Bedrijfsjuristen Boekhouders Fiscalisten Nieuws

Wat is de werkelijke kostprijs van groene wagens vanaf 2020?

Geschreven door Vandelanotte

Nu onze regering de hervorming van de vennootschapsbelasting heeft goedgekeurd, is het tijd voor een nieuw overzicht van het fiscaal voordeel van groene wagens (elektrisch & hybride). Onder het motto ‘vergroening van het wagenpark’ werd de aftrekbaarheid van autokosten immers grondig hervormd. Daarnaast werden nieuwe maatregelen genomen om het misbruik van de zogenaamde ‘valse hybrides’ te bestrijden. Deze maatregelen treden vanaf 2020 in werking. In dit artikel vergelijken we de werkelijke kostprijs van een groene wagen met die van een gelijkaardige wagen met klassieke verbrandingsmotor.

Aftrek kosten

Het belangrijkste fiscale voordeel van een groene wagen vinden we in de aftrek van de kosten in de vennootschapsbelasting. Vanaf 2020 zullen de autokosten namelijk aftrekbaar zijn in functie van een algemene formule. Deze formule houdt enerzijds rekening met de CO2-uitstoot van de wagen en anderzijds met het type verbrandingsmotor.

Een elektrische wagen heeft uiteraard geen CO2-uitstoot. Deze wagens kunnen op vandaag genieten van een fiscale aftrekbaarheid van 120 procent. Vanaf 2020 wordt de fiscale aftrekbaarheid van elektrische wagens beperkt tot 100 procent. Een hybride wagen maakt voor de aandrijving zowel gebruik van een verbrandingsmotor (benzine, diesel of LPG) als van een elektrische motor. De kosten van elektrische en hybride wagens met een CO2-uitstoot van 40 gram (dieselmoter) en 42 gram (benzinemoter) of minder zullen volledig aftrekbaar zijn in de vennootschap.

Om het huidig misbruik van dit fiscale gunstregime te bestrijden, worden vanaf 2020 de zogenaamde valse hybrides uitgesloten. Dergelijke wagens genieten immers van een groen imago, maar zijn in praktijk dikwijls niet veel milieubewuster dan hun niet-hybride tegenhangers. Met valse hybrides bedoelen we plug-in hybrides waarvan de elektrische batterij slechts een beperkte capaciteit heeft. In werkelijkheid rijdt de wagen dus quasi permanent op de verbrandingsmotor. Valse hybrides zijn dus concreet uitgerust met een elektrische batterij die een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogam van het wagengewicht of hebben een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer. Bij dergelijke wagens moet het aftrekpercentage worden berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de niet-hybride tegenhanger. Indien geen overeenstemmend model voorhanden is, worden de officiële uitstootwaarden vermenigvuldigd met 2,5.

Een andere belangrijke fiscale factor van een bedrijfswagen betreft uiteraard de afschrijvingskost. Een bedrijfswagen wordt in principe over 5 jaar afgeschreven. Elk jaar wordt dus 20 procent van de wagen in kosten genomen. Omdat de aftrekpercentages van niet-groene wagens door de hervorming aanzienlijk lager liggen, wordt aan de hand van afschrijvingen in de vennootschap reeds een groot deel van de meerprijs gerecupereerd. Dit kan het best aangetoond worden aan de hand van een eenvoudig voorbeeld:

Voor een dieselwagen met een aanschaffingsprijs van 35.000 euro en een CO2-uitstoot van 100 gram per kilometer, zullen de afschrijvingen vanaf 2020 voor 70 procent fiscaal aftrekbaar zijn (120% – (0,5 x 100 gram CO2/km)). Tegen het verlaagd vennootschapstarief van 25 procent betekent dit dus een belastingbesparing van 6.125 euro. Opteert men voor een hybride wagen van 46.000 euro en een CO2-uitstoot van 36 gram per kilometer, dan zijn de afschrijvingen voor 100 procent aftrekbaar (120% – (0,5 x 36 gram CO2/km). Over 5 jaar geeft dit een belastingbesparing van 11.500 EUR.

De aankoop van een hybride wagen leidt dus tot een bijkomende belastingbesparing van 5.375 euro ten opzichte van een gelijkaardige wagen met een klassieke verbrandingsmotor. Dit betekent dat het verschil in aankoopprijs (11.000 euro) al grotendeels gecompenseerd wordt door het hogere aftrekpercentage van de wagenkosten in de vennootschap.

Naast de afschrijvingen zijn bovendien ook de andere wagenkosten aftrekbaar volgens dit percentage in functie van de CO2-uitstoot. We denken hierbij aan kosten voor onderhoud, herstelling, verzekering, parking, carwash en brandstofkosten.

Taksen

Op een wagen betaalt u in principe steeds een inschrijvingstaks (BIV) en een jaarlijkse verkeersbelasting. De BIV is eveneens afhankelijk van de CO2-uitstoot van de wagen en kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. In Vlaanderen zijn elektrische wagens vrijgesteld van de BIV. Hybride wagens (met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer) genieten van een tijdelijke vrijstelling van de BIV tot 31 december 2020. Ook hier kan dus een belangrijke besparing worden gerealiseerd. Voor de jaarlijkse verkeersbelasting geldt dezelfde (tijdelijke) vrijstelling.

Voordeel alle aard

Een bedrijfswagen die zowel professioneel als privé wordt gebruikt, kent uiteraard ook een voordeel alle aard ten laste van de bedrijfsleider. Het VAA wordt berekend aan de hand van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen. Een groene wagen heeft meestal een hogere cataloguswaarde en brengt dus een hoger VAA met zich mee. Dit wordt echter gecompenseerd door een lagere CO2-uitstoot, die het voordeel alle aard opnieuw sterk doet dalen. De impact van een lagere CO2-uitstoot kan op die manier dus de hogere catalogusprijs compenseren.

We moeten hier echter opnieuw rekening houden met het feit dat de CO2-uitstoot van valse hybrides berekend zal worden op basis van de CO2-uitstoot van een niet-hybride tegenhanger. Indien geen overeenstemmend model voorhanden is, worden de officiële uitstootwaarden vermenigvuldigd met 2,5.

Btw

Op btw-vlak speelt de CO2-uitstoot geen enkele rol. De btw-aftrek wordt immers bepaald in functie van de verhouding beroepsgebruik – privégebruik van de wagen. Hierbij kan dan gebruik gemaakt worden van een forfait of van een semi-forfaitaire methode.

Voorbeeld

Rekening houdend met bovenstaande principes tonen we via een eenvoudig voorbeeld aan hoe een hogere aankoopprijs van een groene wagen volledig teniet kan worden gedaan door de fiscale voordelen en het lagere verbruik. Het voorbeeld bespreekt de fiscale situatie in 2020, na de inwerkingtreding van de aangekondigde hervorming van de vennootschapsbelasting (25 procent vennootschapsbelasting). U kunt het voorbeeld hier raadplegen.

Conclusie

Laat u bij de keuze van uw volgende wagen dus niet enkel leiden door de aankoopprijs van de auto. De fiscaliteit kan de werkelijke kost van een bedrijfswagen immers sterk beïnvloeden.

Dit artikel werd geschreven door Dries TorreeleSven Loosvelt.
Contacteer ons voor meer info op contact@vandelanotte.be.

Benieuwd naar meer artikels van deze auteur?

Opmerking plaatsen

X