Bedrijfsleiders en gesplitste aankoop van onroerend goed : hoe pakt u dit best aan? cover

6 mei 2025 | Tax & Private equity

Bedrijfsleiders en gesplitste aankoop van onroerend goed : hoe pakt u dit best aan?

Door Andersen

  • Andersen in België is een full-service advocatenkantoor gespecialiseerd in ondernemingsrecht, vastgoed- en bouwrecht en administratief recht. Het aanbieden van strategische en duurzame oplossingen gaat hand in hand met onze cliëntgerichte en pragmatische aanpak. Wij denken graag creatief en out-of-the-box mee met onze klanten om hen op een gerichte, proactieve en doeltreffende manier te helpen hun projecten te realiseren en alle obstakels die zich voordoen in het proces op te lossen. Wij vinden het belangrijk om ons volledig vertrouwd te maken met het bedrijf en de sector van onze klant, wat ons in staat stelt samen strategisch te denken. Onze klantenportefeuille en expertise variëren van kleine en middelgrote ondernemingen tot beursgenoteerde ondernemingen en ondernemers, actief over de hele wereld en in de meest uiteenlopende sectoren, evenals overheidsdiensten en andere administraties. De diversiteit van ons team, stelt ons in staat onze klanten en hun zorgen beter te begrijpen, hen bij te staan in een breed scala aan zaken en diensten aan te bieden in 8 verschillende talen. Andersen is een evoluerend advocatenkantoor, altijd op zoek naar optimalisatie van dienstverlening en efficiëntie door gebruik te maken van de nieuwste technologieën.

  • Thierry Litannie is lid van de balies van Brussel en Waals-Brabant sinds 1993. Hij adviseert en verdedigt zijn cliënten in alle domeinen van fiscaliteit, ondernemingsrecht, financieel en fiscaal strafrecht en vermogens- en successieplanning. Hij werd benoemd tot specialist in fiscaal recht door de Franstalige Orde van advocaten bij de balie van Brussel en de Waalse Orde van advocaten bij de balie van Waals-Brabant. In fiscale zaken adviseert, assisteert en verdedigt Thierry zijn cliënten in elke fase van de procedure.

Recente vacatures

Advocaat
Fiscaal recht Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Notarieel jurist
Burgerlijk recht Fiscaal recht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Redacteur
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel

Aankomende events

Bedrijfsleiders doen vaak beroep op de gesplitste aankoop van een onroerend goed dat bestemd is om ofwel het kantoor van hun bedrijf te huisvesten, ofwel om de aankoop te helpen financieren van een gebouw dat bestemd is om hen ter beschikking te worden gesteld als voordeel van alle aard. Dit zijn volkomen wettelijke mechanismen, hoewel ze niet erg populair zijn bij de belastingadministratie, die deze zeer regelmatig, zo niet systematisch, controleert.

U doet er goed aan rekening te houden met de volgende elementen wanneer u een dergelijke regeling overweegt, realiseert, of zelfs wanneer deze bijna op zijn einde loopt.

Toon aan de bedrijfsleider en vennootschap de juiste prijs hebben betaald bij de gesplitste aankoop

Het is absoluut essentieel om in elk stadium van deze regeling aan te tonen dat de bedrijfsleider en de vennootschap elk de juiste prijs hebben betaald voor de rechten die ze verwerven.

In de meeste gevallen verwerft de vennootschap het vruchtgebruik van een onroerend goed, dat ze gebruikt voor haar eigen behoeften of geheel of gedeeltelijk ter beschikking stelt van haar bedrijfsleider als een voordeel van alle aard. De bedrijfsleider verwerft de naakte eigendom van hetzelfde onroerend goed.

Van bij de verwerving moet men dus kunnen aantonen dat de bedrijfsleider enerzijds en het bedrijf anderzijds de reële economische waarde hebben betaald van de rechten die ze respectievelijk verwerven.

De belastingadministratie probeert vaak aan te tonen dat het bedrijf te veel heeft betaald om het vruchtgebruik te verwerven. Het verschil tussen wat het bedrijf heeft betaald en wat het in de ogen van de administratie had moeten betalen, wordt dan gekwalificeerd als een voordeel van alle aard. Gevolg is dat de bedrijfsleider op het niveau van zijn personenbelasting wordt belast op het verschil, mogelijk vergezeld van hogere belastingen en andere boetes.

