BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//Jubel - ECPv6.9.0//NONSGML v1.0//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH X-WR-CALNAME:Jubel X-ORIGINAL-URL:https://www.jubel.be X-WR-CALDESC:Events for Jubel REFRESH-INTERVAL;VALUE=DURATION:PT1H X-Robots-Tag:noindex X-PUBLISHED-TTL:PT1H BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Brussels BEGIN:DAYLIGHT TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:CEST DTSTART:20250330T010000 END:DAYLIGHT BEGIN:STANDARD TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:CET DTSTART:20251026T010000 END:STANDARD END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251216T114500 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251216T140000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250401T100428Z LAST-MODIFIED:20250401T100428Z UID:10000227-1765885500-1765893600@www.jubel.be SUMMARY:Studio Academy: De basisbeginselen van een EOT DESCRIPTION:Claudia Van de Velde en Céleste Dupont nemen u mee in de basisbeginselen van een EOT. \nVerdien elke 3e dinsdag van de maand waardevolle punten voor permanente vorming tijdens de lunchsessies van Studio Academy. \nGeïnteresseerd? Schrijf online in of stuur een mail naar academy@studio-legale.be. \n🧾 Prijs: 75€ / sessie – 210€ / 3 sessies naar keuze – 400€ / 6 sessies \n  URL:https://www.jubel.be/event/studio-academy-de-basisbeginselen-van-een-eot/ LOCATION:Auditorium Bank van Breda\, Ledeganckkaai 7\, Antwerpen\, 2000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2023/10/studio-legale.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251215T183000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251215T220000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251202T104911Z LAST-MODIFIED:20251202T104911Z UID:10000267-1765823400-1765836000@www.jubel.be SUMMARY:De Jaarrekening achter de cijfers: toelichtingen die tellen DESCRIPTION:Door Patrick Valckx \nDoelgroep:\nITAA-Stagiairs\, Kandidaat ITAA-Stagiairs\, Accountants\, Medewerkers accountantskantoren\, Bedrijfsrevisoren\, (fiscaal) Advocaten en andere Cijferberoepers \nInhoud:\nDe jaarrekening is meer dan alleen een document vol cijfers; het is een krachtig instrument voor inzicht en besluitvorming. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw toelichting niet alleen informatief\, maar ook toegankelijk en begrijpelijk is voor alle betrokkenen? In deze webinar ”De Jaarrekening achter de cijfers: toelichtingen die tellen” leert u hoe u de toelichting bij de jaarrekening effectief kunt opstellen en presenteren. \nTijdens deze interactieve sessie behandelen we: \n\nDe basis van een goede toelichting: Wat zijn de essentiële elementen die elke toelichting moet bevatten om de jaarrekening tot leven te brengen?\nCommunicatie met belanghebbenden: Hoe kunt u complexe financiële informatie vertalen naar begrijpelijke taal die aan de verwachtingen van aandeelhouders\, klanten en andere betrokkenen voldoet?\nPraktische tips van de expert: Patrick Valckx deelt zijn jarenlange ervaring en geeft u handvatten om de jaarrekening niet alleen als verplichting te zien\, maar als een opportuniteit om uw organisatie te positioneren.\nTools en technieken: Ontdek handige hulpmiddelen en technieken voor het optimaliseren van uw toelichtingen\, inclusief het gebruik van visuals om uw boodschap kracht bij te zetten.\nHoe kan u bankwaarborgen vermelden\, hoe interpreteert u een kredietbrief\, welke verslagen neemt u op in de jaarrekening\, …\n\nOf u nu een beginnende accountant bent of een ervaren professional\, deze webinar biedt waardevolle inzichten om uw jaarrekening een sterke impact te geven. Door de toelichting slim aan te pakken\, kunt u niet alleen de transparantie van uw financiële verslaggeving verbeteren\, maar ook het vertrouwen van uw klanten en betrokkenen vergroten. \nProgramma:\n18.30u. Onthaal \n19.00u. Start webinar \n20.30u. Pauze \n22.00u. Einde webinar \nKostprijs:\nKVABB-Leden: GRATIS \nKVABB-Stagiair-Leden: 40.00€ \nNiet-KVABB-Leden: 130.00€ \nKMO-Portefeuille-Subsidies\nKVABB is erkend dienstverlener bij de KMO-portefeuille. (DV.O216803) \nU kan dit project voor 30% financieren met de KMO-portefeuille – De KMO-portefeuille dient aangevraagd te worden ten laatste 14 dagen ná de start van de 1e of enige opleidingsdag! \nWe raden u aan om de KMO-portefeuille steunaanvraag in te dienen vóór de start van de opleiding U krijgt de factuur per mail op het moment dat KVABB KMO-portefeuille-steunaanvraag ontvangt\, of binnen de 5 werkdagen ná de opleiding. \nU kan een subsidie-aanvraag indienen vanaf een factuurbedrag van 100.00€. \nSubsidies van Liberform:\nHeeft u een arbeidsovereenkomst onder Paritair Comité 336\, dan kan u een opleidingscheque ontvangen van 10.00€ per gevolgd uur nascholing. Meer info op https://www.liberform.be \nNo-Show-Factuur:\nKosteloos annuleren kan tot 3 dagen vóór het seminarie / de webinar. \nNiet-annulatiekost of kost bij laattijdige annulatie: 30.00€ URL:https://www.jubel.be/event/de-jaarrekening-achter-de-cijfers-toelichtingen-die-tellen/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2021/03/kvabb.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251215T130000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251215T170000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251104T101734Z LAST-MODIFIED:20251104T110546Z UID:10000249-1765803600-1765818000@www.jubel.be SUMMARY:Milieueffectrapportage: gemoderniseerde regelgeving en rechtspraak in beweging i.s.m. Jubel DESCRIPTION:Op 1 december 2025 treedt het vernieuwde Vlaamse regelgevend kader voor milieueffectrapportage (m.e.r.) in werking. Deze modernisering vormt een van de meest ingrijpende hervormingen van de voorbije jaren. \nDe nieuwe regeling legt de nadruk op vereenvoudigde procedures\, gedeeld eigenaarschap en digitale dienstverlening via een vernieuwd Omgevingsloket en nieuwe digitale tools (project-m.e.r.-plichttool\, project-m.e.r.-screeningstool en plan-m.e.r.-plichttool). \nBelangrijk voor de administratieve praktijk is dat de lokale besturen een grotere verantwoordelijkheid krijgen\, de MER-ontheffing verdwijnt en de indeling van bijlagen I\, II en III bij MER-besluit wijzigt. Voor MER-deskundigen springen de wijzigingen inzake scoping en kwaliteitszorg in het oog. \nTijdens deze namiddagopleiding krijgt u een helder overzicht van de vernieuwde procedures en tools en van de nieuwe verantwoordelijkheden voor initiatiefnemers\, MER-deskundigen\, lokale besturen en adviesinstanties. Ook de overgangsregeling en de praktische gevolgen voor lopende dossiers komen aan bod. \nAanvullend wordt een overzicht gegeven van een aantal actuele ontwikkelingen in de rechtspraak en wordt stilgestaan bij de gevolgen van de arresten van het Grondwettelijk Hof en het Hof van Justitie met betrekking tot de zgn. ‘no conflict of interest’-bepaling uit het Omgevingsvergunningsdecreet. \nSprekers:\nJef Seghers\, advocaat bij LDR Advocaten\nMatthias Strubbe\, advocaat bij LDR Advocaten \nProgramma \nKnopsPublishing is erkend als opleidingsverstrekker voor het systeem van de KMO-portefeuille. Het accreditatienummer van