Comment développer son personal branding en tant que juriste d’entreprise ? cover

21 aug 2023 | Management & Deontology

Personal branding: hoe werk je eraan als bedrijfsjurist?

Recente vacatures

Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Jurist
Arbeidsrecht Gerechtelijk recht Publiek recht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Iedere ondernemer werkt – of zou moeten werken – aan personal branding. Je zet er jezelf als merk mee in de markt. Maar eigenlijk kan iedere professional er gebruik van maken. Het kan je immers leiden naar persoonlijke groei, een positieve impact hebben op de (professionele) wereld en de mensen rondom je en geeft je meer zichtbaarheid.

Werken aan je personal branding vraagt een continue inspanning. Het is dan ook van belang dat je een manier kiest die nauw aansluit bij je interesses, je kennis en je talenten. Dat is immers de beste manier om de inspanning die het vraagt vol te houden.

Twee foute uitgangspunten bij personal branding

Opschepperij

Misschien lijkt het op het eerste gezicht niets voor jou, aan “schaamteloze zelfpromotie” doen. En inderdaad, soms lijken de socialmediaplatformen wel vol te slibben met allerhande professionals die opscheppen over hun eigen verwezenlijkingen. Toch is het niet verkeerd om je eigen expertise in de verf te zetten. Dat kan echter ook zonder te stoefen.

Welke contentvorm je ook kiest, zorg er in de eerste plaats voor dat je dingen deelt waar jouw volgers iets aan hebben. Deel ervaringen uit je dagelijkse professionele praktijk, geef toelichting bij een complex (juridisch) probleem waarin je gespecialiseerd bent. Op die manier halen je volgers er ook effectief iets uit waar ze zelf iets aan hebben. Zo bouw je echt een reputatie uit. Het zal beter werken dan een wekelijkse “stoefpost”. Dit gezegd zijnde, af en toe mag je jezelf best wel eens een schouderklopje geven.

Iedereen doet het” is zowat voor iedere activiteit die je wil ontplooien de slechtste motivator. Als je zelf immers niet de noodzaak of de meerwaarde ervan inziet, zal je het nooit met passie doen.

Iedereen doet het, dus moet ik het ook doen

Iedereen doet het” is zowat voor iedere activiteit die je wil ontplooien de slechtste motivator. Als je zelf immers niet de noodzaak of de meerwaarde ervan inziet, zal je het nooit met passie doen. Gevolg: je houdt het minder lang vol, en de kwaliteit en kwantiteit van de output zullen een stuk minder zijn, waardoor je ook niet het beoogde resultaat zal bereiken. Begin er dus alleen aan als je echt iets te zeggen hebt en als je bereid bent de nodige inspanningen te doen.

Vier cruciale vragen: wie, wat, hoe, waar?

Overtuigd van de nood om aan personal branding te doen? Voor je echt aan de slag gaat, moet je vier cruciale vragen beantwoorden:

  1. Wie wil ik bereiken: klanten, vakgenoten, andere professionals, twintigers of veertigers?
  2. Wat wil ik vertellen: lessen uit je eigen ervaringen, strikt juridische inhoud of vragen over HR of legal tech?
  3. Hoe ga ik het vertellen: ben je sterk in het geschreven woord, of houd je meer van beeld? Deel je opiniërende, humoristische of zakelijke content?
  4. Waar deel je je content: naargelang de antwoorden op de vorige vragen, kan je gaan kiezen; welk platform is het meest geschikt?

De vragen zijn natuurlijk allemaal met elkaar verweven. Op basis van wie je wil bereiken, kies je hoe je dat doet en met welk soort content.

Welke doelgroep wil je bereiken?

Hoewel personal branding gaat over jezelf, mag je voor een succesvolle branding toch niet enkel van jezelf uitgaan. Je wil immers anderen bereiken. En dat doe je door te vertrekken vanuit wat hen bezighoudt. Om Paul Jambers te citeren “Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen”.

Het spreekt voor zich dat je als je je richt op juridische professionals andere thema’s aansnijdt en ander taalgebruik hanteert dan voor leken.

