Herhaalt de geschiedenis zich (niet) altijd? cover

13 okt 2025 | Tax & Private equity

Herhaalt de geschiedenis zich (niet) altijd?
  • Dirk Deschrijver behaalde zijn diploma rechten aan de UIA. Aan de VUB behaalde de auteur een bijzondere licentie in de fiscale wetenschappen en een bijzondere licentie in het economisch recht. Hij is lid van de redactieraad van het Tijdschrift voor Rechtspersoon en Vennootschap/Revue Pratique des Sociétés, van de redactie van het Algemeen Fiscaal Tijdschrift en auteur van diverse bijdragen en werken inzake het fiscaal recht.

Recente vacatures

Jurist
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
2 jaar
Oost-Vlaanderen
Jurist
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0-1 jaar
Oost-Vlaanderen
Coördinator opleidingen
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

​Na de Duitse inval van Polen op 1 september 1939 werden gelet op de nakende oorlogsdreiging Belgische reservisten opnieuw gemobiliseerd. Op 3 september 1939 nam koning Leopold III officieel het bevel van het Belgisch leger in handen dat sinds 25 augustus in fasen gemobiliseerd was. Geleidelijk zou de getalsterkte van het veldleger nog opgedreven worden: op 9 mei 1940 telde het Belgisch leger 22 divisies met 616.000 soldaten onder de wapenen. Over de gevechtswaarde van het leger in die ‘schemeroorlog’ werd geschreven: “Samengevat kan men stellen dat het Belgisch leger op 9 mei 1940 een log instrument was met veel manschappen maar met onvoldoende kaders, een weinig soepele commandostructuur met trage reacties en ook niet geholpen door een verouderd communicatiesysteem. Op de koop toe waren de troepen al gemobiliseerd sinds september 1939 en raakten in de loop van de winter gedemotiveerd door een monotoon bestaan van wacht lopen, corvees, graafwerken … en de subversieve propaganda van het VNV in sommige Vlaamse regimenten.”, aldus Alain Collignon.[1] Heden ten dage rijst eerder het probleem van de afwezigheid van luchtafweer, in het bijzonder tegen drones… .

Ter dekking van de met de mobilisatie gepaard gaande uitgaven werd door de wetgever op 10 januari 1940[2] een “bijzondere en tijdelijke belasting op de uitzonderlijke winsten” aan een tarief van 70% ingevoerd om die zgn. “improductieve kosten” voor de mobilisatie van het Belgische leger te compenseren. Er was belastbare stof voorhanden, daar uit het buitenland nog heel wat bestellingen voor Belgische bedrijven kwamen waarbij “on ne discutait plus ni prix, ni qualité; il importait de fournir le plus et le plus rapidement possible.”[3] Op niet-uitzonderlijke winsten bleef de bedrijfsbelasting van toepassing. Een aantal katholieke en liberale Kamerleden vonden de maatregel “excessif et confiscatoire.” Dat noopte minister van Financiën Camille Gutt in het wetsontwerp een vrijstelling te voorzien voor de uitkering van winst aan aandeelhouders. Senator Paul Kronacker slaagde er ook in een vrijstelling met betrekking tot de fabricage van zgn. “nieuwe” producten in de wet te laten opnemen, een verre voorloper van de niet-doorstorting van de bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling… .[4] Deze wet bevatte ook voor het eerst in het Belgische belastingrecht een vorm van een zgn. ‘carryback’-stelsel voor de aan de bedrijfsbelasting onderworpen beroepsverliezen!

Op 9 september 2025, omstreeks 23:30 uur, kwamen 19 tot 23 drones het Poolse luchtruim binnen, naar verluidt gelanceerd vanuit Rusland. De inval leidde tot een snelle reactie van de ​​Poolse luchtmacht en andere landen van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie.[5] Op 14 september 2025 verklaarde Dmitri Peskov, woordvoerder van het Kremlin, dat deze organisatie de facto in oorlog was met de Russische Federatie.[6]

De federale regering had zich naar aanleiding van de top van deze organisatie in Den Haag van 24 juni al neergelegd bij de nieuwe forse uitgavennorm van 5% BBP voor defensie. Momenteel blijft de Belgische defensie-inspanning steken om en bij de 2% van het BBP.[7] Hoe dit te financieren? Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Prévot bepleitte (als enige) onder meer een ‘defensietaks’ als financieringsbron voor de aanzienlijke geplande investeringen in defensie.[8] Econoom Willem Sas stelde echter vast[9] dat door media en academici wel twintig jaar gedebatteerd werd over de vergrijzingskost, welke kost neerkomt op ca. 5% van het bruto binnenlands product, maar dat er daarentegen momenteel weinig debat plaatsvindt over defensie, ook ongeveer dat percentage. En de middelen blijven even schaars.

