Advocaten Algemeen Legal Tech

Onlineplatform biedt gratis advies bij verkeersongeval

Geschreven door Jubel

Mensen die een verkeersongeval meemaakten komen meestal in een onzekere situatie terecht. Zij bezorgen hun dossier aan hun verzekeringsmaatschappij en wachten daarna in spanning de verdere gebeurtenissen af. Ondertussen zitten ze met vragen over de verzekeringen, de schuldige en de rechtsgevolgen. Dus zoeken ze informatie op internet. Maar voor niet-juristen is die toch vooral verwarrend en soms zelfs ronduit onjuist. En nooit krijgen ze een concreet antwoord op een concrete vraag …

Wie is aansprakelijk?

Het advocatenkantoor Advox in Brasschaat is onder meer gespecialiseerd in aansprakelijkheidsrecht en schadedossiers bij verkeersongevallen. Het lanceerde zopas het laagdrempelig online platform Benikinfout.be.

“Hiermee willen we verkeersslachtoffers en andere betrokkenen bij een ongeval gratis, snel en correct professioneel advies geven. Over de aansprakelijkheidskwestie en over wat ze kunnen of moeten doen. Zonder dat de betrokkene daarvoor een engagement aangaat voor een verdere opvolging van zijn dossier” legt meester Werner Leyssens uit. Op basis van het aanrijdingsformulier en de concrete situatiebeschrijving schat een geoefend advocaat immers in wie mogelijk in fout is.

Drempel verlagen

Werner Leyssens: “We hebben als advocaten nog steeds een reputatie van ontoegankelijkheid. Daarom ontwikkelden we een platform naast onze eigen kantoorwebsite. Uiteraard verwijzen we er naar Advox. Maar het schrikt ons niet af om via deze lage drempel al wie erom verzoekt gratis een eerste advies te geven. Het is vooral een vlotte manier om de betrokkenen bij een ongeval rechtstreeks correcte informatie te bezorgen.”

De mogelijke voordelen voor het kantoor liggen voor de hand: een verruiming van het netwerk, meer voeling met de problemen van de rechtszoekenden en mogelijkerwijze ook nieuwe klanten. In de toekomst wil Advox de onderwerpen waarover het rechtstreeks advies wil geven nog uitbreiden. Naar bijvoorbeeld fietsongevallen en dagvaardingen. “Het moet een betrouwbaar platform en aanspreekpunt rond allerlei aansprakelijkheidsmateries worden.”

Vraag en antwoord

De uitdagingen voor Advox bevinden zich momenteel op twee niveaus. Enerzijds wordt de strijd aangegaan met de zoekalgoritmes van Google. Het is immers vooral daar dat slachtoffers juridische informatie hopen te vinden. “Omdat onze website, vanuit zijn aard zelf, weinig verwijzingen en nauwelijks content bevat, moet hij door de vele bezoeken hoog scoren in de zoekresultaten.” Anderzijds moeten de vragen snel maar professioneel verwerkt worden. “Dit vergt intern wel de nodige aandacht, maar wij maken er al jaren een punt van om onze expertise gratis te delen via korte adviezen.”

Al bij al is het “legaltech” gehalte hier nog vrij bescheiden. Het is niet zo dat een chatrobot of een databank hier de antwoorden geeft! Het kantoor gebruikt enkel de drempelverlagende internettechnologie om de toegankelijkheid te verhogen en zijn klassieke regionale werving te overstijgen.

Leyssens vraagt zich overigens luidop af hoe je “via artificiële intelligentie überhaupt al een correct en genuanceerd antwoord op een concrete vraag zou kunnen geven zonder de tussenkomst van een advocaat”. Hoe kan men AI hier concreet bruikbaar maken? Want bij aansprakelijkheid gaat het toch om wat meer dan een appje om bijvoorbeeld een boete te berekenen.

De groeiende belangstelling voor en de nieuwe mogelijkheden van legaltech zijn voor het team van Advox alleszins een aanleiding om daar grondig over na te denken. “Het zijn prikkelende tijden en wij willen het legaltech-fenomeen alleszins van dichtbij volgen en participeren waar we kunnen. Er blijven nog vele vragen, maar dat maakt het uitermate boeiend.”

Geschreven door: Philip Verhaeghe

Meer informatie over de online platformen van Advox vindt u via de volgende links:

www.benikinfout.be

www.fietsongevalwatnu.be

www.dagvaardingwatnu.be

Opmerking plaatsen

X