Hoe kennis efficiënt delen op het notariskantoor? 3 tips

16 mrt 2022 | Management & Deontology

Hoe kennis efficiënt delen op het notariskantoor? 3 tips

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 16/03/2022 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

De juiste kennis inzetten op het juiste moment. Dat is binnen het notarisberoep van essentieel belang. Of het nu gaat om advies aan cliënten, de voorbereiding van een lijvig dossier of om raadgeving aan collega’s: elke stap die u zet tijdens de uitoefening van uw beroep, is afhankelijk van bepaalde ‘kenniskeuzes’ die u maakt.

Het notariële recht is bovendien voortdurend in beweging. De regelgeving van vandaag is zelden die van morgen. Maar hoe beheert u als notaris de constante stroom aan nieuwe knowhow? Hoe zorgt u ervoor dat de juiste kennis de juiste medewerkers bereikt zodat uiteindelijk de cliënt er wel bij vaart? Drie tips.

Communiceer over kennis

Het notariële recht staat niet stil. Regels en wetgeving wijzigen voortdurend. Het is uw taak als notaris om uw cliënten te adviseren aan de hand van de meest up-to-date richtlijnen. Van uw notariële medewerkers verwacht u niets minder.

Om aan die kwaliteitsnormen te voldoen, wendt u zich wellicht regelmatig tot gespecialiseerde studiedagen. Maar wat doet u daarna met die nieuwe informatie? Deelt u die met uw medewerkers? Meteen na de opleiding of pas enkele weken daarna? Tijdens een één-op-één-gesprek of tijdens een lunchseminar?

Feit is dat hoe sneller en hoe efficiënter u over die thematische kennis communiceert, des te waardevoller die kan zijn voor de werking van uw notariskantoor.

Deel kennis

Op kantoorniveau nieuwe invalshoeken delen binnen het notarieel recht, kan op verschillende manieren en via verschillende kanalen. Een fysieke kantoorbibliotheek is bijvoorbeeld een plek bij uitstek waar elk uniek dossier de theoretische grondslagen vindt die het verdient.

Fysiek. Maar wat dan met het nieuwe hybride werken? Hoe stelt u die waardevolle kennisdatabank altijd en overal ter beschikking aan uw medewerkers? Een digitaal alternatief of aanvulling kan de brug vormen tussen de uitoefening van het notarisberoep op de fysieke werkvloer en vanuit uw home office. Dat naslagwerken en achtergrondinformatie altijd en overal te raadplegen zijn, bevordert bovendien de werkcontinuïteit binnen uw notariële organisatie.

Zoek proactief naar nieuwe kennis

U streeft ernaar om voor elke cliënt de meest gepaste oplossing te vinden. Soms stuit u tijdens de behandeling van een dossier echter zelf op principiële kwesties die bijkomende vragen oproepen. Om op zulk moment ad hoc te kunnen reageren, doet u er goed aan om alvorens het probleem zich stelt, uw notariële kennisbasis zo breed mogelijk uit te bouwen.

Seminars en studiedagen helpen u daarbij. Aanwezig zijn op élk seminar is echter een utopie. Wilt u met uw kantoor toch zoveel mogelijk halen uit het aanbod? Dan kan een interne opleidingenkalender een oplossing bieden. Daarbij verdeelt u interessante bijscholingen binnen uw team aan de hand van ieders beschikbaarheden.

Het kan nog een stap verder. Hybride werken en online vergaderen nemen een steeds belangrijkere plaats in binnen de werkcultuur. Dat geldt ook voor het notariële opleidingsaanbod. Steeds vaker bieden gekende spelers bij seminarcycli een en-en-vorm aan: als notaris hebt u de mogelijkheid te kiezen tussen livesessies, webinars of een combinatie van de twee. Livemoment gemist? Opleidingen online ‘herbekijken’ behoort sinds kort ook tot de mogelijkheden.

Die keuzevrijheid en flexibiliteit laat u toe om de groei van de algehele kennisbasis van het kantoor nóg efficiënter te verdelen én te verruimen. Elke collega schoolt zich immers bij over een voorkeursdomein waar en wanneer hij of zij wil. Bovendien garandeert een herbekijkfunctie dat collega’s op eigen tempo – en naar ieders nood – waardevolle informatie kunnen selecteren uit eenzelfde opleiding zonder veel praktisch organisatiewerk. Een minimale inspanning leidt zo tot maximale tijdswinst. Iets waar zowel u als uw kantoor voordeel uit halen.

Nico Del Rio – business manager Notako

Efficiënte kennisoverdracht, ook voor uw kantoor? Notako maakt met u de overstap naar een hybride notarieel opleidingsaanbod.

Contacteer Notako voor meer informatie of vraag meteen een demo aan.

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.