U hebt allicht al een website voor uw kantoor. Maar weet u dat dit vandaag de dag niet langer voldoende is? Consumenten gaan immers meer dan ooit via hun smartphone op zoek naar informatie. Of ze nu medisch, financieel of juridisch advies zoeken, de smartphone is vaak de eerste bron die mensen raadplegen. U moet dus ook ‘mobiel’ zijn. En dan bedoelen we: zorg ervoor dat potentiële cliënten u ook via hun smartphone makkelijk kunnen bereiken. Wij zetten alvast drie tips op een rijtje.
Zorg dat uw website mobiel is
U hebt veel tijd en geld geïnvesteerd in het aanmaken van een site. Mooi, dan hebt u de eerste stap al gezet. Maar u moet meer doen. We bezoeken websites immers al lang niet meer alleen via desktop of laptop. Integendeel: meer surfers bekijken uw website met een tablet of smartphone, dan op hun desktop of laptop. Dat betekent dat die prachtig uitgekiende website ook voor deze bezoekers aantrekkelijk moet zijn. Het is belangrijk dat uw site mobielvriendelijk is. Dit is een site die er ook op een smartphone of tablet goed uitziet.
Idealiter kiest u voor een responsive webdesign. Zo garandeert u voor iedereen, ongeacht het gebruikte toestel, een aangenaam en gebruiksvriendelijk bezoek aan uw site:
- De site past lettertypes en afbeeldingen automatisch aan de schermgrootte aan, zodat iedere bezoeker de teksten goed kan lezen.
- Bezoekers kunnen makkelijk door uw site navigeren.
- Uw site ziet er op ieder toestel even goed uit.
Dat levert u onmiddellijke voordelen op. Bezoekers klikken meer door en blijven langer op uw site. Dat betekent dan weer meer conversie: de kans is groter dat een bezoeker u ook effectief met een vraag zal contacteren.
Ook voor de vindbaarheid van uw site is een mobielvriendelijke versie beter. Google hanteert immers een mobile first-principe: een goede mobiele site staat hoger in de lijst van zoekresultaten, dan een (goede) niet-mobiele site.
Wees aanwezig op sociale media
We vertelden u net dat surfers u steeds meer bereiken via hun smartphone. Als dat voor één type sites nog meer geldt, dan is het voor alle mogelijke sociale media. Sociale media worden immers niet alleen gebruikt om foto’s en persoonlijke berichten uit te wisselen. We gebruiken Facebook, Twitter en Instagram om de actualiteit op de voet te volgen, om bij te blijven met nieuwigheden in onze interessegebieden (privé en professioneel) en gaan er zelfs op zoek naar onze toekomstige werkgever.
Wilt u zichtbaar zijn voor de smartphonegebruiker, dan moet u dus minstens op een aantal socialemediakanalen aanwezig zijn. Voor u zomaar begint accounts aan te maken is het cruciaal goed na te denken wie en wat u wilt bereiken. Ieder platform heeft immers zijn eigenheden.
Het is niet zo makkelijk om in één twee drie te zeggen op welk kanaal u best inzet. Maar we geven u wel al een beetje richting mee:
- Wilt u uw social media vooral gebruiken om uw expertise in de verf te zetten en om potentiële nieuwe werknemers aan te trekken, dan is allicht LinkedIn het meest aangewezen.
- Houdt u van interactie met een ruimer publiek ga dan voor Facebook of Twitter. Hier mag de toon gerust een beetje luchtiger. Weet wel dan u op deze platformen een iets ouder publiek bereikt.
- Wilt u ook jongeren bereiken, kies dan voor een bij uitstek visueel kanaal als Instagram, YouTube of zelfs TikTok. Hier kunt u een mix van ernstige en meer luchtige content brengen. Zeker op Instagram kunt u de naam van uw kantoor bekend maken bij toekomstig cliënteel. Op TikTok vindt u tot op heden vooral heel jonge gebruikers, zodat het momenteel nog niet erg geschikt is.
Chat met uw bezoekers via een chatbot
Ook een chatbot op uw (mobiele) site kan een meerwaarde zijn. U helpt de bezoekers snel op weg als ze ergens naar op zoek zijn, zonder dat het voor u extra inspanning vraagt. De chatfunctie vertrouwt u immers toe aan een voorgeprogrammeerde robot die op een hele reeks FAQ’s kan antwoorden. De huidige generatie chatbots wordt bovendien steeds beter in het aangaan van ‘natuurlijke gesprekken’. Er zijn trouwens ook meer en meer ‘no code’-chatbots op de markt. U hoeft dus niets van programmeren te kennen en hebt uw chatbot toch vrij snel zelf online.
Ten slotte is een chatbot 24 uur per dag bereikbaar. Vragen die de bot niet kan beantwoorden, moet u nog wel zelf opvolgen.
Als u wat rondkijkt, vindt u zeker het type chatbot dat aan uw specifieke eisen voldoet.
Houdt u meer van een persoonlijke aanpak, kunt u als alternatief kiezen voor een WhatsApp op uw site en zelf de inkomende vragen in de gaten houden. Weet wel dat cliënten die u zo contacteren, snel antwoord verwachten. Sneller bijvoorbeeld dan wie u per mail contacteert.
Extra tip: maak een kantoor-app
Wilt u er tussenuit springen, dan kunt u natuurlijk ook een kantoorapp maken.
Bedenk eerst wat u precies wilt doen met de app: (kantoor)nieuws brengen, een makkelijke berekeningstool beschikbaar stellen aan uw klanten, interne en externe communicatie vergemakkelijken.
Daarna kunt u de functionaliteiten uittekenen en met een developer aan de slag om de app echt uit te werken.
Weet u niet goed hoe u eraan moet beginnen, dan geven we graag nog enkele tips:
- Houd het simpel. U hoeft geen twintig verschillende functionaliteiten in uw app te steken, waarvan de gemiddelde gebruiker er maar twee gebruikt. Less is more, is de stelregel.
- Houd het strak. Houd ook het design simpel. Te veel toeters en bellen leiden alleen maar af.
- Houd het gratis. Bied uw app gratis aan. Het is sowieso niet makkelijk om geld te verdienen met een app. U haalt uw rendement niet uit de verkoop van de app, maar doordat u efficiënt kunt communiceren met bestaande en potentiële klanten.
Nog meer tips nodig? Kijk dan eens rond in de app-store naar gelijkaardige apps en doe daar ideeën op. De nieuwe Jubel-app kan u misschien wat inspiratie bieden. U kunt hem nu downloaden via de App Store (iPhone) en Play Store (Android).
0 reacties