KnopsPublishing is DV.O245662\, thema: beroepspecifieke competenties \nDe opleiding is praktijkgericht en geïllustreerd met concrete voorbeelden\, handvaten en vuistregels voor de praktijk. Ze is gericht op advocaten\, MER-coördinatoren en -deskundigen\, ontwikkelaars\, architecten\, studiebureaus en ambtenaren of gemeentebesturen die op de hoogte willen blijven van recente rechtspraak-evoluties en zich willen voorbereiden op de komende veranderingen. URL:https://www.jubel.be/event/milieueffectrapportage-gemoderniseerde-regelgeving-en-rechtspraak-in-beweging-i-s-m-jubel/ LOCATION:Bedrijvencentrum De Punt\, Kerkstraat 108\, Gentbrugge\, 9050\, België ATTACH;FMTTYPE=image/jpeg:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2022/09/knopsedu.jpeg END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251211T090000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251211T170000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251105T091019Z LAST-MODIFIED:20251105T091458Z UID:10000256-1765443600-1765472400@www.jubel.be SUMMARY:Bodem\, grondverzet en afval: Op naar een grotere ambitie voor gezonde bodems DESCRIPTION:De bodem is letterlijk en figuurlijk het fundament van ons bestaan. Gezonde bodems vormen de basis voor 95%\nvan het voedsel dat we eten\, herbergen meer dan 25% van de biodiversiteit en vormen het grootste\nkoolstofreservoir op aarde. Eind 2021 werd de EU-Bodemstrategie voor 2030 gepubliceerd onder de naam\nReaping the benefits of healthy soil for people\, food\, nature and climate. In april 2025 bereikten de Raad en het\nEuropees Parlement een voorlopig akkoord over een Europese richtlijn voor bodemmonitoring. In het akkoord is\nde ambitieuze\, niet-bindende doelstelling behouden om tussen nu en 2050 gezonde bodems tot stand te\nbrengen. Een en ander leidt in het Vlaamse Gewest tot een herevaluatie van het inmiddels 30 jaar oude\nBodemdecreet. Welke vragen en antwoorden liggen momenteel op tafel? \nDagvoorzitters\nIsabelle Larmuseau (VVOR) en Tom Wuyts (VOBAS) \nProgramma\n\n09u00: Bodemdecreet en Vlarebo\, van nu en straks (deel 1)\nSprekers: Isabelle Larmuseau (VVOR) en Tom Wuyts (VOBAS)\n10u30: Koffiepauze\n11u00: Bodemdecreet en Vlarebo\, van nu en straks (deel 2)\nSprekers: Isabelle Larmuseau (VVOR) en Tom Wuyts (VOBAS)\n12u30: Broodjeslunch\n13u30: De Europese Bodemgezondheidswet als gamechanger en de impact daarvan op lidstaten\nSpreker: Bavo Peeters (Europese Commissie)\n14u00: Overzicht van bodeminformatietools\nSpreker: Marleen Van Damme (coördinator Databank Ondergrond Vlaanderen)\n15u00: Koffiepauze\n15u30: Vertaling van bodeminformatie naar de noden van gebruikers\nSpreker: Koen Couderé (Kenter)\n16u15: Inzetbaarheid van de PFAS-voorspellingstool\nSpreker: Robin Lasters (Universiteit Antwerpen)\n16u45: Einde\n\nGoed om te weten\n\nDe lessen kunnen zowel live on campus als achteraf via video-opname worden gevolgd.\nInschrijving is incl. twee koffiepauzes en een broodjeslunch. URL:https://www.jubel.be/event/bodem-grondverzet-en-afval-op-naar-een-grotere-ambitie-voor-gezonde-bodems/ LOCATION:Faculteit Recht en Criminologie UGent\, Universiteitsstraat 4\, Gent\, 9000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2024/10/Logo-Gandaius.png ORGANIZER;CN="Gandaius Academy":MAILTO:gandaius@ugent.be END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251210T123000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251210T180000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251104T103242Z LAST-MODIFIED:20251104T110645Z UID:10000250-1765369800-1765389600@www.jubel.be SUMMARY:Conventionele beschermingsclausules ten voordele van de langstlevende: civiel\, fiscaal én hoe verwerken in een aangifte nalatenschap DESCRIPTION:Opleiding voorbehouden voor notarissen\, kandidaat-notarissen\, notariële juristen en medewerkers \nZowel de inhoud en de opmaak van de clausules als de concrete verwerking ervan in de aangifte nalatenschap worden behandeld. Hierbij zal de theorie worden omgezet in de praktijk aan de hand van concrete casussen én de standpunten van VLABEL.  \n\nHet keuzebeding als een beding van vooruitmaking of als een beding van ongelijke verdeling: wat is civielrechtelijk verschil? Hoe vertaalt zich dit op fiscaal vlak? En hoe moet dit in de aangifte van de nalatenschap dan worden aangegeven? Wat zegt VLABEL?\nEn wat met een zogenaamd optioneel beding van toebedeling bij georganiseerde/niet-georganiseerde onverdeelheden in scheidingsstelsels? En quid met een optioneel beding van toekenning?\nDe terugkeer van geschonken goederen: een wettelijke terugkeer of een conventionele terugkeer? Wat is het civiel- en fiscaalrechtelijke verschil? Hoe moet dit in de aangifte van de nalatenschap worden opgenomen?\nDe bescherming van de langstlevende middels toekenning van het vruchtgebruik: verschillende mogelijkheden maar elk met hun eigen civielrechtelijke kenmerken en fiscaalrechtelijke behandeling. Wat zijn de verschillen?\n\nAls toemaatje wordt de inbreng en inkorting behandeld aan de hand van enkele praktische voorbeelden. \nSprekers:\nAlain Van Geel\, advocaat-vennoot bij Tiberghien Advocaten\, gewaardeerd spreker en expert in Belgische en internationale vermogensplanning\, IPR\, huwelijksvermogensrecht en erfrecht\, schenkingen en legaten\, erf- en registratiebelasting\nKaj Zee\, advocaat Tiberghien Advocaten\, wetenschappelijk medewerker UHasselt \nProgramma:\nO.a. de volgende concrete thema’s zullen belicht worden tijdens deze opleiding: \n\nKeuzebeding: beding van vooruitmaking vs. beding van ongelijke verdeling\nKeuzebeding van toepassing op gemeenschapsgoederen versus optioneel beding van toebedeling bij georganiseerde/niet georganiseerde onverdeeldheden in een scheidingsstelsel; quid met een optioneel beding van toekenning?\nInbreng van OG in huwgemeenschap onder ontbindende voorwaarde/beding van voorafname vs. het recht van terugname\nWettelijke terugkeer vs. conventionele terugkeer\nToekenning vruchtgebruik: terugval\, last van de schenking (“aanwas”)\, WTOV en wettelijke aanwas goederenrecht\nInbreng & inkorting: fiscale benadering en enkele praktische voorbeelden\n\n Programma \nKnopsPublishing is erkend als opleidingsverstrekker voor het systeem van de KMO-portefeuille. Het accreditatienummer van KnopsPublishing is DV.O245662\, thema: beroepsspecifieke competenties URL:https://www.jubel.be/event/conventionele-beschermingsclausules-ten-voordele-van-de-langstlevende-civiel-fiscaal-en-hoe-verwerken-in-een-aangifte-nalatenschap/ LOCATION:Vlerick Business School Gent\, Reep 1\, Gent\, 9000 ATTACH;FMTTYPE=image/jpeg:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2022/09/knopsedu.jpeg END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251209T183000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251209T220000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251202T104630Z LAST-MODIFIED:20251202T104630Z UID:10000266-1765305000-1765317600@www.jubel.be SUMMARY:Sociale wetgeving: Wat is er nieuw? De laatste updates DESCRIPTION:Door Kim De Vries en Soetkin Ureel \nDoelgroep:\nITAA-Stagiairs\, Kandidaat ITAA-Stagiairs\, Accountants\, Medewerkers accountantskantoren\, Bedrijfsrevisoren\, (fiscaal) Advocaten en andere Cijferberoepers \nInhoud:\nHet sociaal-juridisch landschap in België verandert in een rap tempo\, waardoor de complexe sociale wetgeving en de frequentie van wijzigingen een aanzienlijke uitdaging voor uw onderneming vormen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u altijd goed geïnformeerd bent en een juridisch solide werking garandeert? \nDeze webinar biedt u de perfecte gelegenheid om uw kennis te vernieuwen! Ontdek de meest recente updates en leer hoe u deze wijzigingen effectief kunt implementeren in uw beleid. Onze ervaren spreekster Kim Devries deelt waardevolle inzichten en praktische tips om uw organisatie te beschermen tegen juridische risico’s. \nWaarom zou u deelnemen? \n\nActuele informatie: Blijf op de hoogte van de nieuwste wetgeving en ontwikkelingen.