worden: een goede, professionele podcast vereist een uitmuntende geluidskwaliteit. Je hoeft niet noodzakelijk een opnamestudio in te duiken, maar een goede opname vraagt op zijn minst het gebruik van professionele opnameapparatuur. Met die apparatuur kan je gewoon op je eigen kantoor opnemen. Ben je een beginneling? Laat je dan door een professional, of een meer ervaren collega, bijstaan.

podcast
Maak voor uw podcast gebruik van goede opnameapparatuur.

Goed geluid gaat echter over meer dan de kwaliteit van de opname. Ook de stem van wie aan het woord komt, speelt een belangrijke rol. De stem moet de podcast echt dragen. Het is dan ook een goed idee een professionele stem in te schakelen. Net zoals je bij een event of een debat een moderator en presentator gebruikt, kan je dat ook voor een podcast doen. De professionele stem kan het onderwerp inleiden, de experts introduceren en interviewen, en afsluiten aan het eind. Een moderator gebruiken, heeft nog andere voordelen. Door de juiste vragen te stellen kan die structuur aanbrengen, complexe zaken herhalen, extra uitleg vragen. Dit alles komt het begrip bij de luisteraar alleen maar ten goede.

Regelmaat en herkenbaarheid

Wil je een trouw luisteraarspubliek opbouwen dan moet je aan je herkenbaarheid werken. Dat kan op allerlei manieren:

  • Plaats regelmatig een nieuwe podcast online. Kies voor een vaste dag (bv. steeds op dinsdag) en een vaste periodiciteit (bv. elke week, iedere twee weken, iedere maand). Zo weten je luisteraars wanneer ze een nieuwe aflevering kunnen verwachten en zullen ze spontaan terugkeren.
  • Start elke aflevering met een herkenbare intro – die bestaat best uit een korte jingle en een gesproken stukje dat uitlegt waar de podcast overgaat en waar het kantoor voor staat.
  • Laat een leuk logo ontwerpen, zodat je op de podcastplatformen eruit springt.

Zorg voor en goede voorbereiding

Maak steeds een goede voorbereiding. Of met andere woorden: schrijf een script uit. Wanneer je dat niet doet, dreigt je podcast al snel te verzanden in oeverloos gepraat. Dat kan leuk zijn voor een luchtige podcast, maar niet voor een professionele informatieve podcast. Je verliest misschien een beetje spontaneïteit, maar de voordelen compenseren dat nadeel ruimschoots:

  • De opname zelf verloopt veel sneller en efficiënter.
  • Je weet op voorhand welke informatie je zeker wilt overbrengen, dus je vergeet niets belangrijks.
  • Minder stress voor de experts die aan het woord komen.
  • Je kan structuur aanbrengen, wat het voor de luisteraar veel makkelijker maakt om de relevante informatie eruit te halen.

Promoot je podcast

Wanneer je podcast af is, moet je natuurlijk nog voor luisteraars zorgen. Daar zouden we op zich al een aparte blog met tips over kunnen schrijven. We gaan er hier dus niet dieper op in, maar geven toch drie tips waar je makkelijk mee aan de slag kan:

  • Deel je podcast via de sociale media platformen waar je actief bent.
  • Geef de podcast een mooi plaatsje op je kantoorsite.
  • Vraag je luisteraars om de podcast te reviewen. Podcasts met goede reviews zijn beter vindbaar op streamingdiensten als Spotify.

Wim Putzeys, hoofdredacteur Jubel

Recente vacatures

Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Limburg
Paralegal
Vastgoed
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.