Digitaal ondernemen is geen grillig modewoord, ook niet in de legal sector. Op het niveau van kennisbeheer leveren heel wat juridische professionals reeds inspanningen om de digitale bal aan het rollen te krijgen. Toch is de weg naar digitalisering niet altijd even eenvoudig. Veel kantoren krijgen op een bepaald ogenblik in het proces ‘podiumvrees’, net omdat er heel wat misvattingen bestaan die twijfel en onrust zaaien. Moeten we eigenlijk wel meegaan in het alomtegenwoordige ‘digitale enthousiasme’ wanneer pen en papier nog oké werken? Blijven digitale tools om kennis te beheren en te delen op lange termijn rendabel?
Uw kritische oog siert u, maar bent u echt tevreden met juridische dienstverlening die slechts ‘oké’ is? Is het niet zo dat medewerkers én cliënten steeds vaker een digitaal profiel van u verwachten net omdat ook hun dagelijkse leven bol staat van digitale ‘hulpmiddelen’?
Drie hardnekkige mythes
- Bij de overgang naar digitaal kennisbeheer gaat te veel kostbare tijd verloren: Time is money, ook binnen de juridische sector. Heel wat partners deinzen dan ook terug voor tijdsintensieve aanpassingen aan de opslag van kantoorkennis. Onterecht zo blijkt want zodra het opstartproces achter de rug is, kan u via allerlei automatiseringsopties heel wat werkuren uitsparen aan bijvoorbeeld het archiveren van papieren documenten. Onderhuids knaagt er aan deze mythe bovendien nog een tweede misvatting. Het is beter om vast te houden aan datgene waarmee u 100% vertrouwd bent dan om onbekend terrein te verkennen. Neen, niet wanneer het om de opslag en het delen van juridische knowhow gaat. Via innovatie en digitalisering kan u immers gerichter en efficiënter inspelen op de behoefte van uw cliënteel wat de kwaliteit van de juridische dienstverlening op lange termijn enkel maar ten goede zal komen.
- Een onvermijdelijke financiële put: In de ogen van tegenstanders, kost de implementatie van digitaal kennisbeheer niet alleen veel tijd maar vraagt het ook nog eens een aanzienlijke financiële inspanning. “Weegt de investeringskost wel op tegen de voordelen van digitaal kennisbeheer?”, is een vaak voorkomende bedenking. Het antwoord is simpel. Digitaal ondernemen is niet de enige uitdaging waarmee juridische kantoren geconfronteerd worden. De tijdswinst die uw kantoor boekt met het omarmen van digitale tools voor kennisopslag, zorgt er net voor dat beschikbare gelden efficiënter ingezet kunnen worden om tegemoet te komen aan andere dringende noden van het kantoor.
- Online is de knowhow van het kantoor niet veilig: Integendeel, net omdat zoveel bedrijven wereldwijd beroep doen op geavanceerde cloud-toepassingen voor gegevens- en kennisbeheer, zijn deze platformen veiliger dan ooit. Bovendien geldt bij de aanbieders en ontwikkelaars van online kennisbeheersystemen de wet van de sterkste. Enkel diegenen die de beste ‘beveiligingslaag’ toevoegen aan hun product en zo staalharde veiligheidsgaranties kunnen bieden aan (potentiële) gebruikers, winnen vertrouwen en kunnen overleven in de concurrentiële IT-business.
Een succesvol digitaal traject opstarten
Mythes zijn slechte raadgevers. Zeker met betrekking tot het digitale en efficiënte beheer van knowhow mogen ze geen rem vormen op innovatie. Een digitaal profiel biedt immers niets dan voordelen voor u en uw kantoor. Tijdswinst, een efficiëntere inzet van beschikbare financiële middelen en de optimalisatie van uw juridische dienstverlening zijn valabele tegenargumenten die bestaande misvattingen makkelijk buitenspel kunnen zetten. Bekijk het zo: als digitale hulpmiddelen niet meer weg te denken zijn uit het dagelijkse leven, waarom zou u op professioneel vlak dan nog achterop blijven?
Knowlex bouwt mee aan uw digitaal profiel met een geavanceerd systeem voor kennisbeheer en opslag van juridische knowhow. Ontdek Knowlex hier.
0 reacties