Advocaten Algemeen Legal Tech

Een nieuwe online brug tussen rechtzoekende en advocaten

Geschreven door Jubel

“Je hebt een juridische vraag waarvoor je niet onmiddellijk naar een (dure) advocaat durft of wilt stappen? Stel je vraag dan via Winston online, betaal 25 euro en krijg binnen de drie dagen een antwoord van een advocaat uit het Winston-netwerk.”

Zo ongeveer luidt sinds november 2017 de korte businesspropositie van advocaten Jeroen Villé en Armin Wintein. Beiden zijn lid van de Brugse balie en werken in hetzelfde advocatenkantoor. Maar het online platform Winston is een autonome en onafhankelijke ‘legal startup’ die ze opgericht hebben met twee vrienden: een IT-specialist die de website bouwde en een economist die de workflow beheert”.

Achter de naam “Winston” moeten we niet veel zoeken. “We zochten een catchy naam die qua marketing wat potentieel heeft. Het mocht zeker niet de zoveelste Juri- of Legal-naam worden. Blijkt nu wel dat dit ook de naam is van een Afrikaanse rechtsgeleerde. Mooi meegenomen…”

Drempelverlagend

Hun uitgangspunt is duidelijk: In onze complexe samenleving die door steeds meer regels en wetten wordt beheerst, is juridische hulp geen overbodige luxe meer. Maar de financiële en psychologische drempels om naar een advocaat te stappen blijven te hoog. Iedere advocaat kent vrienden en familieleden die hen terloops wel eens met een prangende juridische vraag durven confronteren. Het alternatief, zelf online op zoek gaan naar een oplossing, houdt immers risico’s in: “Je steekt er veel tijd in, je kent vaak de bron niet en de oplossing is nooit op jouw maat geschreven.”

“Met ons snel online juridisch advies richten we ons zowel tot particulieren als KMO-ondernemers zonder de juiste advocaat in hun kennissenkring. Ja, ook ondernemers komen al eens in een situatie terecht waar ze snel juridisch advies nodig hebben. Bijvoorbeeld bij een wanbetaling, een handelshuurkwestie, een personeelsaangelegenheid…”

De werkprocedure is vrij eenvoudig:

  • De belangstellende rechtszoekende kiest op de website van Winston de passende juridische categorie, formuleert zijn vraag en voegt er zo nodig enkele documenten aan toe.
  • De klant betaalt vooraf. De prijzen voor het online advies variëren tussen 24,95 euro en 39.95 euro voor particulieren en tussen 49.95 en 79.95 euro voor ondernemingen, afhankelijk van de termijn waarbinnen men een respons wenst, namelijk 24 of 72 uur.
  • Vervolgens wordt de vraag naar een advocaat met de vereiste expertise uit het Winston-netwerk doorgestuurd. Die verleent zijn advies via e-mail binnen de gevraagde termijn. En dit met naam en toenaam.

Win-Win

Villé en Wintein zijn erg tevreden dat ze voor beide partijen een interessante propositie ontwikkelden:

  • De rechtszoekende krijgt snel een goedkoop, maar kwalitatief antwoord op zijn vraag. “De feedback is positief en we merken veel interesse in de markt…”
  • De advocaat moet geen lidgeld of fee betalen voor een bijkomend discreet wervingskanaal en ontvangt bovendien meer dan ¾ van de fee (de rest gaat naar het platform). “We merken dat ons platform aanslaat bij advocaten, ze kunnen er namelijk nog een zaak aan overhouden indien na het gepersonaliseerd advies blijkt dat verdere opvolging noodzakelijk is.”

“Bij zijn intake moet de kandidaat bewijzen dat hij als advocaat is ingeschreven aan de balie en moet hij zijn adres en specialisaties opgeven. Zo hebben we reeds een twintigtal advocaten aanvaard in ons netwerk. De interesse is intussen vrij groot. Maar we nemen ons voor om de pool van advocaten maar te laten toenemen in hetzelfde tempo als dat van het aantal vragen.”

Focus op problemen oplossen

Armin benadrukt: “Onze focus ligt echt op het oplossen van problemen. Als de rechtszoekende enkel een namenlijst krijgt, is zijn probleem niet opgelost.” Hiermee verwijst hij naar andere platformen waar je plots een lijst van 36 gezichten en profielen krijgt nadat je je vraag hebt gepreciseerd. Wie moet je dan kiezen? “Voor de rechtszoekende doet de naam er niet toe. Hij wil vooral dat een bekwaam advocaat snel een goed antwoord geeft en dit tegen een aanvaardbare prijs, dat is voldoende.” En Jeroen voegt eraan toe: “Sommige advocaten willen ook niet met naam en toenaam op dergelijke platformen vermeld worden.”

Vooruitzichten

Intussen hebben ze ook al hun uitdagingen en prioriteiten voor de nabije toekomst opgelijst:

  • “We willen Winston uitbouwen tot het nummer 1-platform voor online juridisch advies. Om dat te worden, moet onze online vindbaarheid nog verbeterd worden. Ons platform staat of valt met een vlotte vindbaarheid via de internetzoekmachine. SEO (search engine optimization) wordt een must.”
  • Het merk Winston en het werkprincipe willen ze nog beter in de markt zetten. “U mag nog wat marketing verwachten in de loop van het jaar.”
  • “Maar we willen zeker eerst op eigen ritme en met eigen middelen groeien. We gaan grote investeringen met vreemde middelen zo lang mogelijk uitstellen.”

Op iets langere termijn willen ze ook klaar staan om nieuwe opportuniteiten aan te boren: “We willen alleszins mee zijn met de legaltech-golf, we volgen de trends en blijven zelf ook innoveren. Wie weet waar dat ons brengt?”

De legaltech-weg naar meer digitalisering en automatisering is onherroepelijk ingezet. “Wat er momenteel technisch en concreet allemaal mogelijk is met artificiële intelligentie, weten we eigenlijk nog niet. In welke mate is een juridische robot al functioneel? Of is het pure marketing en windowdressing? Waar liggen de grenzen van de artificiële intelligentie in onze rechtsvinding? Gaat alles naar juridische robotten of blijft er altijd een menselijke input nodig … ?” Inderdaad, veel vragen waar we vooralsnog geen afdoend antwoord op weten.

Hun besluit is in elk gezal duidelijk: “Wij willen een nieuw elan geven aan de rechtsvinding en een vernieuwend instrument zijn ‘voor’ de advocaat, niet ‘tegen’ de advocaat!”

Geschreven door Philip Verhaeghe

Wilt u meer weten over Winston? Bezoek dan hier hun website www.winston.be of de Facebookpagina.

Opmerking plaatsen

X