\nDeskundige inzichten: Ontvang advies van ervaren specialisten in het veld.\nPraktische tips: Leer hoe u veranderingen kunt benutten ten voordele van uw organisatie.\n\nProgramma:\n18.30u. Onthaal \n19.00u. Start webinar \n20.30u. Pauze \n22.00u. Einde webinar \nKostprijs:\nKVABB-Leden: GRATIS \nKVABB-Stagiair-Leden: 40.00€ \nNiet-KVABB-Leden: 130.00€ \nKMO-Portefeuille-Subsidies\nKVABB is erkend dienstverlener bij de KMO-portefeuille. (DV.O216803) \nU kan dit project voor 30% financieren met de KMO-portefeuille – De KMO-portefeuille dient aangevraagd te worden ten laatste 14 dagen ná de start van de 1e of enige opleidingsdag! \nWe raden u aan om de KMO-portefeuille steunaanvraag in te dienen vóór de start van de opleiding U krijgt de factuur per mail op het moment dat KVABB KMO-portefeuille-steunaanvraag ontvangt\, of binnen de 5 werkdagen ná de opleiding. \nU kan een subsidie-aanvraag indienen vanaf een factuurbedrag van 100.00€. \nSubsidies van Liberform:\nHeeft u een arbeidsovereenkomst onder Paritair Comité 336\, dan kan u een opleidingscheque ontvangen van 10.00€ per gevolgd uur nascholing. Meer info op https://www.liberform.be \nNo-Show-Factuur:\nKosteloos annuleren kan tot 3 dagen vóór het seminarie / de webinar. \nNiet-annulatiekost of kost bij laattijdige annulatie: 30.00€ URL:https://www.jubel.be/event/sociale-wetgeving-wat-is-er-nieuw-de-laatste-updates/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2021/03/kvabb.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251209T183000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251209T220000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251202T104149Z LAST-MODIFIED:20251202T104149Z UID:10000265-1765305000-1765317600@www.jubel.be SUMMARY:Slimme mobiliteit: Actuele fiscale kansen en voordelen DESCRIPTION:Door Yves Verdingh \nDoelgroep:\nITAA-Stagiairs\, Kandidaat ITAA-Stagiairs\, Accountants\, Medewerkers accountantskantoren\, Bedrijfsrevisoren\, (fiscaal) Advocaten en andere geïnteresseerde Cijferberoepers \nInhoud:\nAftrekregels voor auto’s in de VenB – PB – BTW \n\nWat verandert er concreet bij de fiscale aftrek autokosten zowel in de personenbelasting als de vennootschapsbelasting ?\nWat met de aftrekbaarheid voor elektrische wagens?\nIs de fiscale aftrekbeperking autokosten ook niet van toepassing voor de kosten die aan derden worden doorgerekend\, ook als die kosten uitdrukkelijk en afzonderlijk op factuur zijn vermeld\nAutoaftrek in de PB.\nHoe die berekening van de VAA correct toepassen?\nWelke kosten van het woon-werkverkeer fiscaal aftrekbaar bij aftrek van werkelijke kosten?\nWanneer is de aftrekbeperking in BTW van toepassing ?\nHoe het percentage beroepsgebruik bepalen van een gemengd gebruikte personenwagen/motorfiets?\nWat zijn de implicaties van het ter beschikking stellen van een tankkaart ?\nWat bij verkoop van de bedrijfswagen ?\n\nInvloed van de fiscaliteit op de total cost of ownership (TCO) \n\nWelke invloed heeft de fiscale aftrekbaarheid op de totale kostprijs van de wagen?\nKiest u voor fiscaal vriendelijk of toch beter budgetvriendelijk?\nHoe kan u dit op een eenvoudige manier berekenen?\n\nNieuwe wijzigingen autofiscaliteit? \n\nHoe zit het met de brandstofkosten voor hybride wagens?\nHoe zit het met de fiscale incentives voor laadinfrastructuur?\nAan welke voorwaarden moet een laadpaal voldoen?\nWat met investeringen in elektrische of waterstof vrachtwagens?\n\nProgramma:\n18.30u. Onthaal \n19.00u. Start webinar \n20.30u. Pauze \n22.00u. Einde webinar \n22.00u. EindToets (Nodig voor uw ITAA-attest) \nTarieven:\n0.00 € voor KVABB-Leden \n40.00 € voor KVABB-Stagiair-Leden \n130.00 € voor de Niet-Leden \nU ontvangt uw factuur ná de opleiding. Wanneer u gebruik maakt van de KMO-portefeuillesubsidies\, dan krijgt u de factuur onmiddellijk\, zodat u uw steunaanvraag volledig kan verwerken. Hierbij moet u rekening houden met het volgende: 1 steunaanvraag per factuur! \nInschrijven en attestering:\nInschrijven is verplicht via de website van de KVABB\, ten minste 5 kalenderdagen vóór de webinar. Inschrijven kan makkelijk via de website van de KVABB onder de rubriek “Opleidingen”. Zijn de inschrijvingen reeds afgesloten? U kan nog aanmelden tot deelname via info@kvabb.org. \nNá de webinar wordt uw Attest van Permanente Vorming automatisch opgeladen op uw ITAA-portaal. Wie (nog) geen ITAA-nummer heeft\, kan zijn/haar attest terugvinden op de website van de KVABB onder de module “Mijn Attesten”. \nVakdomein(en) (Attest Permanente Vorming):\nVennootschapsbelasting \nPersonenbelasting \nBTW \nSubsidies:\nKMO-Portefeuille Subsidies:\nKVABB is Geregistreerd dienstverlener bij de KMO-portefeuille met Registratienummer: DV.O216803. \nU kan dit project voor 30% financieren met de steun van KMO-portefeuille. \nDe KMO-portefeuille dient aangevraagd te worden ten laatste 14 dagen ná de start van de 1e opleidingsdag! We raden u aan om de KMO-portefeuille-steunaanvraag in te dienen vóór de start van de webinar-reeks. U ontvangt uw factuur per mail en/of Peppol op het moment dat KVABB de KMO-portefeuille-steunaanvraag ontvangt. Hierdoor wordt het mogelijk om het KMO-portefeuille-dossiernummer netjes op de factuur te plaatsen. \nDe steunaanvraag dient te gebeuren onder het volgende thema: \nThema: Financiële Geletterdheid \nSubThema’s: Fiscaliteit & Belastingen \nhttps://www.kmo-portefeuille.be \nhttps://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille \nSubsidies van Liberform: \nHeeft u een arbeidsovereenkomst onder Paritair Comité 336\, dan kan u een opleidingscheque ontvangen van 10.00 € per gevolgd uur nascholing. \nhttps://www.liberform.be \nSoftware:\nWe gebruiken de Zoom-software om de webinar te streamen. Installeer alvast de Zoom-WorkPlace https://zoom.us/download zodat u\, op het einde van de webinar\, ook de EindToets te zien krijgt. We raden u af om in te loggen via uw browser\, zonder gebruik te maken van de Zoom-WorkPlace. \nTip:\nSchrijf steeds tijdig in\, het liefst 5 kalenderdagen vóór de webinar. \nNo-Show-Factuur:\nInschrijven = Deelnemen \nKosteloos annuleren kan tot 3 kalenderdagen vóór de opleiding. \nNiet-annulatiekost of kost bij laattijdige annulatie = factuur van 30.00 €. \nContact:\nContact e-mail: kristel@kvabb.org \nContact telefoon: +32 (900) 10.465 URL:https://www.jubel.be/event/slimme-mobiliteit-actuele-fiscale-kansen-en-voordelen/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2021/03/kvabb.