Jubel

Dit is de Jubel-postbus. Op deze pagina verschijnen artikels geschreven door specialisten in het recht, notariaat, fiscaliteit, accountancy en Legal Tech zonder eigen auteurspagina op Jubel.be.

De artikels geplaatst onder de Jubel-postbus, spelen in op de juridische en fiscale actualiteit in België. Om die reden is de Jubel-postbus een onmisbare hulp voor wie op de hoogte wil blijven van de juridische en fiscale wereld en het Belgisch recht.

Wil u zelf bijdragen aan de Jubel-postbus? Mail dan naar redactie@jubel.be. Na evaluatie door de redactie, wordt uw bijdrage gepubliceerd.

Onredelijke verzekeringsmaatschappijen: “Er is wel degelijk een probleem”, zegt Vlaamse advocatuur.

Brussel, 22 augustus 2017 – De Orde van Vlaamse Balies (OVB), die alle Vlaamse advocaten groepeert, ondersteunt de oproep van kamerlid Egbert Lachaert (De Standaard, 22 augustus) om maatregelen te treffen tegen verzekeringsmaatschappijen die zich onredelijk opstellen tegenover slachtoffers met letselschade door een verkeersongeval. Zij moeten vaak lang wachten op een definitieve schadevergoeding en intussen zijn de voorschotten ontoereikend wat voor het slachtoffer extra zwaar te dragen is, ook financieel.
 
Wij spreken ons nog niet uit over het wetsvoorstel, dat moeten we uiteraard eerst bestuderen”, zegt Dominique Matthys, voorzitter van de Orde van Vlaamse Balies, “maar onze beroepsgroep ervaart zeer regelmatig hoe verzekeraars aandringen op een snel compromis dat veel te laag is voor de verzekerde. Ze raden zelfs af om een advocaat in te schakelen omdat het dan veel langer zou duren voor alles geregeld is omwille van “lange procedures”. Het is net de rol van de advocaat om alle argumenten te gebruiken die de verzekerde kunnen helpen om alles te bekomen waar hij recht op heeft. Procederen is dus vaak noodzakelijk. We nemen het dan ook niet dat we hierin beschuldigd worden roekeloos te procederen.
 
De Orde van Vlaamse Balies wijst er verder op dat een verzekeraar niet de natuurlijke raadsman van een verzekerde is, omdat zijn belangen tegenstrijdig zijn: wat voor de verzekeraar telt, is een zo klein mogelijke vergoeding en zo min mogelijk kosten maken, terwijl de verzekerde net het omgekeerde nastreeft.
 
Het lijkt ons dan ook niet meer dan normaal dat de verzekerde, die jarenlang trouw zijn premie betaalt, niet nog eens extra bestraft mag worden door lage voorschotten voor de geleden schade. Hij moet kunnen rekenen op een vlotte dienstverlening die zijn vertrouwen in de verzekeraar waard is,” aldus voorzitter Matthys.

Persbericht van
 22 augustus 2017

Jubel

Dit is de Jubel-postbus. Op deze pagina verschijnen artikels geschreven door specialisten in het recht, notariaat, fiscaliteit, accountancy en Legal Tech zonder eigen auteurspagina op Jubel.be.

De artikels geplaatst onder de Jubel-postbus, spelen in op de juridische en fiscale actualiteit in België. Om die reden is de Jubel-postbus een onmisbare hulp voor wie op de hoogte wil blijven van de juridische en fiscale wereld en het Belgisch recht.

Wil u zelf bijdragen aan de Jubel-postbus? Mail dan naar redactie@jubel.be. Na evaluatie door de redactie, wordt uw bijdrage gepubliceerd.

Bekijk alle artikelen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.