Instagram, ook voor advocaten

Recente vacatures

Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 16/03/2021 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

In dit artikel bekijken we hoe Instagram nuttig kan zijn voor advocaten en advocatenkantoren. Verrassend genoeg gebruikt slechts 25% van de advocaten Instagram voor marketingdoeleinden, hoewel het voor de meeste jongvolwassenen het belangrijkste sociale medianetwerk is.

Laten we beginnen met uit te leggen wat het is, voor degenen onder u die er niet mee vertrouwd zijn. Instagram is een sociaal netwerk voor het delen van foto’s en korte video’s (60 seconden). Het werd in 2010 gelanceerd als een app voor smartphones. Wat de app zo bijzonder maakt, is dat gebruikers gemakkelijk vooraf gedefinieerde filters kunnen toepassen op foto’s die ze hebben genomen, en deze vervolgens kunnen delen met het publiek of met hun volgers. Het werkt met hashtags en locaties, en gebruikers kunnen door de publieke inhoud van andere gebruikers bladeren via deze hashtags en locaties. Net zoals bij Twitter kunnen hashtagonderwerpen trending zijn. Gebruikers kunnen foto’s en video’s liken, en ze kunnen er commentaar op geven. De app werd al snel erg populair en werd in 2012 door Facebook gekocht.

Waarom zou een advocatenkantoor overwegen een Instagram-account te hebben? De belangrijkste reden is voor marketingdoeleinden. Instagram is het op twee na meest gebruikte sociale media-netwerk ter wereld, met meer dan een miljard maandelijks actieve gebruikers. (Alleen Facebook en YouTube hebben er meer, met respectievelijk 2,8 miljard en 2 miljard). Om een en ander in perspectief te plaatsen: LinkedIn heeft slechts 260 miljoen maandelijks actieve gebruikers, terwijl Twitter er 187 miljoen heeft. Belangrijker nog, Instagram is het meest gebruikte sociale media platform voor consumenten tussen de 18 en 35 jaar. En met geolocatie-tagging is het een gemakkelijke manier om lokale doelgroepen te bereiken.

In tegenstelling tot Facebook, Twitter en LinkedIn, die op tekst gebaseerde sociale media zijn, is Instagram vooral een visueel medium. En dat is een van de belangrijkste redenen voor zijn populariteit: visuele informatie is aantrekkelijker dan tekst. En het heeft ook de neiging om meer reacties op te roepen: foto’s op Instagram krijgen meer reacties dan welk ander sociale media platform dan ook. Bovendien is het mogelijk om uw Instagram-account te koppelen aan uw Twitter-, LinkedIn- en/of Facebook-account, zodat foto’s op Instagram ook op die platforms worden gedeeld.

Ook vermeldenswaard is dat Instagram effectief kan worden gebruikt als wervingstool. (Zoals hierboven vermeld, zitten jongvolwassenen veel vaker op Instagram dan op LinkedIn).

Welke diensten biedt Instagram aan? Het begon als een dienst om foto’s en korte video’s te delen, en dat is nog steeds waar het voornamelijk voor wordt gebruikt. Maar het biedt ook andere diensten aan. Laten we beginnen met Instagram Stories. In zijn artikel voor rankings.io legt Chris Dryer uit dat “Instagram Stories foto’s en video’s zijn die je de hele dag door kunt delen in een verticaal, diavoorstellingsformaat. In tegenstelling tot gewone foto’s en video’s verschijnen deze niet in de gewone Instagram-nieuwsfeed of in het raster op je Instagram-profiel. In plaats daarvan verschijnen ze bovenaan de nieuwsfeed voor degenen die je Instagram-account volgen.” Belangrijk om te weten is dat stories slechts 24 uur beschikbaar blijven.

Vervolgens hebben we Instagram Live. Instagram Live is technisch gezien een onderdeel van Instagram Stories, en stelt u in staat om een livestream uit te zenden vanaf uw smartphone. Deze livestreams kunnen tot een uur duren. Let wel, omdat ze een onderdeel zijn van de Instagram Stories, zijn ze standaard maar 24 uur beschikbaar na de livestream. Het is echter wel mogelijk om een livestream op te slaan als een ‘highlight’, wat betekent dat deze wordt toegevoegd aan uw gebruikersprofiel.

Een andere videodienst die Instagram aanbiedt, is Instagram TV, meestal afgekort tot IGTV. Waar Instagram Live-video’s niet in een nieuwsfeed verschijnen en automatisch verdwijnen, worden Instagram TV-video’s in uw nieuwsfeed geplaatst, waar een kopie ervan – met een eigen URL – beschikbaar blijft. Video’s van maximaal een uur kunnen worden geüpload als dat vanuit een webbrowser gebeurt. Als ze rechtstreeks worden geüpload als een video die met uw telefoon is opgenomen, is de duur beperkt tot 15 minuten video.