Leg de toekenning van een voordeel van alle aard contractueel vast

Het is ook belangrijk om contractueel vast te leggen dat de toekenning van een voordeel van alle aard tot gevolg heeft dat het geheel van het onroerend goed ter beschikking van de bedrijfsleider wordt gesteld.

Daartoe moet in de statuten van de vennootschap uitdrukkelijk worden bepaald dat het mandaat van de bedrijfsleider wordt vergoed en moet tussen hem en de vennootschap een beheersovereenkomst worden gesloten die uitdrukkelijk voorziet in de terbeschikkingstelling van het geheel of een gedeelte van het onroerend goed, komma, als voordeel van alle aard.

Zorg dat je reële prestaties van de bedrijfsleider kan aantonen

De vennootschap die de aftrek van de kosten aanvraagt met betrekking tot de terbeschikkingstelling van het onroerend goed, moet het reële bestaan van de prestaties van haar bedrijfsleider kunnen aantonen. Dit is belangrijk aangezien de fiscus vaak een strijd voert om de vennootschap het voordeel te ontzeggen van de aftrek als beroepskost van alle kosten en afschrijvingen met betrekking tot het gedeelte van het onroerend goed dat als voordeel van alle aard ter beschikking wordt gesteld.

De rechtspraak is vaak ongunstig voor belastingplichtigen die niet in staat zijn om de dagelijkse realiteit van hun diensten aan te tonen. In de praktijk kan zulks alleen gebeuren door nauwkeurige en gedetailleerde prestatieoverzichten op te stellen die maandelijks als bijlage bij de factuur van de bedrijfsleider worden gevoegd.

Aandachtspunten bij einde van gesplitste eigendom

Ten slotte is het raadzaam om, wanneer een dergelijke splitsing van eigendom op op zijn einde loopt, de eventuele vergoeding die door de vennootschap moet worden betaald als tegenprestatie voor de economische waarde van de werkzaamheden die de vennootschap op het onroerend goed heeft uitgevoerd tijdens de vruchtgebruik/naakte eigendom situatie, uiterst zorgvuldig en gedetailleerd te documenteren.

Conclusie: met nodige voorzorgsmaatregelen kan gesplitste aankoop fiscale controle doorstaan

Wanneer deze voorzorgsmaatregelen worden genomen, zou een gesplitste aankoop in principe de administratieve en fiscale controles probleemloos moeten kunnen doorstaan.

Thierry Litanie -Andersen

U kunt dit artikel ook lezen op de site van Andersen in Belgium.

  • Andersen in België is een full-service advocatenkantoor gespecialiseerd in ondernemingsrecht, vastgoed- en bouwrecht en administratief recht. Het aanbieden van strategische en duurzame oplossingen gaat hand in hand met onze cliëntgerichte en pragmatische aanpak. Wij denken graag creatief en out-of-the-box mee met onze klanten om hen op een gerichte, proactieve en doeltreffende manier te helpen hun projecten te realiseren en alle obstakels die zich voordoen in het proces op te lossen. Wij vinden het belangrijk om ons volledig vertrouwd te maken met het bedrijf en de sector van onze klant, wat ons in staat stelt samen strategisch te denken. Onze klantenportefeuille en expertise variëren van kleine en middelgrote ondernemingen tot beursgenoteerde ondernemingen en ondernemers, actief over de hele wereld en in de meest uiteenlopende sectoren, evenals overheidsdiensten en andere administraties. De diversiteit van ons team, stelt ons in staat onze klanten en hun zorgen beter te begrijpen, hen bij te staan in een breed scala aan zaken en diensten aan te bieden in 8 verschillende talen. Andersen is een evoluerend advocatenkantoor, altijd op zoek naar optimalisatie van dienstverlening en efficiëntie door gebruik te maken van de nieuwste technologieën.

  • Thierry Litannie is lid van de balies van Brussel en Waals-Brabant sinds 1993. Hij adviseert en verdedigt zijn cliënten in alle domeinen van fiscaliteit, ondernemingsrecht, financieel en fiscaal strafrecht en vermogens- en successieplanning. Hij werd benoemd tot specialist in fiscaal recht door de Franstalige Orde van advocaten bij de balie van Brussel en de Waalse Orde van advocaten bij de balie van Waals-Brabant. In fiscale zaken adviseert, assisteert en verdedigt Thierry zijn cliënten in elke fase van de procedure.

Recente vacatures

Advocaat
Fiscaal recht Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Notarieel jurist
Burgerlijk recht Fiscaal recht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Redacteur
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.