Zonder goede strategie bouw je een kaartenhuisje cover

15 sep 2023 | Column

Zonder goede strategie bouw je een kaartenhuisje
  • Pieter Goetghebuer

    Pieter Goetghebuer is sinds 2003 advocaat-ondernemer aan de balie van Gent. Hij is oprichter van het advocatenkantoor Intolaw met kantoren in Antwerpen, Gent, Brussel, Charleroi en Luik. In 2019 richtte hij mee de groep Future Lawyers Belgium op met als missie om innovatie in de advocatuur te stimuleren. Pieter Goetghebuer is verder de auteur van het boek “De advocaat, vrij om te ondernemen.”. In dit boek maakt hij een analyse van de juridische markt en probeert de handvaten te geven om het ondernemen als advocaat naar een hoger niveau te brengen. Hij heeft een uitgesproken passie voor strategie en richtte in 2023 mee het consultancykantoor bechallenged op dat vrije beroepen bij staat in de verdere groei van hun kantoor. Op jubel schrijft Pieter voornamelijk over het ondernemen als advocaat.

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Voor veel vrije beroepers is het geheel onduidelijk, wat nu de meerwaarde van een strategie is. Onder andere omdat het – om te beginnen – al onduidelijk is wat een ‘strategie’ precies is. Het gaat verder dan doelen stellen (of bereiken).

Een doelstelling is geen strategie

Vraag je jezelf eens af of je voor jouw kantoor al één van de onderstaande of gelijkaardige doelen hebt bepaald:

  • Ons kantoor zal de beste worden in onze niche.
  • Wij gaan de komende jaren innoveren en digitaliseren.
  • Wij gaan groeien door te associëren met andere kantoren.
  • Wij gaan de komende drie jaar onze omzet verdubbelen.

Het is zeker positief als je (één van) deze doelen al zou hebben bepaald, maar dat is GEEN strategie. Er bestaan dan ook bijzonder veel misverstanden wat precies bedoeld wordt met strategie, zodat het voor veel vrije beroepers ook geheel onduidelijk is wat nu de meerwaarde van een strategie is.

Er bestaat geen algemeen aanvaarde definitie van strategie maar het kan voor mij het beste omschreven worden als volgt: Strategie is het bepalen van je identiteit en de visie op lange termijn, waarbij je door keuzes te maken een actieplan opstelt voor je kantoor en vervolgens zorgt voor de implementatie en uitvoering ervan.

Er bestaan dan ook bijzonder veel misverstanden wat precies bedoeld wordt met strategie, zodat het voor veel vrije beroepers ook geheel onduidelijk is wat nu de meerwaarde van een strategie is.

Strategie als fundament van je kantoor

Strategie is het fundament van jouw kantoor. Het zegt wie je bent en waar jouw kantoor voor staat. Het bepaalt onder meer welke cliënten je wil bedienen en welke zaken je zal doen, maar het bepaalt ook wat jouw kantoor uniek maakt en waarom cliënten juist jouw advocatenkantoor kiezen. Het geeft je de mogelijkheid om het kantoor te sturen in het realiseren van de doelstellingen dat voor het kantoor, of voor jou persoonlijk, zijn bepaald.

Een goede strategie zal voor elke advocaat de komende jaren nog belangrijker worden. Ik zou zelfs durven beweren dat enkel advocatenkantoren met een goede strategie een toekomst hebben in deze turbulente en veranderende tijden.

Een goede strategie zal je kantoor onder meer volgende voordelen geven:

  • Het helpt om de focus te houden.
  • Medewerkers en jijzelf worden meer gemotiveerd omdat er een duidelijk pad en doel is.
  • Het geeft voorsprong op de concurrentie.
  • Het kantoor is beter te managen.
  • Het verplicht tot reflectie.

Een goede strategie zal voor elke advocaat de komende jaren nog belangrijker worden. Ik zou zelfs durven beweren dat enkel advocatenkantoren met een goede strategie een toekomst hebben in deze turbulente en veranderende tijden.

De advocaat, klaar voor uitdagingen van de 21ste eeuw?

In mijn boek “De advocaat, vrij om te ondernemen” schrijf ik uitgebreid over de uitdagingen waar we als advocaat voor staan. Je moet dit niet evenwel niet gelezen hebben om te weten er in onze markt heel veel verandert en dit ook snel gaat. En veel advocaten lijken hier alvast niet klaar voor te zijn. In de digimeter van de OVB blijkt onder meer dat :

  • 10% procent blijkt niet over een website te beschikken.
  • 35% weet niet wat wordt bedoeld met SEO of SEA.
  • 34% zit niet op sociale media.
  • 38,4% heeft nog een faxnummer waar de cliënten naar kunnen sturen.
  • 78% polst niet naar klantentevredenheid.
  • Nauwelijks 35% heeft een noodplan voor cybersecurity.

