Het staat ondertussen wellicht buiten kijf dat je ook als advocatenkantoor niet meer aan sociale media kan ontsnappen. Veel cliënten beginnen tegenwoordig hun zoektocht naar juridische hulp online. Daarnaast bekijken steeds meer kandidaten de socialemediaprofielen van een kantoor voordat ze een beslissing nemen over hun ideale werkplek. Maar op welke socialemediakanalen moet je dan precies aanwezig zijn?
Maar op welke socialemediakanalen moet je aanwezig zijn om zowel cliënten als kandidaten te bereiken? In een druk advocatenkantoor is er simpelweg geen tijd om overal actief te zijn. In dit artikel helpen we je beslissen op welke socialemediakanalen jouw kantoor zich moet richten in functie van je doelgroep en beschikbare middelen.
Wat zijn de belangrijkste socialmediakanalen?
LinkedIn is zonder twijfel het meest gebruikte kanaal bij advocatenkantoren. Zo’n 95% van de kantoren die bij Willow starten, gebruiken dit kanaal al. LinkedIn heeft in de laatste jaren een enorme opmars gekend. Het gaat tegenwoordig veel verder dan alleen je cv tonen en connectieverzoeken versturen. Je kunt er artikelen of nieuwsbrieven publiceren, juridische updates delen en het laatste nieuws bespreken. Zowel voor bedrijfspagina’s als persoonlijke profielen is het een interessant kanaal.
LinkedIn is traditioneel het beste kanaal voor kantoren die vooral voor bedrijven werken. Er zijn echter steeds meer mensen actief op het platform, waaronder ook studenten. Daardoor heeft elk kantoor er eigenlijk baat bij om actief te zijn op LinkedIn.
Het grote voordeel van Facebook is de lokale zichtbaarheid. Ondanks een daling in organisch bereik blijft het platform een interessant kanaal voor lokale advocatenkantoren. Cliënten kunnen er makkelijk openingsuren en recensies terugvinden. Bovendien is het een handig platform om nieuws te delen en evenementen aan te maken.
Voor kantoren die weinig op de lokale markt inzetten, zien we echter weinig meerwaarde.
X (Twitter)
Twitter wordt tegenwoordig minder gebruikt in België en het is ook niet meteen een plaats waar kandidaten of cliënten op zoek gaan naar informatie.
Als bedrijf is dit niet meteen het beste kanaal om je aandacht op te richten. Voor een advocaat kan het echter interessant zijn om zich, mits de nodige prudentie, in juridische discussies te mengen en (politieke) updates te volgen.
Directe impact mag je er niet van verwachten maar het kan nog steeds werken om als advocaat persoonlijk meer zichtbaarheid te krijgen.
Bij Willow zien we dat steeds meer advocatenkantoren Instagram omarmen en dat is een beslissing die we toejuichen. Instagram wordt vaak gebruikt door jongeren en het is het perfecte kanaal om de cultuur van je kantoor te laten zien. Door middel van foto’s of reels kan je een blik achter de schermen bieden.
Ook voor cliënten wordt dit kanaal alsmaar belangrijker. Jongere generaties zitten niet meer op Facebook en zelfs oudere generaties gaan sneller nog even op Instagram scrollen dan LinkedIn wanneer ze ‘s avonds in de zetel zitten.
Het enige nadeel aan Instagram? Het kost veel tijd om het goed te doen.
YouTube
YouTube is een interessant kanaal voor bredere zichtbaarheid en diepere inzichten. YouTube is een zoekmachine voor video's. Mensen kunnen maanden of jaren later nog op je video terechtkomen. Bovendien kunnen je video’s ook in de Google zoekresultaten verschijnen.
Helaas kost een goede video natuurlijk veel tijd. Het voordeel is echter dat er weinig concurrentie is op het kanaal.
TikTok
TikTok is vooral populair bij mensen onder de 35 en wint ook bij oudere doelgroepen aan terrein. Voor advocatenkantoren kan het een manier zijn om met korte, toegankelijke video’s zichtbaarheid te krijgen. Denk aan het beantwoorden van veelgestelde vragen, het uitleggen van juridische begrippen of het delen van korte employer branding video’s.
