Digitaal paspoort op gebouwniveau: wat zijn de voordelen? cover

10 jul 2025 | Civil Law & Litigation

Digitaal paspoort op gebouwniveau: wat zijn de voordelen?
vlotter kennisbeheer dan met windows Verkenner via Knowlex

Recente vacatures

Coördinator opleidingen
3 - 7 jaar
Antwerpen
Advocaat
Administratief Recht Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Omgevingsrecht Ondernemingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Overheidsopdrachten
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Milieurecht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Dat de noodzaak tot renovatie van menig appartementsgebouw aan de orde is, is vandaag meer dan duidelijk. Er mag gezegd worden dat de Vlaamse Overheid volop voorziet in informatieverstrekking, begeleidingstrajecten en aangepaste leningen en premies om de Vlaamse (mede-)eigenaar hierin te begeleiden. In deze blog zetten we het sinds dit jaar gelanceerde digitaal paspoort op gebouwniveau in de kijker, dus ook voor het appartementsgebouw.

De Vlaamse Overheid nam dit initiatief om het beheer en de renovatie van appartementsgebouwen te vereenvoudigen, zeker gezien de vaststelling dat veel appartementsgebouwen in Vlaanderen verouderd zijn en een slechte energiescore (EPC) "neerzetten".

Deze tool zou ertoe moeten kunnen bijdragen dat men doelgericht en efficiënt met een renovatieplan omgaat. Dit om nog doelgerichter over te kunnen gaan tot het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan, een planningsprincipe dat men ook steeds vaker suggereert om te hanteren (en dat op termijn mogelijk ook nog wel wettelijk zal worden verankerd).

Wat staat er in het digitaal paspoort?

Het digitaal paspoort is een handige tool. Je vindt er allerlei informatie in terug, o.a. een overzicht van isolatie, daken, muren en gemeenschappelijke installaties voor het hele gebouw. Meer concreet gaat het dan over informatie omtrent:

  • Gemeenschappelijke delen: Details over de installaties, zoals verwarming, ventilatie en isolatie, van de gemeenschappelijke delen van het gebouw.
  • Energielabel: De energiescore van het gebouw, afkomstig van het Energieprestatiecertificaat (EPC).
  • Attesten: Relevante attesten zoals asbestattesten, conformiteitsattesten, enzovoort.
  • Vergunningen: Informatie over de vergunningen die op het gebouw van toepassing zijn.
  • Andere relevante gegevens: Zoals de oppervlakte, het bouwjaar, enzovoort.

De informatie is mededeelbaar aan de syndicus/VME, zonder dat daarbij privédata moeten worden opgegeven.

Men vindt er renovatie-aanbevelingen die alle units energiezuiniger maken.

Dit zal in een later stadium ook resulteren in een energielabel per gebouw.

De gebouwenpas kan men raadplegen door in te loggen op de website met je eID, ItsMe-app of via Mijn Burgerprofiel. Hiermee zijn alle relevante gegevens over het hele gebouw gecentraliseerd terug te vinden, wat ook de transparantie ten goede komt.

Deze vindplaats van objectieve informatie helpt duiden, en helpt mede-eigenaars bovendien om een beter inzicht verwerven in de noodwendigheden van hun gebouw.

We kunnen maar hopen dat dit resulteert in de gewenste duidelijkheid en dat daarmee procedures voor het vredegerecht vermeden kunnen worden. Minstens kan het paspoort tijdens dergelijke procedurevoering een objectieve toetssteen opleveren om de rechtmatigheden van genomen beslissingen af te toetsen. Ook tijdens een bemiddelingsgesprek kan deze centrale informatie maar weer een tool zijn om de mede-eigenaars tot een gedragen manier van aanpak van hun renovatietraject te bewegen.

Astrid Clabots
Clabots Advocaten


Op de hoogte blijven van alle nieuwigheden binnen de juridische en fiscale wereld?
Volg Jubel.be op LinkedIn.

vlotter kennisbeheer dan met windows Verkenner via Knowlex

Recente vacatures

Coördinator opleidingen
3 - 7 jaar
Antwerpen
Advocaat
Administratief Recht Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Omgevingsrecht Ondernemingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Overheidsopdrachten
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Milieurecht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.