Uw kantoor als sterk merk: personal branding in de juridische sector cover

16 feb 2023 | Kantoor & beleid

Uw kantoor als sterk merk: personal branding in de juridische sector

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Advocaat
Strafrecht verkeersrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
> 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 16/02/2023 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

U bent als kantoor actief op het wereldwijde web? Dat is een goede zaak. Maar hoe onderscheidt u zich, hoe valt u op en hoe verwerft u naamsbekendheid? Jubel Services leidt u de weg in dit artikel..

Wat is ‘personal branding’?

Een sterke identiteit is misschien wel dé kernwaarde waaraan uw kantoor vandaag de dag getoetst wordt. De vaardigheden, ervaring en persoonlijkheid van u en uw medewerkers zijn enkele factoren die hier onderdeel van uitmaken. Niet enkel onderscheidt u zich hiermee in de markt, u vertelt er ook uw persoonlijk verhaal mee aan de cliënt.

Personal branding tracht die identiteit te vatten in een sterk merk. Een sterk persoonlijk merk is opgebouwd met intentie en bakent duidelijke grenzen af, zodat iedereen weet waar u als kantoor voor staat. Meer dan ooit zijn cliënten op zoek naar kantoren en bedrijven waarmee ze zich kunnen identificeren, waarin ze hun eigen waarden en voorkeuren herkennen. Dat is het geval in heel wat sectoren, zo ook voor de advocatuur.

Ook in de advocatuur?

Wetenschappelijk onderzoek toonde in het verleden reeds aan hoe instrumenteel branding kan zijn bij het beïnvloeden van de keuzes die de cliënt (en de consument in het algemeen) maakt. Maar er zijn nog bijkomende voordelen die het opstellen van zo’n personal branding-strategie interessant maken:

  • U kunt zich makkelijker onderscheiden van concurrerende kantoren.
  • U brengt de kernwaarden van uw kantoor in uw beeld, die de basis vormt waarop u uw onderneming verder uitbouwt.
  • U profileert zich als meer authentiek, wat vertrouwen en loyauteit van uw cliënteel in de hand werkt.

Al deze factoren verhogen de kans dat potentiële cliënten uw kantoor verkiezen boven dat van uw rechtstreekse concurrenten.

De hoofdelementen van een degelijke personal branding- strategie

U bent geprikkeld door het concept van personal branding? Welnu, dan zet een goeddoordachte strategie u meteen op weg naar succes. Laat ons even enkele belangrijke marketingcomponenten daarvan onder de loep nemen:

1. Maak werk van een bedrijfspagina op LinkedIn

LinkedIn is een onmiskenbaar ankerpunt wat betreft merkherkenbaarheid bij professionals uit alle werkvelden. Zo ook voor de juridische sector. Vaak vormt het ook voor cliënteel het startpunt voor hun zoektocht naar een geschikt kantoor om hen bij te staan. Ze komen er snel en eenvoudig meer over u te weten.

Maak een compleet en overzichtelijk profiel aan, dat er bovendien aantrekkelijk uitziet. Een professionele foto of logo, een krachtige slagzin, een bondige samenvatting en een reik aanbod aan visuele content zijn slechts enkele zaken die hier niet kunnen ontbreken.

2. Neem een sterk standpunt in

Een marketingterm die vaak aan bod komt is de zogenaamde ‘elevator pitch’. Hiermee geeft u bezoekers van uw website of pagina een duidelijke en bondige inkijk in uw dienstverlening of producten aan. Houd bij het opstellen van zo’n pitch steeds uw doelpubliek in gedachten, en maak hen duidelijk wat uw kantoor precies zo uniek en speciaal maakt. Vermijd hierbij al te veel vakjargon en complexe wetenschappelijke duiding.

3. Een profiel of webpagina SEO-proof maken

Het heeft behoorlijk weinig zin om een persoonlijk en sterk merk te creëren wanneer uw kantoor online zo goed als onmogelijk terug te vinden is. Daarom is het belangrijk om in te zetten op sterke en herkenbare trefwoorden. Een cursus Search Engine Optimization om de content van uw kantoor naar een hoger niveau te tillen. Zo vindt potentieel cliënteel uw kantoor sneller terug via de reguliere zoekmachines.

4. Onderscheidende en unieke topics

Originaliteit en unieke waarde naar het publiek brengen zijn een must. Om een sterk persoonlijk merk te ontwikkelen zijn moet de content op uw website of sociale media onderscheidend zijn. Denk na over de elementen die uw kantoor zo uniek maken en gebruik die ook in de kennisgeving die u brengt.

Er bestaat ook een gratis e-book dat zich specifiek richt op de juridische sector wat betreft het uitbouwen van een succesvolle sociale mediastrategie. Dat kan je hier raadplegen.

5. Post regelmatig content

Via sociale media post je consistent en op frequente basis statusupdates, deel je nieuwigheden of bevindingen, how-to-artikelen en andere interessante content. Een post moet boeiend zijn, maar doe daarbij nooit aan schaamteloze zelfpromotie. Zorg ervoor dat alle posts een gemeenschappelijk kader delen, herkenbaar zijn naar vormgeving toe en bovenal, dat ze bijdragen aan een groter debat en meerwaarde voor je volgers bieden. Stel een gewoonte en frequentie in die ook op lange termijn haalbaar is, waarbij een constante toestroom van nieuwe content kan gewaarborgd worden. Consistentie is hier het sleutelwoord.

Maak je strategie persoonlijk

Een strategie die beïnvloed wordt door intentie en bedachtzaamheid is de kern van het verhaal. Het slechts sporadisch posten van content op sociale media of een breed, algemeen idee hebben van welke koers het kantoor uit wil, volstaan niet. Daarom zijn volgende aandachtspunten van belang:

  • Stel doelen voorop: waarom doet je kantoor wat het wil doen, en wat zijn de toekomstplannen?
  • Deel je verhaal: zet de persoonlijke kenmerken, meningen, vaardigheden, en ja, zelfs vreemde kantjes van het kantoor in de verf.
  • Zorg voor een samenhangend thema: consistentie in de toon van je berichtgeving, de look die je wil uitstralen en het gevoel dat je de cliënt wil aanreiken zijn cruciaal.
  • Toon de menselijke component: cliënteel volgt je bedrijf omdat ze geïnteresseerd zijn in de mensen die deel uitmaken van het verhaal dat je wil vertellen.

Het ontwikkelen van een sterke merknaam vergt veel tijd en denkwerk, maar loont – ook voor advocatenkantoren – absoluut de moeite. Het erkennen van de kernwaarden van uw kantoor en de kwaliteiten die u in huis heeft zijn daarbij twee cruciale pijlers. Probeer er daarbij voor te zorgen dat uw kantoor als merk herkenbaar, origineel en vooral ook als herinneringswaardig wordt beschouwd.

Nood aan meer expertise over hoe uw uw kantoor in de markt kan zetten?
Jubel Services helpt u graag verder.

Jubel Services

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Advocaat
Strafrecht verkeersrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
> 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.