De Russische Federatie speelde enigszins korter op de bal.[10] Zo werd per 1 januari 2024 een belasting van 10% op overwinst ingevoerd via de federale wet nr. 04-FZ van 4 augustus 2023. Belastingplichtigen zijn onder meer Russische en buitenlandse entiteiten die als fiscaal ingezetene in de Russische Federatie zijn erkend, en buitenlandse entiteiten met een vaste inrichting in het land. Sommige entiteiten, zoals kleine en middelgrote ondernemingen, nieuw opgerichte organisaties en entiteiten die zich bezighouden met specifieke activiteiten, zijn vrijgesteld van de belasting. De belastinggrondslag is afhankelijk van het verschil tussen de gemiddelde winsten van 2021 en 2022 en die van 2018 en 2019. De uiterste betaaldatum voor de belasting is 28 januari 2024. De Russische Federatie is ook van plan om de oorlog in Oekraïne te financieren door de btw in 2026 te verhogen van 20% naar 22%. Deze en andere beoogde belastingverhogingen zijn in lijn met de bereidheid van president Vladimir Poetin om belastingen aan te passen in tijden van oorlog. De begroting voor 2026 geeft prioriteit aan de financiering van wapens, militaire salarissen en de modernisering van de defensie-industrieën.[11]

In België gaat de fiscale discussie eerder over de flexi-jobs, een nieuwe ‘miljonairstaks’ en de bestrijding van zgn. ‘managementvennootschappen’… .[12]

​Dirk Deschrijver

Meer weten hierover? Lees “Hoe ongewoon was de “speciale belasting op winsten voortvloeiend uit leveringen en prestaties aan den vijand”, zoals ingevoerd door de wet van 15 oktober 1945?. . . . . .”, de bijdrage van de auteur in het Liber Amicorum Hubert Dubois – 50 jaar TFR, uitgegeven door KnopsPublishing.


Voetnoten

​[1] A. COLLIGNON, Het Belgisch leger van 1940, Brussel, CegeSoma/Rijksarchief.

[2] BS 15-16 januari 1940.

[3] Zie: D. DESCHRIJVER, Inkomstenbelastingen 1919-2020. Buitengewone en tijdelijke heffingen, Herentals, KnopsPublishing, 2021, 67, nr. 32.

[4] Art. 2753 WIB 1992.

[5] INSTITUTE FOR THE STUDY OF WAR, “Russian Offensive Campaign Assessment”, 10 september 2025.

[6] “NATO at War With Russia, Kremlin Says”, Newsweek 15 september 2025.

[7] P. VAN LIMPT, “Gasteditoriaal. Belgische begroting onder vuur. Sanering onder wakend oog van de Europese Unie”, AFT 2025, nr. 7, 8.

[8] “Maxime Prévot ouvre la voie à de nouvelles taxes pour financer les dépenses militaires: ‘Plus aucun tabou n’est possible’”, La Libre Belgique 21 juni 2025.

[9] “Er is geen geld om de belastingen te verlagen”, De Morgen 20 september 2025.

[10] “Russian Federation – Enacts a 10 per cent excess profit tax”, Investment Policy Monitor, UNCTAD Investment Policy Hub Russian Federation.

[11] “Rusland verhoogt btw om oorlog in Oekraïne te financieren”, businessam.be 24 september 2025.

[12] Cfr. J.-A. JOST, “Managementvennootschappen zwaarder belasten is minder evident dan het lijkt”, De Tijd 4 oktober 2025. Secretaris-generaal Oscar Plisnier had daar minder moeite mee. Bij artikel 3 van het besluit van 2 maart 1942 (BS 8 maart 1942, 1429) werd artikel 34, § 4 SWIB vervangen door de volgende bepaling: ‘In de vennootschappen onder gemeenschappelijken naam, in de vennootschappen bij wijze van eenvoudige geldschieting en in de personenvennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, wordt de algeheelheid van de belastbare winsten beschouwd als toegekend aan de vennooten op den datum van het sluiten van het rekening- of boekjaar. De vennooten zijn persoonlijk belastbaar, hetzij in de bedrijfsbelasting, zoo het gaat om werkende vennooten, hetzij in de mobiliënbelasting, zoo het gaat om niet-werkende vennooten. Het aandeel in de niet-uitgekeerde winsten dat beschouwd wordt als aan elken vennoot toegekend, wordt bepaald overeenkomstig de beschikkingen van het maatschappelijk statuut of, bij ontstentenis van statutaire bepaling dienomtrent, naar het hoofdelijk aandeel.”


  • Dirk Deschrijver behaalde zijn diploma rechten aan de UIA. Aan de VUB behaalde de auteur een bijzondere licentie in de fiscale wetenschappen en een bijzondere licentie in het economisch recht. Hij is lid van de redactieraad van het Tijdschrift voor Rechtspersoon en Vennootschap/Revue Pratique des Sociétés, van de redactie van het Algemeen Fiscaal Tijdschrift en auteur van diverse bijdragen en werken inzake het fiscaal recht.

Recente vacatures

Jurist
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
2 jaar
Oost-Vlaanderen
Jurist
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0-1 jaar
Oost-Vlaanderen
Coördinator opleidingen
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *