Titeca

De wandelgangen van Titeca zijn gevuld met jonge dynamiek, vakkennis en teamspirit. Titeca is geen standaard boekhoudkantoor dat enkel met cijfers jongleert. Een kantoor tot de nok gevuld met doeners, niet met zeggers. De Titeca pro accountants & experts, leven en werken dichtbij ondernemers, zij aan zij.

Voor elke vraag of uitdaging waar je als ondernemer mee te maken krijgt, staat er een Titeca 𝙥𝙧𝙤 accountant of 𝙥𝙧𝙤 expert aan je zijde die jou met de juiste kennis en ervaring een gepaste oplossing op maat kan bieden.

Titeca is een van de groeiende accountancy- & advieskantoren in West- & Oost-Vlaanderen met intussen 13 vestigingen in Roeselare, Moeskroen, Gent, Merelbeke, Brugge, Kortrijk, Maldegem, Ieper, Waregem, Knokke, Oostende, Lokeren & Aalter.

Bankkantoren die de deuren sluiten, een coronapandemie die cash betalen niet langer gewenst maakte… het zorgt ervoor dat elektronisch betalen steeds meer de norm werd. Inspelend op deze evolutie en in het kader van de strijd tegen belastingfraude, besliste de overheid om vanaf 1 juli 2022 ondernemers te verplichten om hun particuliere klanten (consumenten) minstens één elektronische betalingswijze aan te bieden. Maar wat houdt deze verplichting nu precies in en is ze ook op u van toepassing?

Moet ik als ondernemer aan deze verplichting voldoen?

Onder ‘onderneming’ wordt verstaan: Alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen.

De verplichting geldt dus voor alle ondernemingen en wordt zeer ruim geïnterpreteerd: handelaars, vrije beroepen, verenigingen etc. die op permanente basis economische activiteiten uitvoeren gericht op consumenten, moeten deze verplichting naleven.

Kapper, advocaat of bibliotheek? Allen zullen vanaf 1 juli een elektronisch betaalmiddel moeten aanbieden.

Wat houdt deze verplichting in?

Als ondernemer moet je minstens één andere betaalmogelijkheid dan cash geld voorzien. Elektronische betaalmiddelen vallen hieronder, maar overschrijvingen evenzeer.

Voorbeelden van elektronische betaalmiddelen zijn onder meer betaalterminals (voor debet- en/of kredietkaarten) en smartphone-applicaties (zoals Payconiq, Apple Pay of betaling via de app van een bank).

Wat echter niet als elektronische betaalmiddelen worden beschouwd, zijn betalingen met cryptomunten en andere virtuele munten en betalingen met eco-, maaltijd- en consumptiecheques (ook niet als de betaling gebeurt met een kaart).

Als ondernemer mag je zelf kiezen welke elektronische betaalmogelijkheid- of mogelijkheden je ter beschikking stelt. Het is evenwel niet toegelaten om bijkomende (transactie)kosten aan rekenen aan klanten die elektronisch willen betalen.

Niet-naleving van deze verplichting kan aanleiding geven tot een strafrechtelijke geldboete.

Voordelen?

Elektronisch betalen heeft ook zijn voordelen. Vooreerst is het veel veiliger dan cash betalingen: hoe minder cash aanwezig in de zaak, hoe minder aantrekkelijk voor gelddieven en hoe kleiner ook de kans op valse biljetten.

Daarnaast vergroot het tevens het betalingsgemak en comfort voor de klant én zorgt het voor een vereenvoudigd beheer als ondernemer.

Gedaan met cash?

De verplichting om te voorzien in een andere betaalmogelijkheid dan cash geld, sluit de betaling met cash evenwel niet uit.

Consumenten zullen dus nog steeds de mogelijkheid hebben om met cash te betalen, met dien verstande dat cash betalingen evenwel slechts toegelaten zijn tot een bedrag van 3.000 euro. Tenzij deze limiet bereikt is, mogen cashbetalingen dus niet geweigerd worden.

Meer weten over deze verplichting? Aarzel niet om met ons contact op te nemen.

Margaux Pierloot, juridisch adviseur ondernemingsrecht Titeca

Meer lezen van deze auteur.

Titeca

De wandelgangen van Titeca zijn gevuld met jonge dynamiek, vakkennis en teamspirit. Titeca is geen standaard boekhoudkantoor dat enkel met cijfers jongleert. Een kantoor tot de nok gevuld met doeners, niet met zeggers. De Titeca pro accountants & experts, leven en werken dichtbij ondernemers, zij aan zij.

Voor elke vraag of uitdaging waar je als ondernemer mee te maken krijgt, staat er een Titeca 𝙥𝙧𝙤 accountant of 𝙥𝙧𝙤 expert aan je zijde die jou met de juiste kennis en ervaring een gepaste oplossing op maat kan bieden.

Titeca is een van de groeiende accountancy- & advieskantoren in West- & Oost-Vlaanderen met intussen 13 vestigingen in Roeselare, Moeskroen, Gent, Merelbeke, Brugge, Kortrijk, Maldegem, Ieper, Waregem, Knokke, Oostende, Lokeren & Aalter.

Bekijk alle artikelen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.