Nieuw centraal register voor bestuursverboden cover
Nieuw centraal register voor bestuursverboden

Recente vacatures

Notarieel jurist
Burgerlijk recht Fiscaal recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen
Notarieel jurist
Burgerlijk recht Vastgoed
0 - 3 jaar
Limburg
Advocaat
Omgevingsrecht Vastgoed
3 - 7 jaar
Antwerpen
Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Op 1 augustus trad de wet betreffende het centraal register voor bestuursverboden in werking. Een door de rechter opgelegd bestuursverbod bleek in het verleden vaak zijn doel te missen door het gebrek aan een doeltreffend opvolgmechanisme. Het centraal register moet daar verandering in brengen en ervoor zorgen dat bestuursverboden daadwerkelijk gecontroleerd en gevolgd worden.

Wat is een bestuursverbod?

Bestuurders met een bestuursverbod kunnen voor een periode van drie tot tien jaar geen mandaten uitoefenen van zaakvoerder, bestuurder, commissaris, dagelijks bestuurder, lid van een directiecomité, directieraad of raad van toezicht, vereffenaar van een rechtspersoon of een vertegenwoordiger binnen een vennootschap of vereniging. Dergelijke bestuursverboden kunnen worden opgelegd door strafrechters en ondernemingsrechters en komen vooral voor in het geval van faillissementen of ernstige nalatigheid in het beheer van vennootschappen.

Centraal register voor bestuursverboden

De bestuursverboden worden op dit moment nog vastgelegd in vonnissen en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, maar het ontbreekt aan een gestructureerde controle op de naleving ervan. Hierdoor kunnen bestuurders die door een beroepsverbod getroffen worden hun activiteiten in de praktijk gewoon voortzetten.

Vanuit de Europese Unie werd hierrond een nieuwe richtlijn uitgewerkt. Iedere lidstaat zal de informatie moeten bijhouden in een centraal register. Concreet is dat een online databank waar naast de griffies, notarissen en politiediensten ook elke burger toegang tot zal hebben. In dat laatste geval zullen wel slechts beperkte gegevens zichtbaar zijn. Het is de bedoeling dat alle lidstaten toegang hebben tot de nationale centrale registers en zo eenvoudig kunnen controleren of een ander EU-land al een bestuursverbod oplegde.

Bijkomende verplichtingen

Het nieuwe centraal register van bestuursverboden zal de toegang tot informatie vergemakkelijken en verplicht geraadpleegd moeten worden bij het oprichten van vennootschappen of het benoemen van bestuursleden. Vennootschappen en verenigingen zullen een bijkomende verklaring moeten opstellen en ondertekenen, waarin ze verklaren dat er geen bestuursverboden werden uitgesproken door een Belgische of buitenlandse rechtbank. De ondernemingsrechtbanken stelden reeds een standaardverklaring ter beschikking. Dit moet dan mee worden neergelegd ter griffie bij de benoeming van die mandataris.

Het is duidelijk dat deze nieuwe regelgeving de al niet zo eenvoudige formaliteiten die gepaard gaan met (publicaties van) benoemingen nog verzwaren. Onze specialisten staan je graag bij om aan deze nieuwe verplichtingen te voldoen.

Wannes Gardin, Team manager legal Vandelanotte

Recente vacatures

Notarieel jurist
Burgerlijk recht Fiscaal recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen
Notarieel jurist
Burgerlijk recht Vastgoed
0 - 3 jaar
Limburg
Advocaat
Omgevingsrecht Vastgoed
3 - 7 jaar
Antwerpen
Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.