‘Digitaal fitte’ advocatenkantoren?

Uit het rapport “Digitaal fitte ondernemingen” van UNIZO blijkt wel dat onze beroepsgroep niet de enige is die er op dat vlak niet goed voor staat. Slechts 48% van de Vlaamse kmo’s werd in 2022 als digitaal fit beschouwd. In dit onderzoek wordt “digitaal fit” zeer passend als volgt omschreven:

Digitaal fit heeft te maken met de mate waarin een onderneming/ondernemer klaar is voor digitalisering en voor digitale transformatie(s). Digitalisering biedt immers opportuniteiten. Het maakt efficiënte, geautomatiseerde bedrijfsprocessen mogelijk waardoor tijd en budget vrijkomt voor alternatieve projecten. Het opent de weg naar innovatie met nieuwe producten, diensten en businessmodellen. En het laat toe om nieuwe markten te bereiken en bestaande klanten beter van dienst te zijn. Een onderneming is digitaal fit wanneer deze actief inzet op digitalisering en reeds gebruik maakt van een aantal digitale (basis)toepassingen. Door dit te doen heeft de onderneming een digitale aanpassingskracht waardoor het nieuwe, toekomstige technologieën, toepassingen en applicaties kan omarmen en kansen grijpt.

Digitalisering is slechts één stap van je strategisch plan

Digitaliseren is evenwel nooit een doel op zich maar is steeds een onderdeel van een strategisch plan. Meer zelfs, het is niet meer maar ook niet minder dan een middel om de strategische doelstellingen te bereiken.

Als bijvoorbeeld voor jouw kantoor de persoonlijke band met de cliënt zeer belangrijk is, moet je misschien juist niet investeren in een chatbot of geautomatiseerde processen.

In de veranderende context ondernemen veel advocatenkantoren stappen om (verder) te digitaliseren, wat evident positief is. Maar het is niet altijd volledig duidelijk waarom ze dit doen. Als bijvoorbeeld voor jouw kantoor de persoonlijke band met de cliënt zeer belangrijk is, moet je misschien juist niet investeren in een chatbot of geautomatiseerde processen. Investeren in technologie en digitalisatie zonder te weten of dit jou wel helpt bij het realiseren van jouw doelen, is niet verstandig. Dit geldt trouwens evenveel voor het spenderen van budgetten aan marketing zonder dat je een duidelijke strategie hebt.

Strategie: een visie op lange termijn

Elk kantoor zal even de tijd moeten nemen om zich af te vragen waar ze voor staat, of ze nog een bestaansreden heeft in haar niche, welke keuzes moeten worden gemaakt om de doelstellingen te realiseren en wat hiervoor nodig is. Met andere woorden, ze zal haar strategie moeten bepalen.

Strategie vergt hierbij een visie op lange termijn en een consensus bij de aandeelhouders. En daar ligt het kalf wat gebonden bij veel advocatenkantoren. Voornamelijk middelgrote advocatenkantoren hebben het, om verschillende redenen, moeilijk om op langere termijn te denken. Als advocatenkantoor moet je deze hordes echter nemen en mogelijks enkele zaken in je werking structureel wijzigen. Het belang van een goede strategie kan niet voldoende benadrukt worden. Alles wat je verder doet voor marketing, human ressources en op financieel vlak, hangt immers aan de kapstok van je strategie. Zonder deze duidelijke strategie hangt alles met haken en ogen aan elkaar en heb je als kantoor een kaartenhuisje gebouwd dat niet bestand is tegen een stevige rukwind. En de weerkaarten voorspellen de komende jaren nogal wat stevige rukwinden…

Pieter Goetghebuer

  • Pieter Goetghebuer

    Pieter Goetghebuer is sinds 2003 advocaat-ondernemer aan de balie van Gent. Hij is oprichter van het advocatenkantoor Intolaw met kantoren in Antwerpen, Gent, Brussel, Charleroi en Luik. In 2019 richtte hij mee de groep Future Lawyers Belgium op met als missie om innovatie in de advocatuur te stimuleren. Pieter Goetghebuer is verder de auteur van het boek “De advocaat, vrij om te ondernemen.”. In dit boek maakt hij een analyse van de juridische markt en probeert de handvaten te geven om het ondernemen als advocaat naar een hoger niveau te brengen. Hij heeft een uitgesproken passie voor strategie en richtte in 2023 mee het consultancykantoor bechallenged op dat vrije beroepen bij staat in de verdere groei van hun kantoor. Op jubel schrijft Pieter voornamelijk over het ondernemen als advocaat.

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.