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251209T183000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251209T220000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251202T103604Z LAST-MODIFIED:20251202T103604Z UID:10000264-1765305000-1765317600@www.jubel.be SUMMARY:Juridisch en fiscaal verschil tussen trouwen en samenwonen DESCRIPTION:Door Bart Chiau \nDoelgroep:\nITAA-Stagiairs\, Kandidaat ITAA-Stagiairs\, Accountants\, Medewerkers accountantskantoren\, Bedrijfsrevisoren\, (fiscaal) Advocaten en andere Cijferberoepers \nInhoud:\nIn deze webinar worden de verschillende samenlevingsvormen (feitelijk samenwonen\, wettelijk samenwonen en huwen) met elkaar vergeleken. Aan welke formaliteiten moet men voldoen? Wat zijn de rechten en plichten van de partners? Hoe wordt de samenwoning beëindigd? Wat zijn de voor- en nadelen van elke samenlevingsvorm? Waarop moet je letten? \nHet is belangrijk te weten wat er zal gebeuren bij het overlijden van één van de partners\, maar ook bij een echtscheiding of relatiebreuk. \nProgramma:\n18.30u. Inloggen & Onthaal \n19.00u. Start webinar \n20.30u. Pauze \n22.00u. Einde webinar \nKostprijs:\nKVABB-Leden: GRATIS \nKVABB-Stagiair-Leden: 40.00€ \nNiet-KVABB-Leden: 130.00€ \nKMO-Portefeuille-Subsidies\nKVABB is erkend dienstverlener bij de KMO-portefeuille. (DV.O216803) \nU kan dit project voor 30% financieren met de KMO-portefeuille – De KMO-portefeuille dient aangevraagd te worden ten laatste 14 dagen ná de start van de 1e of enige opleidingsdag! \nWe raden u aan om de KMO-portefeuille steunaanvraag in te dienen vóór de start van de opleiding U krijgt de factuur per mail op het moment dat KVABB KMO-portefeuille-steunaanvraag ontvangt\, of binnen de 5 werkdagen ná de opleiding. \nU kan een subsidie-aanvraag indienen vanaf een factuurbedrag van 100.00€. \nSubsidies van Liberform:\nHeeft u een arbeidsovereenkomst onder Paritair Comité 336\, dan kan u een opleidingscheque ontvangen van 10.00€ per gevolgd uur nascholing. Meer info op https://www.liberform.be \nNo-Show-Factuur:\nKosteloos annuleren kan tot 3 dagen vóór het seminarie / de webinar. \nNiet-annulatiekost of kost bij laattijdige annulatie: 30.00€ URL:https://www.jubel.be/event/juridisch-en-fiscaal-verschil-tussen-trouwen-en-samenwonen/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2021/03/kvabb.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251208T190000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251208T220000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251105T094857Z LAST-MODIFIED:20251105T095202Z UID:10000257-1765220400-1765231200@www.jubel.be SUMMARY:AI op de werkvloer: juridische inzichten DESCRIPTION:ChatGPT\, Copilot\, People Analytics\, HireVue\, Intenseye en zelfs de Tesla Optimus. Het zijn enkele van de talloze AI-systemen die steeds meer op de werkvloer geïntegreerd worden voor uiteenlopende doeleinden in productieprocessen en personeelsbeheer. Dergelijke AI-systemen leiden niet enkel tot een hogere productiviteit maar hebben ook een impact op de arbeidsrelatie. Hierdoor ontstaan verschillende juridische kernvraagstukken die een antwoord in het arbeidsrecht vereisen. Daarom is het weinig verbazend dat op Europees niveau verschillende initiatieven in regelgeving en sociale dialoog genomen zijn om waarborgen over het gebruik van AI te voorzien. \nIn deze sessie verkennen we enkele vraagstukken vanuit het recht op privacy en het welzijn van de werknemers en onderzoeken we in welke mate hierop een antwoord in de huidige wetgeving te vinden is. Daarnaast gaan we in op de voornaamste vereisten en verplichtingen in de AI-Verordening met betrekking tot het gebruik van AI-systemen op de arbeidsplaats. Tot slot analyseren we het belang van sociale dialoog over AI en geven we weer in welke mate de Belgische sociale partners dit overleg voeren. We sluiten de sessie af met enkele mogelijke stappen om een beleid over AI op de arbeidsplaats uit te werken. \nProgramma\n19.00 – 19.30 uur\nOnthaal met een broodje \n19.30 – 21.00 uur\nUiteenzetting \n21.00 – 22.00 uur\nAfsluitende borrel \nSpreker\n\nSimon Taes (Postdoctoraal onderzoeker Instituut voor Arbeidsrecht (KU Leuven)\, advocaat-stagiair ELL-Law)\n\nVoorzitter\n\nJohan Peeters (rechter arbeidsrechtbank Antwerpen\, professor UHasselt)\n\n​​​​Locatie\n\nUniversiteit Antwerpen\n​Stadscampus\nKlooster van de Grauwzusters\nPromotiezaal\nLange Sint-Annastraat 7\n2000 Antwerpen\nOn demand van 09.12.2025 tot en met 31.01.2026.\n\nDeelnameprijs\n\nLeden: 40 euro\nNiet-leden: 60 euro.\n\nInbegrepen in deze prijs: onthaal met een broodje\, deelname aan de (on demand) studieavond\, digitale documentatie en afsluitende borrel. \nInschrijven\nUitsluitend elektronisch\, via deze link. \nElke inschrijving is bindend en kan niet worden geannuleerd. Vervanging door een collega kan mits een eenvoudige schriftelijke mededeling aan de organisatoren. \nHet inschrijvingsgeld wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de debetnota betaald op KBC rekeningnummer BE69 7350 1176 5478 van Nexus\, CST-UAntwerpen\, Venusstraat 23\, 2000 Antwerpen. \nDe vermelde prijzen zijn prijzen exclusief BTW\, omdat Nexus in de huidige stand van de wetgeving een niet-belastingplichtige rechtspersoon is. Hierin kan de wetgever verandering brengen en Nexus behoudt zich dan ook het recht voor deze BTW door te rekenen ingeval de wetgever hiertoe beslist. \nErkenningen\n\nOVB: 2 juridische punten.\nIBJ: 2 punten (voortgezette opleiding).\nIGO: erkende deze opleiding voor magistraten\, gerechtelijke stagiairs en personeelsleden van de rechterlijke orde\, op voorwaarde dat zij effectief aanwezig zijn. Voor hen die zich inschrijven doch niet effectief aanwezig zijn neemt het IGO de eventuele kosten niet ten laste. Vervanging door een collega is toegestaan\, die dan met vermelding van naam en functie tekent naast de naam van de vervangen collega. Hiervan wordt de organisatie vooraf schriftelijk in kennis gesteld.\nFSMA: UAntwerpen is geaccrediteerd onder het nummer 500045AB. Deelname aan deze opleiding geeft recht op 1 opleidingspunt/lesuur.\n\nDoelgroep\nAdvocaten\, magistraten\, notarissen\, gerechtsdeurwaarders\, (bedrijfs)juristen\, en alle rechtspractici. URL:https://www.jubel.be/event/ai-op-de-werkvloer-juridische-inzichten/ LOCATION:Stadscampus UAntwerpen – Klooster van de Grauwzusters\, Lange Sint-Annastraat 7\, Antwerpen\, 2000 ATTACH;FMTTYPE=image/jpeg:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2021/03/Logo-Nexus-Jubel-1.jpg END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251208T183000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251208T220000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251202T103112Z LAST-MODIFIED:20251202T103112Z UID:10000263-1765218600-1765231200@www.jubel.be SUMMARY:BTW-verleggingsregels ontmaskerd: Slimme inzichten voor al uw facturen DESCRIPTION:Door Jurgen Opreel \nDoelgroep:\nITAA-Stagiairs\, Kandidaat ITAA-Stagiairs\, Accountants\, Medewerkers accountantskantoren\, Bedrijfsrevisoren\, (fiscaal) Advocaten en andere Cijferberoepers \nInhoud:\nDeze webinar geeft u concreet inzicht in de toepassing van de verleggingsregels op basis van praktijkcases. \n\nWanneer zijn welke verleggingsregels van toepassing?