De zomer wordt vaak gezien als een periode waarin B2B-communicatie en sociale media op een laag pitje staan. Veel mensen zijn out-of-office, er wordt misschien wat meer op het gemak gewerkt, en in onze vrije tijd zitten we liever buiten dan achter ons computerscherm. En toch is stilzitten tijdens de zomer een gemiste kans op vlak van sociale media.
Uit onderzoek blijkt dat LinkedIn activiteit helemaal niet stopt. Integendeel. Want zeg nu zelf, wanneer het rustiger is op kantoor of het wat saai wordt aan het strand, is de weg naar LinkedIn heel kort.
Wat zeggen de statistieken over LinkedIn activiteit tijdens de zomermaanden?
Het is een misvatting dat iedereen offline is. Volgens ons onderzoek blijkt dat bedrijfspagina’s op LinkedIn even snel blijven groeien tijdens de zomer als erna (op voorwaarde dat je actief blijft, natuurlijk.)
Een andere studie toonde aan dat zelfs 45% van de LinkedIn-gebruikers aangeven dat ze in de zomer meer tijd op het platform doorbrengen dan anders.
Verder bleek uit ons onderzoek dat het bereik van bedrijfspagina’s tussen juni en september volledig in lijn ligt met het bereik in andere periodes van het jaar.
Maar er was één opvallende uitzondering. In de juridische sector schoot het bereik omhoog vorige zomer. Wanneer we kijken naar de beste posts (qua bereik) van onze klanten in de juridische sector zien we dat maar liefst 50% van die posts in de zomermaanden geplaatst werden.
De zomer, en meer bepaald het gerechtelijk verlof, is dus een ideaal moment om extra tijd in sociale media te steken en het bereik van je bedrijfspagina een duwtje in de rug te geven.
Een volle contentkalender tijdens het gerechtelijk verlof
Meer tijd betekent niet noodzakelijk meer inspiratie, nochtans zijn er heel veel mogelijkheden om leuke, inspirerende content te maken als advocatenkantoor. We geven alvast een aanzet met deze contentkalender waarin iedere week iets anders aan bod komt.
Recap
Blik even terug op wat het kantoor de afgelopen maanden bereikt heeft. Dat kunnen cijfermatige resultaten zijn, maar ook:
- Nieuwe collega’s die erbij kwamen;
- Medewerkers die promotie kregen of vennoot werden;
- Het 10-jarig bestaan van het kantoor;
- Een M&A die tot een goed einde werd gebracht;
- Het winnen van een award of vermelding in een ranking.
Probeer van elke vermelding een foto toe te voegen voor extra engagement.
Speel in op het seizoen
Afhankelijk van het rechtsdomein zijn er verschillende onderwerpen die momenteel erg nuttig zijn om even te herhalen.
- Vragen over vakantie & ziekteverlof;
- Regels rond flexi-jobs en studentenarbeid;
- Conflicten bij vakantiewoningen en tijdelijke verhuur;
- Ouderschapsregeling tijdens gescheiden vakanties;
- Een internationale reis met slechts één van de ouders.
Denk ook aan wat cliënten jou effectief vragen in de zomerperiode. Die vragen vertalen zich perfect naar waardevolle social media content.
Toon je mensen
Geef eens een realistisch en herkenbaar beeld van je team. Niet de geforceerde portretten die we vaak zien, maar een gezellige bijeenkomst van collega’s.
Foto’s van collega’s die samen iets gaan drinken op een terras
Een afterwork barbecue op kantoor
Een fietstocht met het team of deelname aan een lokale zomeractiviteit
Laat zien wie jullie zijn buiten het juridische kader. Dergelijke beelden versterken je employer brand en het menselijke imago van het kantoor.
Deel een succesverhaal
Deel geanonimiseerde klantcases of andere succesverhalen. Tijdens de zomer heb je misschien wat meer tijd om deze netjes uit te schrijven. Denk aan:
- Begeleiding van een familiebedrijf bij een overname;
- Snel juridisch advies voor een groot event;
- Herstructurering die op tijd rond raakte voor het bouwverlof.
Hoewel succesverhalen vrij promotioneel zijn, zien we keer op keer dat er heel veel reacties komen op deze posts. Zeker de moeite waard dus.

Ontkracht mythes
Korte, educatieve posts die inspelen op misverstanden zijn heel herkenbaar en ook makkelijk te lezen vanuit een strandstoel. Deze kunnen te maken hebben met de vakantie, maar dat hoeft niet.
- "Ik mag als werkgever toch eisen dat iemand zijn vakantie uitstelt?";
- "Ziek vallen tijdens je vakantie, telt dat dan dubbel?";
- "Mag ik een klant via e-mail aanmanen zonder toestemming?";
- “Een arbeidsovereenkomst mag toch altijd mondeling?”.
Gebruik één vraag per post als titel. Geef vervolgens in 3 tot 5 zinnen een helder antwoord of nuance. Eindig eventueel met een call to action zoals: “Heb jij ook zo’n vraag? Laat ze achter in de reacties of stuur ons een berichtje.”
Curatie & inspiratie
Gebruik content van anderen of nieuws als inspiratie voor een post en deel jouw inzichten over het onderwerp.
- Deel een nieuw wetsvoorstel met jullie visie: "Wat als dit doorgaat?";
- Reageer op een recente uitspraak van een rechtbank;
- Link naar een podcast over digitalisering van het recht.
Zo’n post toont dat je als kantoor de actualiteit nauw opvolgt maar ook trouw blijft aan je eigen visie.
Vooruitblik op het laatste kwartaal
Na de zomer raken de agenda’s vlug weer gevuld met allerlei cases maar ook met andere activiteiten. Vertel eens wat jullie nog allemaal gaan organiseren, of waar jullie naartoe gaan zodat anderen het alvast in hun agenda kunnen zetten. Denk aan:
- Seminaries of webinars;
- Gastcolleges;
- Jobbeurzen of studiedagen;
- Events binnen jullie sector.
Vacature of post over stagiairs
Eind augustus zijn studenten klaar met de tweede zit en/of de vakantie. Maar ook meer ervaren werknemers denken rond deze periode vaak na over hun toekomst. Een uitstekend moment om je vacatures nog even te delen op sociale media dus.
Heb je geen vacatures, deel dan iets over de zomerstagiairs. Een korte bedanking is prima, maar als je ze aan het woord krijgt in een video is dat nog veel beter. Uiteraard kan dit ook met een knipoog naar een vacature of toekomstige stageplaatsen.
Met deze kalender en tips zorg je een heel gerechtelijk verlof lang voor zichtbaarheid. Je expertise komt ruim aan bod maar er is ook ruimte voor de menselijke kant van het kantoor.
Weet je niet meteen hoe je hieraan begint als kantoor? Ontdek wat volgens ons de ideale set-up is om als advocatenkantoor te slagen op sociale media.
0 reacties