Waarom missie, waarden en strategie geen luxe zijn voor een advocatenkantoor cover

17 jul 2025 | Management & Deontology

Waarom missie, waarden en strategie geen luxe zijn voor een advocatenkantoor
vlotter kennisbeheer dan met windows Verkenner via Knowlex

Recente vacatures

Coördinator opleidingen
3 - 7 jaar
Antwerpen
Advocaat
Administratief Recht Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Omgevingsrecht Ondernemingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Overheidsopdrachten
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Milieurecht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

In veel advocatenkantoren staat de dagelijkse realiteit voorop: dossiers behandelen, cliënten adviseren, deadlines halen. De tijd om stil te staan bij grotere vragen – waarom doen we dit eigenlijk, waar willen we naartoe en waar staan we voor als kantoor – lijkt er zelden te zijn. En toch zijn net die vragen cruciaal. Niet als vrijblijvende reflectieoefening, maar als fundamentele bouwstenen voor duurzame groei, verbondenheid en richting. Een gedragen missie, gedeelde waarden en een heldere strategie vormen immers het kompas van een advocatenkantoor.

Missie, waarden en strategie als kompas

Een gedragen missie, gedeelde waarden en een heldere strategie vormen het kompas van een advocatenkantoor. Ze bieden houvast in een complexe en snel veranderende omgeving. Cliënten worden steeds kritischer, de concurrentie groter en jonge advocaten stellen andere verwachtingen aan hun werkomgeving dan vroeger. In zo’n context wordt het belangrijker dan ooit om als kantoor een duidelijk profiel te hebben: Waar willen we voor gekend staan? Welke cliënten willen we aantrekken? Wat bindt ons als team, los van individuele prestaties?

Een goed uitgewerkte missie maakt duidelijk wat het bestaansrecht is van het kantoor, voorbij het leveren van juridische topkwaliteit. De strategie vertaalt die missie in concrete keuzes: op het vlak van groei, dienstverlening, cliënten, teamontwikkeling. En de waarden vormen het dagelijkse kader voor hoe mensen samenwerken, communiceren en beslissingen nemen. Samen zorgen ze voor consistentie, richting en samenhang. Drie zaken die in de drukte van alledag helaas vaak dreigen verloren te gaan.

Risico’s bij gebrek aan strategie

Zonder expliciete missie, waarden en strategie ontstaat vaak verwarring of onduidelijke verwachtingen. Medewerkers trekken elk in een andere richting, jong talent haakt af bij gebrek aan visie. Cliënten voelen dat het kantoor "veel doet", maar weten niet waarvoor het precies staat. Interne conflicten of spanningen worden moeilijker bespreekbaar als er geen gedeeld fundament is waarop mensen kunnen terugvallen.

Een missie en waarden zijn vaak al sluimerend aanwezig. De vraag is alleen of ze helder en gedeeld zijn. En strategie is niet alleen iets voor grote kantoren met externe consultants: ook kleine of middelgrote structuren hebben baat bij richtinggevende keuzes, afgestemd op hun realiteit en ambities.

Stem je beleid af op je missie en waarden

Eenmaal de missie, waarden en strategie helder zijn, kan je ook het beleid binnen je kantoor hierop afstemmen. Dat zorgt voor meer samenhang en authenticiteit, zowel intern als extern. Je aanwervingsbeleid bijvoorbeeld wordt dan niet enkel gestuurd door technische competenties, maar ook door de vraag of iemand past bij de cultuur en kernwaarden van het kantoor. Je kiest gerichter voor een bepaalde doelgroep of niche in de markt, in lijn met waar je als kantoor het verschil wil maken. Ook je manier van samenwerken, communiceren en leidinggeven kan beter afgestemd worden op het gedeelde kompas. Zo ontstaat er meer rust, duidelijkheid en betrokkenheid bij vennoten, medewerkers én cliënten.

Hoe je strategie vorm geven

Er zijn verschillende manieren om dit proces vorm te geven, afhankelijk van de grootte van het kantoor, de beschikbare tijd en de mate van betrokkenheid die men wil creëren. Met een strategische workshop bijvoorbeeld, met de vennoten of het kernteam, waarin je gezamenlijk terugblikt op waar het kantoor vandaan komt, waar het vandaag voor staat en welke ambities er leven voor de toekomst. Die sessie kan dienen als startpunt om een missie en visie op papier te zetten die écht gedragen is.

Een tweede benadering is het betrekken van het bredere team via interne bevragingen of gespreksrondes, waarbij medewerkers input geven over wat zij als de sterktes, waarden en gewenste toekomst van het kantoor zien. Dat creëert niet alleen betrokkenheid, maar brengt vaak verrassende inzichten aan het licht. Het is ook een kans om te toetsen of de leiding en de medewerkers op dezelfde golflengte zitten.

Sommige kantoren kiezen ervoor om hun waarden te expliciteren aan de hand van concrete gedragsvoorbeelden: wat betekent bijvoorbeeld ‘kwaliteit’, ‘loyaliteit’ of ‘samenwerking’ in de dagelijkse praktijk? Die aanpak maakt de waarden minder abstract en beter toepasbaar bij onboarding, evaluatie en feedback.

Tot slot kan de strategie worden geconcretiseerd in een actieplan met prioriteiten voor de komende één tot drie jaar, afgestemd op de gekozen richting. Denk aan keuzes rond dienstverlening, cliënteel, interne werking of positionering. Ook hier loont het om niet alles top-down te bepalen, maar ruimte te laten voor dialoog, toetsing en bijsturing.

Wat telt, is niet de vorm, maar de bereidheid om het gesprek aan te gaan: over wie we zijn, waar we naartoe willen en wat ons onderweg verbindt. Want in een sector die voortdurend onder druk staat, is een gedeeld kompas geen luxe, maar een noodzaak.

Sophie Vincken – svita | balans-model-voor-advocaten-grenzen-stellen

vlotter kennisbeheer dan met windows Verkenner via Knowlex

Recente vacatures

Coördinator opleidingen
3 - 7 jaar
Antwerpen
Advocaat
Administratief Recht Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Omgevingsrecht Ondernemingsrecht Publiek recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Overheidsopdrachten
3 - 7 jaar
Brussel
Advocaat
Administratief Recht Milieurecht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.