\nWat zijn de gevolgen en wat bij onterechte of onjuiste verleggingen\, zowel bij inkomende als bij uitgaande facturen?\nWat zijn de gevolgen als mijn leverancier de regels niet correct toepast?\nOver welke handelingen moet de BTW worden verlegd in de Belgische aangifte\nHandelingen door niet in België gevestigde personen\nVermeldingen op de facturen\nSancties in geval van geen verlegging en gevaren daaraan verbonden.\n\nWelke factuurvermeldingen en hoe in de aangifte? \nBij elke praktijkcase worden de verplichte factuurvermeldingen aangegeven en hoe de betrokken transacties moet gerapporteerd worden in de btw-aangiften en eventuele IC listings. \nPraktijkcases BTW-verleggingen – Welke regels zijn van toepassing wanneer: \n\nEen buitenlandse installateur van elektrische installaties werken doet op een werf in België voor een Belgische onderneming.\nEen Belgische groepsonderneming een licentie verleent aan groepsvennootschappen gevestigd in andere EU en niet-EU landen.\nEen buitenlandse groepsvennootschap een licentie verleent aan een Belgische groepsvennootschap.\nEen Belgische doktersvennootschap een abonnement neemt op een databank van een Engelse firma.\nEen Belgische firma een langs elektronische weg verrichte dienst aankoopt uit een niet-EU land. Zonder toepassing van BTW?\nBelgische\, intracommunautaire en internationale goederentransportdiensten worden aangerekend door buitenlandse of Belgische transporteurs aan Belgische ondernemingen.\nEen Belgisch representatiekantoor van een buitenlandse firma telecommunicatiediensten afneemt van een buitenlandse telecomoperator.\nEen buitenlandse aannemer een gebouw opricht dat zal fungeren als representatiekantoor voor een Nederlandse onderneming.\nEen Belgische kleine onderneming adviesdiensten verstrekt aan een Nederlandse klant.\nEen buitenlandse onderneming logistieke diensten afneemt van een Belgische logistieke firma.\nEen Belgische aannemer een gebouw opricht in Nederland voor een Nederlandse firma\nEen Belgische aannemer een gebouw verbouwt in Frankrijk voor een Franse firma.\nEen Belgische onderaannemer in opdracht van een Nederlandse hoofdaannemer werken uitvoert aan een gebouw gelegen in België.\nEen Belgische vzw die vrijgesteld is wegens maatschappelijk werk materialen aankoopt in Nederland.\nEen Belgische vrijgestelde kleine onderneming een toonbank aankoopt in Frankrijk.\n\nProgramma:\n18.30u. Onthaal \n19.00u. Start webinar \n20.30u. Pauze \n22.00u. Einde webinar \nKostprijs:\nKVABB-Leden: GRATIS \nKVABB-Stagiair-Leden: 40.00€ \nNiet-KVABB-Leden: 130.00€ \nKMO-Portefeuille-Subsidies\nKVABB is erkend dienstverlener bij de KMO-portefeuille. (DV.O216803) \nU kan dit project voor 30% financieren met de KMO-portefeuille – De KMO-portefeuille dient aangevraagd te worden ten laatste 14 dagen ná de start van de 1e of enige opleidingsdag! \nWe raden u aan om de KMO-portefeuille steunaanvraag in te dienen vóór de start van de opleiding U krijgt de factuur per mail op het moment dat KVABB KMO-portefeuille-steunaanvraag ontvangt\, of binnen de 5 werkdagen ná de opleiding. \nU kan een subsidie-aanvraag indienen vanaf een factuurbedrag van 100.00€. \nSubsidies van Liberform:\nHeeft u een arbeidsovereenkomst onder Paritair Comité 336\, dan kan u een opleidingscheque ontvangen van 10.00€ per gevolgd uur nascholing. Meer info op https://www.liberform.be \nNo-Show-Factuur:\nKosteloos annuleren kan tot 3 dagen vóór het seminarie / de webinar. \nNiet-annulatiekost of kost bij laattijdige annulatie: 30.00€ URL:https://www.jubel.be/event/btw-verleggingsregels-ontmaskerd-slimme-inzichten-voor-al-uw-facturen/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2021/03/kvabb.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251204T183000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251204T210000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251202T102506Z LAST-MODIFIED:20251202T102631Z UID:10000262-1764873000-1764882000@www.jubel.be SUMMARY:De Fiscale Procedure in beweging: Inzicht in de hervormingen DESCRIPTION:Door Dieter Moens en Tomas Martens \nDoelgroep:\nITAA-Stagiairs\, Kandidaat ITAA-Stagiairs\, Accountants\, Medewerkers accountantskantoren\, Bedrijfsrevisoren\, (fiscaal) Advocaten en andere Cijferberoepers \nInhoud:\nDe fiscale procedure in België ondergaat ingrijpende hervormingen als gevolg van het Regeerakkoord van De Wever I. Nieuwe regels en wijzigingen in de wetgeving hebben een directe impact op belastingplichtigen\, adviseurs en overheden. Maar wat betekenen deze hervormingen concreet? \nIn deze webinar bieden meester Martens en Moens u een helder overzicht van de veranderingen\, hun juridische en praktische implicaties en hoe ze de interactie tussen belastingplichtigen en de fiscus beïnvloeden. Of u nu een professional bent of gewoon meer inzicht wilt krijgen in de vernieuwde fiscale procedures\, hier vindt u de nodige informatie om up-to-date te blijven. \nProgramma:\n18.30u. Onthaal \n19.00u. Start webinar \n20.00u. Korte Pauze \n21.00u. Einde webinar \nKostprijs:\nKVABB-Leden: GRATIS \nKVABB-Stagiair-Leden: 40.00€ \nNiet-KVABB-Leden: 130.00€ \nKMO-Portefeuille-Subsidies\nKVABB is erkend dienstverlener bij de KMO-portefeuille. (DV.O216803) \nU kan dit project voor 30% financieren met de KMO-portefeuille – De KMO-portefeuille dient aangevraagd te worden ten laatste 14 dagen ná de start van de 1e of enige opleidingsdag! \nWe raden u aan om de KMO-portefeuille steunaanvraag in te dienen vóór de start van de opleiding U krijgt de factuur per mail op het moment dat KVABB KMO-portefeuille-steunaanvraag ontvangt\, of binnen de 5 werkdagen ná de opleiding. \nU kan een subsidie-aanvraag indienen vanaf een factuurbedrag van 100.00€. \nSubsidies van Liberform\nHeeft u een arbeidsovereenkomst onder Paritair Comité 336\, dan kan u een opleidingscheque ontvangen van 10.00€ per gevolgd uur nascholing. Meer info op https://www.liberform.be \nNo-Show-Factuur:\nKosteloos annuleren kan tot 3 dagen vóór het seminarie / de webinar. \nNiet-annulatiekost of kost bij laattijdige annulatie: 30.00€ URL:https://www.jubel.be/event/de-fiscale-procedure-in-beweging-inzicht-in-de-hervormingen/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2021/03/kvabb.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251127T090000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251127T170000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251104T152926Z LAST-MODIFIED:20251105T091130Z UID:10000255-1764234000-1764262800@www.jubel.be SUMMARY:Bouwshift en ruimtelijke ordening: over RUP’s\, omgevingsbesluiten\, planschade en … no net land-take? DESCRIPTION:Tijdens de studiedag over ruimtelijke ordening kijken we eerst hoever het staat met de bouwshift en wat er nog\nmoet gebeuren om het bijkomend ruimtebeslag tot nul te herleiden. In twee voordrachten komen de resultaten\nvan recente onderzoeken/adviezen in opdracht van de Vlaamse overheid aan bod\, naast een stand van zaken: de verkavelingsvergunning en het vergunningenbeleid. Ook krijgen we een update over de wijzigingen inzake\nhandhaving ingevolge het Decreet Vlaamse Handhaving. \nDagvoorzitter\nGeert Van Hoorick (UGent) \nProgramma\n\n09u00: No Net Land Take voor Vlaanderen: waar staan we en wat moet er nog gebeuren? \nSpreker: Peter Lacoere (HOGent)\n10u30: Koffiepauze\n10u45: De verkavelingsvergunning: recente ontwikkelingen en een blik in de toekomst.