Hoe als accountant adviseren over de nieuwe wagenfiscaliteit? cover

26 okt 2022 | Corporate & Accountancy

Hoe als accountant adviseren over de nieuwe wagenfiscaliteit?

Door Accounton

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 26/10/2022 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Het is al lang geen nieuws meer: de Belgische wagenfiscaliteit zal binnenkort opnieuw grondige wijzigingen ondergaan. De wet houdende fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit voorziet enerzijds in een uitdoofscenario van de fiscale aftrekbaarheid voor niet-emissievrije wagens. Anderzijds volgt in een latere fase ook de gedeeltelijke afbouw van de fiscale aftrekbaarheid voor emissievrije wagens. De gemiddelde ondernemer ziet het bos door de bomen niet meer. Duidelijke advisering van de accountant bij de aanschaf van een nieuwe wagen is bijgevolg essentieel…

Accountant, welke wagen moet ik kiezen?

Accountants en belastingadviseurs zijn in de praktijk nog vaak het eerste aanspreekpunt voor ondernemers bij de aanschaf van een of meerdere nieuwe wagens, of bij de vergroening van het bestaande wagenpark. Zij staan in dit geval voor de lastige opdracht om de complexe wetgeving tot een kwalitatief, kort en bondig advies te herleiden. Hierbij dient rekening gehouden te worden met een veelheid aan factoren, zoals de datum van de aankoop, het brandstoftype van de wagen, de CO2-uitstoot, etc.

De nieuwe wetgeving laat zich – onder meer omwille van de verschillende uitdoofscenario’s en veelheid aan beïnvloedende factoren – niet makkelijk vertalen in een doortastend advies. De volgende valkuilen loeren hierbij mogelijks om de hoek: ongenuanceerde advisering die onvoldoende rekening houdt met de complexiteit van de wetgeving of herformulering van de wetgeving waarbij de specifieke case van de cliënt onvoldoende wordt beantwoord. De realiteit is dat KMO's in eerste instantie een antwoord willen op de vraag hoeveel hun nieuwe wagen(s) nu precies moet(en) kosten. Een schijnbaar eenvoudige vraag die in de praktijk toch heel wat factoren omhelst: VAA, fiscale aftrekbaarheid, totaal kostenplaatje, etc. De ondernemer verwacht vooral een duidelijk antwoord op deze vraag. Uitgebreide tekst en uitleg over de fiscale wetgeving belandt hierbij – hoewel uiterst interessant – vaak in de prullenmand.

Total Cost of Ownership

Accountants moeten dus op zoek naar een formule die hen toelaat een antwoord te bieden op deze simpele vraag. Het drieletterwoord dat soelaas kan bieden? TCO, oftewel “Total Cost of Ownership”. De TCO is een steeds populairder wordende berekeningswijze voor autokosten die de totale kosten voor een wagen omvat, inclusief brandstof- of energiekosten, kosten voor verzekering, onderhoud en lease en rekening houdend met fiscale gunstregimes. Het begrip vertegenwoordigt dus het totale kostenplaatje van een wagen en houdt hierbij bijvoorbeeld ook rekening met de wijzigende fiscale aftrekbaarheid gedurende de looptijd van een wagen.

Het potentieel van dit begrip is ook voor accountants enorm. Het stelt hen immers in staat om bij een advisering over autokosten te vertrekken vanuit een eenvoudig, geldelijk uitgangspunt. Ook bij vergelijkingen tussen verschillende wagens werkt de TCO zeer verhelderend aangezien het een antwoord biedt op de vraag welke van twee (of meerdere) wagens de meest voordelige is. Hoewel diesel- en benzinewagens qua aanschafwaarde typisch nog een stuk goedkoper zijn dan hun elektrische tegenhangers, wordt dit verschil vaak volledig weggewerkt door de goedkopere kostenstructuur van deze laatste (minder onderhoud, lagere verbruikskosten, etc.). De kracht van de TCO-berekeningswijze is dan ook dat het al deze elementen mee in rekening neemt, niet in het minst rekening houdend met het temporele aspect waardoor niet-emissievrije wagens (incl. hybridewagens) minder en minder interessant worden.

Hoe berekenen?

De vraag dringt zich dus op waar en hoe de TCO van een wagen berekend kan worden. Online beschikbare tools beperken zich vaak tot berekeningen van de VAA en de fiscale aftrekbaarheid. De zeldzame tools die zich wagen aan een volledige TCO-berekening vereisen dan weer een manuele input van de vele parameters voor de berekening. Bovendien zijn deze tools niet de meest gebruiksvriendelijke voor accountants: naast de tijdrovende data-input is er steeds het nodige copy-paste werk vereist om de output van de berekening in een mooi advies te gieten – en dit kost… tijd.

Zou het niet handig zijn als u in enkele clicks een wagen kan selecteren, alle relevante parameters (cataloguswaarde, brandstoftype, CO2-uitstoot, etc.) automatisch worden aangevuld en de hieruit voortvloeiende TCO-berekening meteen in een handig overzichtelijk rapport wordt gegoten?

Dat is mogelijk! Bekijk in dit korte filmpje wat de TCO Wagenberekeningtool van Accounton voor u kan betekenen, en vraag een demo aan om meer te leren.

Accounton

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.