Instagram biedt ook Bedrijfspagina’s/Bedrijfsprofielen aan. Hiervoor is een professionele account nodig, maar dat kan simpelweg door het activeren van de account als een professionele account in de instellingen. Zodra dat is gedaan, wordt de optie om een bedrijfsprofiel in te vullen beschikbaar. Als uw advocatenkantoor al een pagina op Facebook heeft, is het mogelijk om uw Instagram Business en Facebookpagina’s te koppelen. Dit moet gedaan worden vanuit Facebook en zorgt ervoor dat de informatie die u op uw Facebookpagina hebt ook beschikbaar is op Instagram. Het is ook mogelijk om de twee pagina’s automatisch berichten te laten delen, wat betekent dat als iets op de ene pagina wordt gepost, het ook op de andere pagina verschijnt. Dit is dus de plaats om alle lokale bedrijfsgegevens van uw advocatenkantoor toe te voegen. Zeker als u weet dat meer dan 200 miljoen Instagram-gebruikers minstens één keer per dag een Instagram bedrijfsprofiel bezoeken.

Een bijkomend voordeel van het instellen van uw Instagram-account als een professionele account, is dat u toegang krijgt tot Instagram Insights, die u gedetailleerde engagementoverzichten geven. Dat maakt het gemakkelijk om zogenaamde Key Performance Indicators (Kritieke Prestatie Indicatoren) op te volgen.

Net als bij andere sociale medianetwerken biedt Instagram ook de mogelijkheid om advertenties te publiceren. En net als bij Facebook en LinkedIn is het mogelijk om de parameters heel precies te definiëren om uw doelgroep te identificeren.

Hoe begint u eraan? Een account aanmaken is eenvoudig, en kunt u doen vanaf een smartphone waar u eerst de app moet downloaden. Of u kunt zich gewoon aanmelden via een browser. Als u een Facebook-account hebt, kunt u uw Facebook-account gebruiken om als gebruiker te registreren en vervolgens in te loggen. Houd er wel rekening mee dat u zich weliswaar kunt aanmelden vanaf een pc met een browser, maar dat het uploaden van foto’s en video’s doorgaans moet gebeuren via de app op uw smartphone.

Dan kunt u beginnen met het delen van foto’s. Het doel hier is om leads aan te trekken en om dat te doen, gebruikt u uw foto’s om geloofwaardigheid, vertrouwen en merkbekendheid op te bouwen onder uw volgers. In haar artikel voor Law Firm Ambition geeft Becky Simms het volgende advies.

  • Werk aan uw persona, toon uw persoonlijkheid en de persoonlijkheid van uw advocatenkantoor. Focus hierbij op benaderbaarheid.
  • Laat de mensen in uw bedrijf zien, en zorg ervoor dat u enkele foto’s van het leven achter de schermen plaatst.
  • Toon hoe u betrokken bent bij de gemeenschap.
  • Zoek naar mogelijkheden om uw deskundigheid te illustreren, zonder juridisch advies te geven. Plaats foto’s van artikelen die u hebt geschreven, webinars die u hebt gegeven, conferenties waar u hebt gesproken of die u hebt bijgewoond, enz.
  • Ga na of uw collega’s inhoud kunnen leveren.
  • Vermijd directe zelfpromotie.
  • Gebruik de Instagram-app op uw mobiele telefoon om foto’s te maken.
  • Streef naar een relevante afbeelding bij elke post op sociale netwerken.
  • Gebruik hashtags op Instagram om uw afbeeldingen beter zichtbaar/makkelijker vindbaar te maken. Aarzel niet om veel hashtags te gebruiken.
  • Laat u inspireren door wat andere advocaten doen.
  • Blijf in de gaten houden hoe het Instagram-platform zich ontwikkelt.

In een artikel in Forbes Magazine beveelt Jenna Gross aan om de volgende marketingtactieken te gebruiken:

  • Maak een actieplan.
  • Roep emoties op.
  • Bouw een visueel verhaal.
  • Creëer conversaties.
  • Vereenvoudig het pad voor potentiële cliënten om cliënt te worden.

Nog twee praktische tips: er zijn programma’s van derden, zoals Buffer en Hootsuite, waarmee u berichten van tevoren kunt inplannen. Ze bieden beide een gratis en een betalende versie aan. U kunt beginnen met de gratis versie en indien nodig upgraden.

Zoals hierboven vermeld, moet het uploaden van video’s en foto’s vanaf een smartphone gebeuren. Er zijn hoofdzakelijk twee oplossingen als u toch uw PC of laptop wilt gebruiken. De eerste is om Bluestack te installeren, waarmee u Android Apps op uw PC of laptop kunt draaien. Zodra Bluestack is geïnstalleerd, installeert u de Instagram voor Android app, en u bent klaar om aan de slag te gaan. Als alternatief kunt u de Vivaldi browser gebruiken, waarmee Instagram als een desktopapplicatie kan draaien in een web-paneel van waaruit ook foto’s kunnen worden geüpload. (Zie https://vivaldi.com/blog/instagram-post-from-computer/ voor een uitleg).

En nu bent u klaar om naar hartenlust plaatjes te gaan schieten.

 

Bronnen:

 

Recente vacatures

Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.