Expertise Kantoor & beleid

De nieuwe juridische economie

Avatar
Geschreven door CICERO LawPack

In een artikel, gepubliceerd in Law 21 op 20 september 2019, deelde Jordan Furlong zijn inzichten mee over de opkomst van “de nieuwe juridische economie”. Hij beschrijft er hoe het beroep van een advocaat eerst evolueerde van het eenvoudig “advocaat zijn” tot het zijn van een speler in een juridische markt. En nu zien we de volgende grote transformatie, waarbij een nieuwe juridische economie vorm begint te krijgen. Verschillende evoluties wijzen erop dat dit inderdaad het geval is. Laten we analyseren wat er aan het gebeuren is en wat de implicaties zijn.

Twee voorname evoluties

Minder dan een eeuw geleden bestond de advocatuur alleen uit advocaten, en zij waren de enigen die juridische diensten aan juridische consumenten aanboden. Vervolgens hebben we de afgelopen decennia gezien hoe een nieuwe juridische markt is ontstaan. Twee evoluties speelden daarbij een belangrijke rol. De eerste was dat advocatenkantoren begonnen te worden beheerd als bedrijven. Dat betekende dat steeds meer niet-juristen een rol gingen spelen in advocatenkantoren, en dat advocaten hun manier van werken begonnen te veranderen. Een tweede evolutie was de opkomst van Alternatieve Juridische Dienstverleners (Alternative Legal Service Providers – ALSP), waarbij de markt verstoord werd door niet-juristen die juridische diensten aanbieden.

Evolutie 1 – advocatenkantoren met niet-juristen: naarmate advocatenkantoren commerciële juridische dienstverleners werden, gingen zij zich richten op dienstverlening, productiviteit en winstgevendheid. Het runnen van een advocatenkantoor vereist tegenwoordig vaardigheden zoals projectmanagement, data-analyse, ontwerp, bedrijfsbeheer, digitaliseringsbeheer, risicovoorspelling en -beheer, talentmanagement, strategische planning, financieel management, leveranciersbeheer, technologische ondersteuning, kennisbeheer, groei- en ontwikkelingsmanagement, communicatie, ondersteuning bij geschillen, workflow-automatisering, enzovoort. Advocatenkantoren hebben nu vaak juridische documentalisten, juridische kennisingenieurs, en juridische data analisten onder hun personeel. Sommige balies overwegen zelfs om advocatenkantoren toe te staan om kapitaalpartners te hebben. In deze nieuwe markt moeten advocatenkantoren niet alleen méér cliënten bedienen, ze moeten hen ook efficiënter, en meer holistisch, empathisch en kosteneffectief bedienen. Deze evolutie heeft geleid tot veranderingen in wie er werkt in advocatenkantoren, en in de manier waarop advocaten werken.

Evolutie 2 – Alternatieve juridische dienstverleners (ALSP’s): de laatste jaren zien we ook een sterke stijging van het aantal niet-juristen dat juridische diensten verleent. De diensten die zij thans aanbieden, richten zich vooral op ondersteuning bij rechtszaken, juridisch onderzoek, documentcontrole en eDiscovery. In minder dan drie jaar tijd is het aantal advocatenkantoren in de VS dat gebruik maakt van de diensten van deze ALSP’s verdrievoudigd. Inmiddels maakt al meer dan een op de vier advocatenkantoren gebruik van hun diensten. En uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van Thomson Reuters bleek dat ongeveer 52 procent van het Canadese bedrijfsleven al gebruik maakt van alternatieve juridische dienstverleners voor ondersteuning bij rechtszaken of van plan is om dit in de volgende vijf jaar te doen.

Naast deze twee belangrijke evoluties zijn er nog andere veranderingen die de juridische markt beïnvloeden. Deze omvatten “de opkomst van juridische procesverbetering en outsourcing, de technologie-gedreven omzetting van juridisch werk in een eenvoudige dienstverlening, de groeiende verfijning van grote advocatenkantoren en juridische afdelingen, en de trage maar gestage liberalisering van de juridische regelgeving”.

Wie zijn en wat doen advocaten?

Furlong merkt op dat in al deze marktveranderingen één ding grotendeels constant is gebleven, en dat is wat advocaten doen. De hierboven beschreven marktontwikkelingen veranderen hoe advocaten werken, en tot op zekere hoogte ook wie er actief is op de juridische markt. Maar tot nu toe heeft het relatief weinig invloed gehad op wat advocaten doen. En ook dat gaat nu veranderen.

Traditioneel deden advocaten vooral twee dingen: juridisch advies geven (en daar rekenen we ook het opstellen van contracten, etc. onder) en pleiten. Met de vooruitgang die wordt geboekt in juridische Artificiële Intelligentie zien we ALSP’s die juridisch advies geven en diensten aanbieden zoals geautomatiseerde en slimme contracten. (Een Duitse rechtbank heeft evenwel net geoordeeld dat geautomatiseerde contracten nog steeds door advocaten moeten nagezien worden).  Een andere evolutie is dat juridische consumenten hun best doen om manieren te vinden om rechtszaken te vermijden. Beide veranderingen hebben directe gevolgen voor wat advocaten doen.

Furlong: “De oude juridische economie bestond uit het betalen van advocaten per uur om alle juridische taken te verrichten die nodig waren. In de nieuwe juridische economie gaan systemen, software en structuren talloze juridische taken integreren, automatiseren, delegeren en elimineren waarmee advocaten ooit hun brood verdienden”.

Daarom wordt het essentieel om opnieuw te definiëren wat advocaten en advocatenkantoren zijn en wat ze doen. Furlong wijst in dit verband op drie belangrijke vragen die moeten worden beantwoord:

  1. Wat houdt juridische dienstverlening in?
  2. Hoe zal dat werk worden gedaan?
  3. Wat gaan advocaten doen?

Iets om over na te denken.

Waar u zeker van kan zijn, is dat we hier bij Cicero LawPack al deze ontwikkelingen op de voet blijven volgen om u beter van dienst te kunnen zijn.

Cicero LawPack

Meer lezen van Cicero LawPack? Dat kan hier!

Bronnen:

Opmerking plaatsen

Uw naam wordt privé weergegeven op de website en is niet zichtbaar voor anderen. Uw e-mailadres wordt opgeslagen maar niet gepubliceerd.