Het spreekt voor zich dat je als je je richt op juridische professionals andere thema’s aansnijdt en ander taalgebruik hanteert dan voor leken. Zelfs binnen de kring van juristen kan je andere topics behandelen naargelang je voor juristen in het algemeen content maakt, dan wel specifiek voor bedrijfsjuristen. Wat je gaat maken, bepaal je dus zowel op basis van je eigen achtergrond, als de leefwereld van je doelpubliek. Een moeilijk evenwicht.

Inhoud en tone of voice

Ook voor het “wat” baseer je je op welke doelgroep je wil bereiken, zonder jezelf te verloochenen. Geef je liever sec duiding bij nieuwe wetgeving, zet je liever een sterke (of stoute) mening neer die reactie gaat uitlokken? Wil je mensen inspireren of motiveren? Hou je van cijfers en statistieken? Het kan allemaal.

Deze keuze hangt nauw samen met de tone of voice die je gebruikt. Deel je liever opinies, dan mag ook het taalgebruik wat gedurfder, een beetje provocerend zelfs. Geef je eerder duiding, houd het dan zakelijk en genuanceerd.

Of trek de kaart van de humor. Maar, forceer jezelf niet in een keurslijf dat niet bij je past. Is humor niet je sterkte, hou je niet van ‘inspirational quotes’, laat die dan links liggen. Belangrijk bij zowel je boodschap als je tone of voice is immers de geloofwaardigheid. En die geloofwaardigheid hangt samen met hoe authentiek je overkomt.

Idealiter hou je grotendeels dezelfde lijn aan. Het vergroot de herkenbaarheid en zorgt ervoor dat je vaste volgers krijgt, die steeds bij je zullen terugkomen. Zo kan je echt naam voor jezelf maken. Af en toe een atypische post in de mix brengen mag zeker. Maar een voortdurende shift in toon en thema’s, geeft blijk van een gebrek aan focus. En dat straalt weinig vertrouwen uit.

personal branding
Met personal branding maak je ook van jezelf een ‘merk’.

Eerst het ‘medium’ dan het platform

Terwijl je deze blog leest, stel je misschien vast dat schrijven helemaal niets voor jou is. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Alle tips die ik hier beschrijf, kan je immers ook toepassen op andere vormen van content: korte video’s, infographics, podcasts. Ook hier gelden weer de twee belangrijkste stelregels: blijf dicht bij jezelf en houd rekening met je publiek.

Ben je visueel sterker? Dwing jezelf dan niet om lange blogs te schrijven, maar maak korte filmpjes of giet je gedachten in een mooie en heldere infographic. In een visueel ingestelde wereld, is dat zeker sterk. Ik ben zelf meer een man van het geschreven woord, vandaar dat ik deze tips in een blog neerschrijf.

Eens je hebt gekozen voor je doelpubliek, je tone of voice en het soort content (beeld of woord), kan je het platform kiezen dat daar het best bij past.

Zelfs als je schrijft, heb je nog heel wat keuze. Het ene schrijfformat is het andere niet. Je kan een dagelijkse post doen (kort en to the point), een wekelijkse blog beginnen (waar je iets dieper op een topic kan ingaan), of zelfs een boek schrijven.

Eens je hebt gekozen voor je doelpubliek, je tone of voice en het soort content (beeld of woord), kan je het platform kiezen dat daar het best bij past. Praat je vlot voor de camera, kies dan voor YouTube of TikTok (naargelang of je korte of iets langere video’s wil maken), ben je visueel heel sterk, zet dan in op Instagram, schrijf je je ideeën liever neer, begin dan een blog op je eigen site of post een paar keer per week een gedachte op LinkedIn.

Conclusie

Personal branding is een werk van lange adem en vraagt heel wat investering (van voornamelijk tijd). Wil je je aantal volgers op LinkedIn uitbouwen, het aantal mensen dat je video’s kijkt verhogen, het aantal bezoekers van je site doen groeien? Dat gebeurt niet van de ene dag op de andere. Het is een continu proces. Omdat het zoveel inspanning vraagt, is het ook de moeite waard om eerst goed na te denken over je plan van aanpak. Beantwoord daarvoor de vragen: Wie wil ik bereiken? Wat wil ik zeggen? Hoe ga ik het vertellen?

Wim Putzeys, hoofdredacteur Jubel

Recente vacatures

Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Jurist
Arbeidsrecht Gerechtelijk recht Publiek recht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.