\nSpreker: Matthias Strubbe (LDR)\n12u15: Broodjeslunch\n13u30: Wijzigingen in de handhaving ruimtelijke ordening ingevolge het Decreet Vlaamse Handhaving: een update.\nSpreker: Paul Vansant (UGent)\n15u00: Koffiepauze\n15u15: Het werk van de expertencommissie van de Vlaamse regering inzake het vergunningenbeleid zit erop: de voornaamste bullet points uit het eindadvies\nSpreker: Tom De Waele (UGent)\n16u45: Einde\n\nGoed om te weten\n\nDe les kan zowel live on campus als achteraf via video-opname worden gevolgd.\nInschrijving is incl. twee koffiepauzes en een broodjeslunch. URL:https://www.jubel.be/event/bouwshift-en-ruimtelijke-ordening-over-rups-omgevingsbesluiten-planschade-en-no-net-land-take/ LOCATION:Faculteit Recht en Criminologie UGent\, Universiteitsstraat 4\, Gent\, 9000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2024/10/Logo-Gandaius.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251120T093000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251120T170000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251104T095901Z LAST-MODIFIED:20251104T101044Z UID:10000248-1763631000-1763658000@www.jubel.be SUMMARY:Job & Internship Fair DESCRIPTION:Ready to explore all the exciting fields where you can make a lasting\, positive impact? Join our Job & Internship Fair to discover how you can do meaningful work that aligns with your interests. You’ll engage with our teams and make informed decisions for your future. You’ll also boost your knowledge by taking part in one of our eye-opening masterclasses. Register now to take a major step toward building a thrilling career! \n\nWhat can you expect of this event?\nAt the booths you’ll explore your career options based on your field of interest\, connecting with our teams who are excited to share insights into their work and answer any questions you may have. In the Talent Hub you can sit down with our recruiters and dive into topics such as our application process. The cherry on the cake? You’ll also take part in one of three interactive masterclasses to enrich your knowledge on a key topic. \n\nProgramme\nChoose the wave and masterclass of your choice and register for a chance to join us on 20 November at Deloitte Gateway\, next to Brussels Airport\, to explore every opportunity that awaits you at Deloitte. \nWave 1 \n09:30 – 10:00 Welcome and introduction \n10:00 – 11:30 Masterclass \n11:30 – 13:00 Visit the Job & Internship Fair (drinks and bites will be served) \nWave 2 \n13:30 – 14:00 Welcome and introduction \n14:00 – 15:30 Masterclass \n15:30 – 17:00 Visit the Job & Internship Fair (drinks and bites will be served) \nMasterclasses\n\nPersonal tax: Expert tips and tricks\nImagine the empowerment of mastering tax-filing instead of relying on others. This skill will become a major asset as you step into work life after graduation. Join us to gain the know-how to breeze through your income statement on MyMinFin while arming yourself with expert tips. Effortlessly optimise your declaration and take the reins of your financial destiny!\nFinance: Assess the health of a company\nGet ready to embark on a journey of uncovering a company’s financial vitality. This masterclass is your gateway to acquiring the expertise needed to confidently analyse balance sheets and assess the financial wellbeing of any company. Ready to transform into a financial detective armed with the tools to make informed assessments? Join us and unlock a world of financial insight and expertise!\nData visualisation: Unleash the impact\nJourney with us as we dive deep into the art of data visualisation. Discover how to weave narratives through data analysis\, turning raw information into compelling stories. This masterclass is your passport to mastering the language of visuals\, where every graph\, chart\, and infographic becomes a captivating chapter in the tale of data. Join us and unlock the doors to a world where numbers come alive with meaning!\n\n\nWho are we looking for?\nYou’re graduating in 2026 or 2027 with a bachelor’s or master’s degree in a STEM\, law or economics-related field and can’t wait to explore your career path and internship opportunities. \nPractical details\nIf you are coming by train\, we will provide you with a compensation voucher at the event. If you are coming by car\, you can park on P2 or P3. At the event reception\, you will receive a card that you can exchange for a parking voucher. URL:https://www.jubel.be/event/job-internship-fair/ LOCATION:Deloitte Gateway Building\, Gateway building Luchthaven Brussel Nationaal 1 J\, Zaventem\, Vlaams-Brabant\, 1930\, België END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251119T140000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251119T150000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251113T131753Z LAST-MODIFIED:20251113T131753Z UID:10000260-1763560800-1763564400@www.jubel.be SUMMARY:How to Win on Social Media as an Accountancy Firm DESCRIPTION:Why social media matters for accountants and how to stand out. \nYou’ll discover:\n\n​What’s working now on LinkedIn for accountants\n​How AI and automation simplify your weekly marketing routine\n​Why consistency outperforms campaigns\n​Real examples from firms already seeing results\n\n​Stay ahead of industry shifts and walk away with a clear plan for your firm’s online presence. \n​​Event details:\n📅 Date: 19th of November\, 2025\n⏰ Time: 14h\n💸 Free to attend\n📼 Recording available afterwards URL:https://www.jubel.be/event/how-to-win-on-social-media-as-an-accountancy-firm/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/06/Willow-Wordmark-800x800-1.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251118T114500 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251118T140000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250401T095655Z LAST-MODIFIED:20250401T095655Z UID:10000226-1763466300-1763474400@www.jubel.be SUMMARY:Studio Academy: Verlies en rouwen op het werk DESCRIPTION:Hoe omgaan met verlies en rouwen in een professionele omgeving? Eline Verelst vertelt u er meer over tijdens deze lunchsessie. \nIedereen van ons krijgt vroeg of laat jammer genoeg te maken met verlies\, en dat heeft ook een impact op het werk. Het is daarom belangrijk dat we als werkomgeving aandacht hebben voor rouw en ondersteuning bieden aan collega’s en medewerkers die hiermee geconfronteerd worden. \nVerdien elke 3e dinsdag van de maand waardevolle punten voor permanente vorming tijdens de lunchsessies van Studio Academy.