De juridische sector is voortdurend in ontwikkeling. Kantoren spelen hier op in en streven er vaak naar om door tech-oplossingen hun productiviteit te verhogen en omzet te stimuleren. Ondanks de geleverde inspanningen, slaagt slechts één derde van de op technologie gebaseerde veranderingsinitiatieven erin om het beoogde ook effectief resultaat te behalen… De belangrijke reden hierachter is het menselijke aspect van verandering en implementatie.
Door de focus te verleggen van technologie naar de betrokken mensen, kunnen kantoren de kans op succesvolle technologie-implementatie aanzienlijk vergroten.
Het menselijke element van technologie
Eén van de belangrijkste redenen voor het falen van op technologie gebaseerde veranderingsinitiatieven is dat het menselijke aspect van de transformatie daarbij vaak over het hoofd woord gezien. Kantoren leggen vaak te veel nadruk op de technologische tools zelf, hun training en de praktische aspecten van implementatie, waarbij ze vergeten dat mensen de kern vormen van elke succesvolle verandering. De rol van individuen en mogelijke weerstand te onderschatten zorgt voor problemen.
Door de focus te verleggen van technologie naar de betrokken mensen, kan je de kans op succesvolle implementatie van nieuwe technologie aanzienlijk vergroten.
Vaak over het hoofd geziene aspecten bij implementatie van tech-oplossingen
Om een succesvolle implementatie van technologie te waarborgen, is het essentieel om de volgende vaak over het hoofd geziene punten aan te pakken: (i) een duidelijke visie, (ii) heldere communicatie, (iii) weerstand tegen verandering.
Duidelijke visie
Een succesvolle verandering wordt moeilijk zonder duidelijke visie. Daarvoor moet men een goed begrip hebben van de huidige situatie én van de gewenste toekomstige situatie. Het is daarbij cruciaal om de juiste vragen te stellen en steeds voor ogen te houden in welke mate de beoogde verandering bijdraagt aan de gewenste situatie. Een ogenschijnlijke evidentie die amper toelichting behoeft en in praktijk nog te vaak over het hoofd gezien wordt.
Duidelijke communicatie over de geplande verandering
Duidelijke communicatie speelt een cruciale rol en toch zien we in praktijk vaak dat informatie met betrekking tot de verandering vaak niet alle belanghebbenden bereikt. Dit leidt tot verwarring en stress onder teamleden, wat resulteert in verminderd engagement.
Alle belanghebbenden moeten over alle voor hen relevante informatie beschikken. Het is vrijwel onmogelijk om teveel of te duidelijk over een veranderingsproces te communiceren. Regelmatige feedback- en verificatiemechanismen zijn nuttig om de vinger aan de pols te houden of alle informatie ook alle belanghebbenden bereikt én op een juiste manier geïnterpreteerd wordt. Onduidelijkheden moeten in de kiem gesmoord worden door – het spreekt weer voor zich – duidelijke communicatie.
Weerstand tegen verandering
Mensen hebben weerstand tegen verandering. Dit geldt eveneens voor juristen en daarenboven hebben zij vaak niet geleerd hoe met die weerstand om te gaan. Medewerkers kunnen om allerlei redenen weerstand vertonen. Problemen zoals interne politiek, gebrek aan gedragscontrole en persoonlijke agenda's kunnen veranderingsinitiatieven verder belemmeren. Om deze barrière te overwinnen, moet men oog hebben voor hoe de belanghebbenden individueel geïmpacteerd worden door de verandering en luisteren naar hun bekommernissen. Een cultuur van open communicatie is daarbij cruciaal. Bovendien zal het benadrukken van de voordelen van de verandering de weerstand verminderen en een succesvolle implementatie vergemakkelijken.
Een cultuur van open communicatie is cruciaal. Het benadrukken van de voordelen van de verandering kunnen weerstand verminderen en een succesvolle implementatie vergemakkelijken.
Conclusie: succesvolle implementatie van tech-oplossingen vereist focus op het menselijke
Een succesvolle implementatie van technologie focus op de erbij betrokken mensen. Dergelijke human centric aanpak, kan het succes van dergelijke initiatieven maximaliseren.
Door een duidelijke visie, effectieve communicatie en begrip van de behoeften van de betrokken personen voorop te stellen, kunnen kantoren de obstakels overwinnen en de kans op succesvolle technologie-integratie vergroten. Het zorgt ervoor dat zij zich bij de implementatie niet alleen richten op de technologische aspecten, maar ook op het menselijke element van verandering.
Lees van Eve Vlemincx ook:
0 reacties