Today's Lawyer

Advocaten moeten goede juristen zijn, maar ook - en steeds meer - goede ondernemers. Sommige advocaten zijn daar zeer bedreven in. Andere doen het met wat tegenzin, omdat ze te veel van het ambachtelijke advocatenwerk houden. Maar iedereen wordt met de zakelijke aspecten van de beroepsuitoefening geconfronteerd:

- Hoe bepaal ik mijn tarieven?
- Zijn er nieuwe businessmodellen voor de advocatuur?
- Welke marketinginspanningen zijn noodzakelijk of nuttig voor een advocatenkantoor?
- Etc...

Today’s Lawyer behandelt dit soort vragen: in een directe stijl en a.d.h.v. korte, toegankelijke artikels. Soms als aanzet tot reflectie en actie. Dan weer om uw blik te verruimen. Om u de bevestiging te geven van wat u al langer aanvoelde, of misschien juist om uw eigen werkmethodes in vraag te stellen en nieuwe ideeën op te pikken. Dit tijdschrift informeert u over alle onderwerpen die de ondernemende advocaat interesseren en aanbelangen.

De kernredactie bestaat uit advocaten die gepassioneerd zijn door hun beroep en die zelf graag stilstaan bij de nieuwe evoluties. Daarnaast is er een schare co-auteurs die beknopt en to-the-point hun expertise (in marketing, IT, accountancy, deontologie, sociaal recht, enz.) samenballen in leesbare, toegankelijke bijdragen.

Duur, niet transparant over werkwijze en kosten, elitair en een gebrek aan inlevingsvermogen. Voor consumenten en ondernemers laat de advocatuur het nodige te wensen over.

De uitkomsten van het imago-onderzoek dat bureau SamConsult uitvoerde in opdracht van het Advocatenblad.nl vallen zowel mee als tegen. Eerst het goede nieuws. Consumenten en KMO’ers zijn minder negatief over de advocatuur dan de balie denkt.

[…]

Verwachtingsmanagement

Uit eerdere onderzoeken in 2006 en 2009, beide uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Orde van Advocaten, rees ook al het beeld van de te dure advocaat. Zowel particulieren als ondernemers vonden de tarieven toen te hoog. Anno 2018 is dat niet anders.

Niettemin kan en moet dat diepgewortelde imagoprobleem worden opgelost.

[…]

Integriteit

[…]

Het onderzoek gaat ook in op de vijf kernwaarden van de advocatuur. Integriteit is er daar één van. Advocaten zeggen geen moeite te hebben om integer te handelen, maar hun cliënten oordelen daar anders over.

[…]

Daarbij denkt Diana De Wolff, bijzonder hoogleraar advocatuur, dat het elitaire imago van de advocatuur de waardering van de integriteit niet ten goede komt.

Elite

‘Zorg voor een minder elitair karakter,’ is een veelgenoemde tip van consumenten en KMO’ers aan advocaten. En: ‘Gebruik minder ingewikkelde en begrijpelijke taal’. ‘Advocaten praten vaak in jargon,’ zegt Johan Rijlaarsdam, ar-lid van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) met de portefeuilles financiën en communicatie. ‘Dat gaat niet opzettelijk. Ze zitten zo in hun vak, dat ze vaak vergeten uit te leggen wat een term als comparitie eigenlijk is. Door daar regelmatig bij stil te staan, kunnen ze ook beter de vertaalslag naar hun cliënt maken.’

[…]

Dat cliënten persoonlijk contact en persoonlijke betrokkenheid belangrijk vinden, ziet Diana de Wolff als een pre. ‘Dat betekent dat de advocaat niet makkelijk inwisselbaar is voor een algoritme.’

[…]

Specialist

[…]

Sabine Droogleever Fortuyn

 

Wilt u het volledig overzicht raadplegen van de resultaten uit dit onderzoek?

U vindt ze terug in het recentste nummer van Today’s Lawyer bij het artikel van Sabine Droogleever Fortuyn, redacteur bij Advocatenblad.nl. Klik hier voor meer informatie en abonnementsvoorwaarden.

Today's Lawyer

Advocaten moeten goede juristen zijn, maar ook - en steeds meer - goede ondernemers. Sommige advocaten zijn daar zeer bedreven in. Andere doen het met wat tegenzin, omdat ze te veel van het ambachtelijke advocatenwerk houden. Maar iedereen wordt met de zakelijke aspecten van de beroepsuitoefening geconfronteerd:

- Hoe bepaal ik mijn tarieven?
- Zijn er nieuwe businessmodellen voor de advocatuur?
- Welke marketinginspanningen zijn noodzakelijk of nuttig voor een advocatenkantoor?
- Etc...

Today’s Lawyer behandelt dit soort vragen: in een directe stijl en a.d.h.v. korte, toegankelijke artikels. Soms als aanzet tot reflectie en actie. Dan weer om uw blik te verruimen. Om u de bevestiging te geven van wat u al langer aanvoelde, of misschien juist om uw eigen werkmethodes in vraag te stellen en nieuwe ideeën op te pikken. Dit tijdschrift informeert u over alle onderwerpen die de ondernemende advocaat interesseren en aanbelangen.

De kernredactie bestaat uit advocaten die gepassioneerd zijn door hun beroep en die zelf graag stilstaan bij de nieuwe evoluties. Daarnaast is er een schare co-auteurs die beknopt en to-the-point hun expertise (in marketing, IT, accountancy, deontologie, sociaal recht, enz.) samenballen in leesbare, toegankelijke bijdragen.

Bekijk alle artikelen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.