\nVolgende sessie: 16 december – Van de Velde en Dupont – De basisbeginselen van een EOT \nGeïnteresseerd? Schrijf online in of stuur een mail naar academy@studio-legale.be. \n🧾 Prijs: 75€ / sessie – 210€ / 3 sessies naar keuze – 400€ / 6 sessies URL:https://www.jubel.be/event/studio-academy-verlies-en-rouwen-op-het-werk/ LOCATION:Auditorium Bank van Breda\, Ledeganckkaai 7\, Antwerpen\, 2000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2023/10/studio-legale.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251118T113000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251118T123000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251113T132727Z LAST-MODIFIED:20251113T132909Z UID:10000261-1763465400-1763469000@www.jubel.be SUMMARY:Webinar: Activeer jullie kantoorkennis vanuit Knowlex in realtime via Claritalk DESCRIPTION:Elke dag werk je met bergen informatie\, dossiers en adviezen.\nMaar hoe zorg je dat al die kennis ook écht iets oplevert? \nTijdens dit webinar ontdek je hoe Claritalk en Knowlex samen kennis\, dossiers en data omzetten in praktische inzichten en automatische workflows.\n​​​​​​​\nWe tonen hoe AI en slimme zoektechnologie je helpen om sneller te werken\, betere beslissingen te nemen en meer waarde te leveren voor je klanten. \nThomas Neirynck en Nico del Rio Garcia voorzien dit webinar van: \n1️⃣Live demonstratie & praktische tips – zie hoe het in de praktijk werkt\n2️⃣Realtime inzichten – dankzij Knowlex verschijnt relevante expertise direct tijdens gesprekken met cliënten of collega’s\n3️⃣Slimme kennisverrijking – Claritalk vat gesprekken samen en koppelt nieuwe inzichten automatisch terug naar Knowlex \nMis het niet! Het webinar vindt plaats op dinsdag 𝟭𝟴 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 𝘃𝗮𝗻 𝟭𝟭𝘂𝟯𝟬 𝘁𝗼𝘁 𝟭𝟮𝘂𝟯𝟬 en je volgt het volledig 𝐨𝐧𝐥𝐢𝐧𝐞. Schrijf je vandaag nog in en ontdek hoe je de kennis van je kantoor moeiteloos omzet in directe actie via https://claritalk.webinargeek.com/webinar/admin/Y95hFxUNF2JXZqlNr8lrCo6L-omWLH77C7WtdT3Lpr-O9bAuaDsrjHuq8-SVk_Bw_NJiS6MAI5LMM5xI4e1eTA/. URL:https://www.jubel.be/event/webinar-activeer-jullie-kantoorkennis-vanuit-knowlex-in-realtime-via-claritalk/ LOCATION:Online ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/04/knowlex-25-logo.png ORGANIZER;CN="Knowlex":MAILTO:innfo@knowlex.be END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251113T120000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251113T190000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251104T111529Z LAST-MODIFIED:20251104T111529Z UID:10000254-1763035200-1763060400@www.jubel.be SUMMARY:Dag van de bedrijfsjuristen DESCRIPTION:De bedrijfsjuristen als business partners\n\n\nEen boeiende studienamiddag vol inzichten over hoe bedrijfsjuristen vandaag hun rol herdefiniëren: van juridisch adviseur naar strategische partner in het succes en de toekomst van ondernemingen.  \n\nTijdens de 36e Dag van de bedrijfsjuristen draait alles om één centrale vraag: hoe kan de bedrijfsjurist zich positioneren als business partner die impact creëert\, waarde toevoegt en samenwerking versterkt? \nInspirerende sprekers tonen wat er nodig is om een echte business partner te worden. CLO’s en CEO’s delen hun visie en vooruitstrevende bedrijfsjuristen laten zien hoe zij pionieren met legal operations. \nWe sluiten af met de blik vooruit: hoe moet de opleiding van toekomstige bedrijfsjuristen er uitzien? Welke vaardigheden zijn\, in dit tijdperk van artificiële intelligentie\, onmisbaar om de rol van volwaardige business partner waar te maken? \nDit evenement is bovendien een mooie gelegenheid om elkaar opnieuw te ontmoeten in het prachtige kader van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België voor een uniek netwerkmoment. \nDe deelnemers ontvangen een exemplaar van het verzamelwerk uitgegeven door Larcier Intersentia in de reeks “Tendensen in het bedrijfsrecht”. \nWij kijken er alvast naar uit u talrijk te mogen verwelkomen! \n\nProgramma\n\nPresentatie: Valerie Thys \n12:00 – 13:00 – Onthaal met walking lunch \n13:00 – 13:15 – Welkomstwoord door IBJ-voorzitter\, Nicolas Istas \n13:15 – 13:45 – Keynote: The business of trust (ENG)\nVertrouwen en relaties als kern van impact en succesvolle samenwerking. \nHassan Al Hilou\, Social Entrepreneur\, International Advisor in Societal Innovation \n13:45 – 14:15 – Van support functie tot business partner (ENG)\nAntoine Henry de Frahan\, Gastdocent EDHEC Business School\, consultant strategie en organisatie\, auteur \n14:15 – 15:00 – Hoe profileren bedrijfsjuristen zich als een katalysator van waarde en kansen\, meer dan als een noodzakelijke kost? (NL-FR)\nPanelgesprek \nIsabelle Ghislain\, bedrijfsjurist WEAREONE.world (Tomorrowland)\, Head of Legal\nBruno Vanwelsenaers\, CEO WEAREONE.world (Tomorrowland)\nCaroline Coesemans\, bedrijfsjurist Google\, Legal Director Benelux & Nordics \n15:00 – 15:30 – Koffiepauze \n15:30 – 16:15 – Legal Ops: hoe wij het hebben aangepakt en waarom het werkt (NL/FR)\nGetuigenissen over de legal operations-aanpak\, waarbij businessmethodes en -praktijken worden toegepast om de efficiëntie van juridische departementen te verhogen. \nJan Bosmans\, Legal operations director\, Engie GBS\nMarine Lorge\, bedrijfsjurist Ageas\, Head of legal operations\nFrederik Nevejan\, bedrijfsjurist ING\, Head of corporate support & legal operations \n16:15 – 17:00 – Hoe (toekomstige) bedrijfsjuristen opleiden in tijden van AI? (NL/FR)\nDe impact van AI op de vorming van juristen en de opportuniteiten die ze biedt als business partner.\nPanelgesprek \nNicolas Istas\, Voorzitter IBJ\, bedrijfsjurist Novartis\nLaurence Van Meerhaeghe\, Voorzitter AI-commissie IBJ\, bedrijfsjurist Febelfin\nWouter Devroe\, Decaan Faculteit Rechtsgeleerdheid en Criminologische Wetenschappen KU Leuven\, advocaat Balie Brussel\nAudrey Colpaert\, rechtenstudente aan de ULB\, Vicevoorzitter van de Federale Raad van de FEF (Fédération des étudiants francophones). \n17:00 – Conclusie\, voorstelling van het verzamelboek gepubliceerd ter gelegenheid van de Dag van de bedrijfsjuristen \nLien Thijs\, Voorzitter wetenschappelijke & maatschappelijke commissie IBJ\nJulie Dutordoir\, Directeur-generaal IBJ \n17:00 – 19:00 – Cocktail \n\nPraktische informatie\n\n\nPrijs\n\n\n250 €\nDeze prijs omvat de toegang tot de studienamiddag (lunch\, koffiepauze en cocktail inbegrepen) en een exemplaar van het verzamelboek die een aantal bijdragen rond het thema “De bedrijfsjuristen als business partner” bundelt\, geschreven door mensen uit de praktijk en experts.\n\n\nPunten\n\n\nDe Dag van de bedrijfsjuristen is erkend door het IBJ in het kader van de voortgezette opleiding. Deelnemen aan de Dag van de bedrijfsjuristen levert u 4 punten op.\nErkenning door de OVB: 4 punten\nErkenning door de OBFG: 4 punten\n\n\nLocatie\n\n\nKoninklijke Musea voor Schone Kunsten van België\nAuditorium 490\nMuseumplein (zonder nummer)\n1000 Brussel\nBereikbaarheid:\n– Trein: Brussel – Centraal Station\n– Metro: lijn 1 of 5 (halte: Park of Centraal Station)\n– Tram: lijn 92 of 93 (halte: Koning)\n– Bus: lijn 27\, 38\, 71 of 95 (halte: Koning) / lijn 29\, 63\, 65 of 66 (halte: Park of Centraal Station)\n– Parking: Albertina-Square (Stuiversstraat & Gerechtsplein)\n\n\nTaal\n\nDe presentaties worden gegeven in het Nederlands\, Frans en Engels\, afhankelijk van de sprekers (zonder simultaanvertaling). \n\nContactpersoon?