Waarom u (geen) podcasts moet maken
Waarom u (geen) podcasts moet maken

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 07/04/2022 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Podcasts zijn de nieuwe video’s: alomtegenwoordig en over de gekste onderwerpen eerst. Wilt u digitaal mee zijn, dan lijkt het alsof u moét springen om te vermijden dat u de aansluiting met de toekomst mist. Maar is dat wel zo? Wij geven u in alle eer en geweten een aantal redenen waarom u er zich best (niet) aan waagt.

Luisteren kan iedereen overal

Of het nu in de auto, op het werk, in het vliegtuig of op enig andere plek is: audio is vandaag overal toegankelijk. U kent vast wel iemand die tijdens het pendelen verknocht naar zijn of haar favoriete podcast luistert. Of misschien bent ù die persoon wel. Gaat u zelf met podcasting aan de slag, dan is dat meteen één van de grootste troeven die u in handen heeft: de poule aan potentiële geïnteresseerde luisteraars, is enorm.

Maar het oor is kritisch. Audiofans luisteren lang niet naar alle podcasts. Interesse, taal, duurtijd en andere factoren bepalen de selectie. Zaak is dus om met uw eigen podcast te scoren tussen het koren en niet te eindigen bij het kaf. Maar hoe gaat u dan best te werk?

Heb oog voor helder taalgebruik. De gemiddelde duurtijd van een podcast is maar liefst 43 minuten. Dat is quasi even lang als een aflevering uit de populaire advocatenserie Suits op Netflix. Alleen … zonder beeld! Het vergt dus heel wat concentratie om het einde te halen. Help de luisteraar daarom een handje.Gebruik bijvoorbeeld spreektaal in plaats van lange samengestelde zinnen. Vermijd ingewikkeld jargon en breng een logische structuur aan in afleveringen en deelfragmenten. Easy listening is key.

Time is money

Maar voor u zichzelf nu overmatig enthousiast in uw eerste podcastavontuur smijt, graag nog even dit: stond u er al bij stil dat podcasting zeer tijdsintensief is en het een aanzienlijk kostenplaatje met zich meebrengt?

Bepaal daarom goed op voorhand wat het uiteindelijk doel is van uw podcast.Wat wil u ermee bereiken? Waarom geeft u de voorkeur aan audio? Voegen podcasts waarde toe aan uw bestaande mediamix of net niet? Wil u zich via kennis onderscheiden van conculega’s en andere kantoren of wilt u podcasts aanbieden als extra duiding bij terugkerende vragen van cliënten? Zulke vragen naar het “waarom” vormen de basis van uw podcaststrategie die u daarenboven steeds best goed verankert in uw overkoepelende communicatieplan.

De gulden middenweg

Zakt de moed u al in de schoenen? Bijt dan nog even door want zoals in de meeste gevallen, schuilt een gulden middenweg just around the corner.

Er bestaan wellicht al enkele podcasts in uw vakgebied. Waarom dan het warm water opnieuw uitvinden? Samenwerken met een gevestigde podcaster kan een aantal voordelen opleveren zowel voor u als voor die derde partij.  De podcastmaker verzekert zich via uw deelname immers van de continuïteit en credibiliteit van zijn reeks, terwijl u mee de vruchten (en tijd) plukt van diens opgebouwde kennis over het audiomedium.

Via die werkwijze vergt podcasting bovendien van u gegarandeerd een kleinere inspanning én bereikt u daarenboven een groter netwerk dan wanneer uzelf alles in handen zou nemen.  Zowel u als de externe podcaster zullen allicht een aantal doordachte acties ondernemen om uw deelname in de kijker te zetten, bijvoorbeeld op sociale media.

Wel of niet?

Eerlijk? Podcasten om te podcasten is geen goed idee. De investering en inspanning die u dan doet, zijn te groot ten opzichte van het resultaat dat u uit de brand zal slepen. Slaagt u er daarentegen in om podcasting een waardevolle en duurzame plaatste geven in uw bredere communicatiestrategie, dan heeft u een belangrijke sleutel tot succes in handen: audio is erg toegankelijk. Sneller dan bij tekst zal het de aandacht trekken van rechtzoekenden die in uw podcast aansluiting of antwoorden vinden bij hun vragen.

Voelt u veel voor podcasting maar is de stap te groot om het hele proces in handen te nemen? Ga dan op zoek naar een partnerschap met ervaren podcasters in uw vakgebied. Schrijf initiatiefnemers actief aan en overtuig hen van de meerwaarde van uw inzichten.

Met podcasts kan u dus vele paden bewandelen. Sommige parcours zijn hobbelig. Op andere kan u full speed succes boeken. Belangrijk is dat u steeds de piste kiest die het best aansluit bij uw doelen en bij de behoefte van (potentiële) cliënten.

Heeft uw kantoor zich al aan podcasting gewaagd? Bereik dan een groter publiek door hem te delen via Jubel.be. Contacteer Jubel Services en wij helpen u graag verder!

Toch meer fan van tekst en video? Ontdek hier hoe Jubel Services u en uw kantoor vooruit kan helpen.

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.