Stappers Advocaten

Stappers Advocaten werd in 1948 opgericht door Mr. Jan Stappers.

In de eerste plaats zijn wij gespecialiseerd in alle juridische kwesties met betrekking tot het arbeidsrecht (waaronder individueel en collectief arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, sociaal strafrecht en internationaal sociaal recht).

Daarnaast heeft Stappers Advocaten ook een uitstekende expertise in het ondernemingsrecht (waaronder contracten en aanneming, aansprakelijkheid en verzekeringen, consumentenrecht, contracten, informatietechnologie, ondernemingen in moeilijkheden, onroerend goed, vennootschapsrecht en intellectuele eigendom).

Met 16 advocaten en 4 ondersteunde personeelsleden staan we zowel grote ondernemingen, kmo's als particulieren bij. Als onafhankelijk, middelgroot kantoor garanderen we een persoonlijke aanpak, het belang van de cliënt staat voor ons onvoorwaardelijk centraal.

Wij streven steeds naar concrete resultaten die voor de cliënt een meerwaarde betekenen.

Het re-integratieproject 2.0 is sinds 1 oktober 2022 in werking getreden en toch dienen zich al weer een paar belangrijke nieuwe wijzigingen aan. Dit komt op een tijdstip waarin de partijen bij de arbeidsovereenkomst en de arbeidsartsen nog volop bezig zijn om hun weg te vinden in dit herschapen landschap.

Het wetsontwerp houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid werd op 27 oktober 2022, aangenomen. Deze wet zal gevolgen hebben op de verplichting voor de werknemer om de werkgever een medisch attest af te leveren wanneer hij arbeidsongeschikt is, en op de regels omtrent de beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht.

We vatten de nieuwe regels graag even voor u samen:

1.    Een werknemer die arbeidsongeschikt is, moet zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte brengen van zijn arbeidsongeschiktheid. Dat verandert niet. De werkgever moet zich immers kunnen herorganiseren. De wet bepaalt nu dat de werknemer een medisch attest moet bezorgen wanneer dat wordt voorzien of wordt gevraagd door de werkgever. Dit moet dan binnen de twee werkdagen gebeuren. Deze praktijk is wijdverspreid in België. Met de nieuwe wet wordt hierop een uitzondering gemaakt. De werknemer zal voortaan tot drie keer per jaar geen medisch attest moeten (kunnen) voorleggen voor de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid. Kmo’s (minder dan 50 werknemers) kunnen er dan weer voor kiezen dit niet mogelijk te maken. Dat moet dan uitdrukkelijk geregeld worden in een cao of in het arbeidsreglement.

2.    Ook de procedure voor de beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht wordt gewijzigd, waardoor ook de bepalingen hierover in de Codex over het Welzijn op het Werk in werking zullen treden.

Dit zijn belangrijkste wijzigingen:

  • De werknemer moet voortaan minstens negen maanden arbeidsongeschikt zijn vooraleer de bijzondere procedure kan worden opgestart.
  • De arbeidsarts moet niet automatisch onderzoeken of er aangepast/ ander werk mogelijk is, maar dit alleen moet doen als de werknemer hierom verzoekt.
  • De werknemer kan zich tijdens de procedure laten bijstaan door de vakbondsafvaardiging.
  • De werknemer heeft voortaan 21 kalenderdagen om beroep aan te tekenen tegen een beoordeling van definitieve ongeschiktheid.
  • De werknemer krijgt het recht tot drie keer toe niet in te gaan op de uitnodiging van de arbeidsarts, wat de arbeidsarts dan zal meedelen aan de werkgever.

Deze wijzigingen treden echter pas in werking tien dagen na publicatie van de wet. Dat zal dus nog even afgewacht moeten worden, maar wordt verwacht eind november 2022.

Wij staan paraat om u helpen deze regels te implementeren in uw dagelijkse werking.

Hayat Boujdaini, Stappers Advocaten

Lees meer artikels van Stappers.


Op de hoogte blijven van alle nieuwigheden binnen de juridische en fiscale wereld?
Volg Jubel.be op LinkedIn

Stappers Advocaten

Stappers Advocaten werd in 1948 opgericht door Mr. Jan Stappers.

In de eerste plaats zijn wij gespecialiseerd in alle juridische kwesties met betrekking tot het arbeidsrecht (waaronder individueel en collectief arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, sociaal strafrecht en internationaal sociaal recht).

Daarnaast heeft Stappers Advocaten ook een uitstekende expertise in het ondernemingsrecht (waaronder contracten en aanneming, aansprakelijkheid en verzekeringen, consumentenrecht, contracten, informatietechnologie, ondernemingen in moeilijkheden, onroerend goed, vennootschapsrecht en intellectuele eigendom).

Met 16 advocaten en 4 ondersteunde personeelsleden staan we zowel grote ondernemingen, kmo's als particulieren bij. Als onafhankelijk, middelgroot kantoor garanderen we een persoonlijke aanpak, het belang van de cliënt staat voor ons onvoorwaardelijk centraal.

Wij streven steeds naar concrete resultaten die voor de cliënt een meerwaarde betekenen.

Bekijk alle artikelen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.