Het nadeel is dat het tijd en creativiteit vraagt om regelmatig video’s te maken en dat het lastig kan zijn om echt het juiste publiek te bereiken.
Reddit is een minder bekend platform dat de laatste tijd veel meer aandacht krijgt omdat AI-modellen zoals ChatGPT er graag op zoek gaan naar meer informatie. Het is echter een krachtig platform om niche communities te bereiken of deel te nemen aan juridische discussies in grotere subreddits zoals r/belgium.
Het voordeel van Reddit is dat gebruikers er actief op zoek gaan naar antwoorden, ook vaak voor juridische kwesties. Voor advocaten betekent dat kansen om hun juridische expertise te delen of zelfs onrechtstreeks hun diensten aan te bieden. Hierbij is echter enige voorzichtigheid nodig. Reddit-gebruikers voelen snel aan wanneer iemand puur reclame maakt en dan kan je antwoord verwijderd worden
Hoe kies je nu de juiste socialemediakanalen voor jouw kantoor?
Om de juiste socialemediakanalen te kiezen als advocatenkantoor houd je rekening met drie dingen: je doelgroep, je geografische focus en je capaciteit om content te maken.
1. Wie is jouw doelgroep?
Je doelgroep bepaalt alles. Kandidaten zoeken andere content dan cliënten en de leeftijd van je doelgroep is sterk bepalend voor de kanalen die ze het meest gebruiken.
Voor ondernemingsrecht of andere B2B-diensten is LinkedIn veruit het belangrijkste kanaal.
Voor familierecht, strafrecht of consumentenzaken zijn Facebook, Instagram en zelfs TikTok vaak effectiever. Facebook is voor een iets oudere doelgroep, Instagram gaat vrij breed, en TikTok voor de jongere generaties.
2. Waar bevindt je doelgroep zich?
Wil je vooral lokaal, nationaal of zelfs internationaal aanwezig zijn? Het ene platform maakt lokale zichtbaarheid makkelijker terwijl het andere de kans biedt om wereldwijd gezien te worden.
Voor lokale zichtbaarheid zijn Facebook en ook je Google Bedrijfsprofiel zeer waardevol. In mindere mate kan Instagram helpen om in contact te blijven met andere lokale ondernemingen.
Om meer (inter)nationaal bereik te creëren, kan je je beter richten op LinkedIn of X. Heb je wat extra tijd en ben je niet te verlegen voor de camera, dan kan je nog betere resultaten qua zichtbaarheid bereiken met YouTube (voor langere, diepgaande video’s) en TikTok of YouTube Shorts voor korte video’s.
3. Waar heb je de tijd en middelen voor?
Content maken hoeft niet duur te zijn, maar het kost wel tijd. Video’s maken en bewerken duurt vaak langer dan een post schrijven, zeker met alle schrijftools die tegenwoordig beschikbaar zijn.
Daarom is het beter om je te richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Kies één platform waar je je volop op wil focussen. Het is beter om één platform écht goed te doen dan drie kanalen matig te onderhouden.
Een concrete aanbeveling
Wat we het vaakst zien, is dat advocatenkantoren zich volop richten op LinkedIn. Daar proberen ze één à twee keer per week kwalitatieve content te plaatsen op de bedrijfspagina. Wanneer dat aangevuld wordt met posts op persoonlijke profielen zien we betere resultaten maar het is niet absoluut noodzakelijk.
Daarnaast kiest men vaak voor Instagram als tweede kanaal. Wie tijd heeft, kan er extra content voor maken, maar je kan ook een deel van je LinkedIn content hergebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een post over de teambuilding, de voorstelling van nieuwe collega’s of een bedankje voor de jobstudenten.
Wie tijd heeft om video’s te maken, kan die op meerdere socialemediakanalen inzetten zonder veel tijd te verliezen. Een blogpost kan ook als nieuwsbrief dienen op LinkedIn. En een nieuwsbrief kan je omvormen tot een carrousel voor LinkedIn en Instagram. Dat heet content repurposing, maar daar komen we in een volgend artikel wel eens op terug.
Lees hier ook andere tips van Willow over het gebruik van sociale media door advocaten
0 reacties