\n\nHebt u vragen?\nContacteer Julie Drouguet (Event coordinator)\nT : 02/500 03 24 – E-mail: events@ibj.be URL:https://www.jubel.be/event/dag-van-de-bedrijfsjuristen/ LOCATION:Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België\, Museumplein\, Brussel\, 1000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2023/08/IBJlogo.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;VALUE=DATE:20251107 DTEND;VALUE=DATE:20251108 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250217T144223Z LAST-MODIFIED:20250217T144406Z UID:10000215-1762473600-1762559999@www.jubel.be SUMMARY:ITAA Congres DESCRIPTION:Het programma wordt later bekendgemaakt. URL:https://www.jubel.be/event/itaa-congres/ LOCATION:Brussels Expo – Hall 11\, Av. de la Science 11\, 1020 Brussel ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/02/ITAA-congres-e1739803433342.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251103T123000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251103T133000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251014T074429Z LAST-MODIFIED:20251014T074429Z UID:10000247-1762173000-1762176600@www.jubel.be SUMMARY:Infosessie over het examen gerechtelijke stage​ DESCRIPTION:Wil jij werk maken van een rechtvaardige samenleving\, en heb je minstens 2 jaar juridische beroepservaring? Dan kan je deelnemen aan het vergelijkend examen tot de gerechtelijke stage. Het examen bestaat uit een schriftelijk deel (dat plaatsvindt op 13/12/2025) en een mondeling deel (dat doorgaat in het voorjaar van 2026). \nBen je geïnteresseerd om het examen mee te doen? Heb je nog twijfels of vragen? Op 3/11/2025 om 12:30 organiseren we een infosessie. Schrijf je snel in om de sessie bij te wonen.​ \n​Schrijf je in voor de infosessie. \n  URL:https://www.jubel.be/event/infosessie-over-het-examen-gerechtelijke-stage/ ATTACH;FMTTYPE=image/jpeg:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/08/FJU-00004_Campagne_Najaar_Awareness_Jubel_Header_NL.jpg END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251024T130000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251024T170000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250714T122531Z LAST-MODIFIED:20250714T122559Z UID:10000242-1761310800-1761325200@www.jubel.be SUMMARY:Efficiënter presteren met meer veerkracht en welzijn – Concrete inzichten én technieken om stress te verminderen DESCRIPTION:Opleiding voorbehouden voor het notariskantoor \nNotarieel management – opleiding in 5 webinars (10 opleidingsuren): \n\nSessie 1: online vrij 24 oktober 2025 van 13u00-17u00\nSessie 2: online vrij 7 november 2025 van 12u30-14u00\nSessie 3: online vrij 21 november 2025 van 12u30-14u00\nSessie 4: online vrij 5 december 2025 van 12u30-14u00\nSessie 5: online vrij 23 januari 2026 van 12u30-14u30\n\nWil u als notaris en notarieel medewerker leren om optimaal om te gaan met de druk en stress van deadlines\, termijnen\, afgeladen periodes\, bijzondere collega’s\, financiële uitdagingen\, veeleisend cliënteel en hun bijhorende verwachtingen? Met de juiste vaardigheden kan u stress verminderen en zelfs vermijden\, en energie en tijd besparen. U verhoogt uw welzijn\, veerkracht\, focus\, comfort en vertrouwen\, alsook deze van uw team. \nTijdens vijf sessies leert u handige inzichten en korte dagelijkse oefeningen die u toelaten beter te presteren bij acute of langdurige stress. Oefenen doet u gedurende acht weken 10 minuten per dag. De inzichten worden onderbouwd met concrete voorbeelden uit het notariaat. Deze investering in nieuwe goede reacties en gewoonten\, die als teambuilding en/of zelfzorg kan beschouwd worden\, gaat een carrièrelang mee. De training is volledig wetenschappelijk onderbouwd en ‘met beide voeten op de grond’.\nU kan deelnemen aan een WhatsApp-groep voor begeleiding tijdens de korte dagelijkse training. \nOnder andere volgende vragen komen aan bod: \n\nHoe ontstaat stress en hoe leer ik deze stil te leggen?\nHoe vermijd ik zinloze tijd- en energieverspilling en leer ik mijn energie optimaal aanwenden?\nHoe omgaan met zinloze zorgen\, hinderlijk perfectionisme en onzekerheid?\nWaarom bereik ik de krachtigste controle over mezelf via mijn onbewuste brein (Prof. J. Bargh (Yale University)\, en hoe stuur ik dat aan (ontdekking van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman)?\nWelke elementen dragen bij tot een leven dat ik met plezier levenslang kan volhouden?\nHoe reageer ik correct op moeilijke werksituaties?\n\nDocent:\nJeff Keustermans\, advocaat aan de balie Brussel en New York\, ervaringsdeskundige\, auteur Tijdschrift Notarieel Management (TNM)\, begeleidt u/uw team op een no nonsense manier naar (zelf)kennis\, (zelf)vertrouwen\, energie\, focus en een versterkte efficiëntie. Na zijn burn-out in 2017 is hij inmidddels acht jaar opnieuw actief in het door hem mede opgerichte advocatenkantoor te Brussel. Zijn trainingen werden sinds 2019 gevolgd door meer dan 1200 deelnemers en zijn erkend door de KFBN\, de OVB\, avocat.be\, just.fgov.be\, het Instituut voor Bedrijfsjuristen\, de Koninklijke Notariële Beroepsfederatie (Nederland)\, de Nederlandse Orde van Advocaten. \nProgramma \nDe training wordt ook LIVE/ONLINE in-house aangeboden. Contacteer ons voor de specifieke voorwaarden.\n\nInschrijvingsprijs incl. persoonlijk uitgebreid congres- en invulboek (108 blz.) ter waarde van € 94 excl. btw en dagelijkse begeleiding per WhatsApp gedurende 5 weken. URL:https://www.jubel.be/event/efficienter-presteren-met-meer-veerkracht-en-welzijn-concrete-inzichten-en-technieken-om-stress-te-verminderen/ ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/07/BE-2.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251024T093000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251024T173000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20251001T071928Z LAST-MODIFIED:20251001T071928Z UID:10000246-1761298200-1761327000@www.jubel.be SUMMARY:Studiedag – Vertragingsschade in de bouw DESCRIPTION:Vertragingen in bouwprojecten brengen vaak meer mee dan enkel tijdverlies: de financiële en juridische gevolgen kunnen aanzienlijk zijn. Hoe beheert u deze risico’s en hoe voorkomt u dat een vertraging uitmondt in een conflict? \nTijdens deze studiedag op vrijdag 24 oktober 2025 in Dolce La Hulpe krijgt u een volledig overzicht van de oorzaken en gevolgen van vertragingsschade in de bouw. U ontdekt praktische handvatten om schade tijdig te beperken en leert hoe u doordacht kunt inspelen op juridische en financiële uitdagingen. \nDeze studiedag is het resultaat van een samenwerking tussen Andersen\, FABA en Vanbreda. \nProgramma\n09:30 – Ontvangst met koffie \n10:00 – Opening congres \n10:15 – Presentatie “Tijdsverplichtingen” – Frank Burssens & Karen De Braekeleer \n11:15 – Presentatie “Vertragingsoorzaken” – Alain Wassink\, Sidney Lefèvre\, Jan Ghysels \n12:15 – Lunch \n13:15 – Presentatie “Vertragingsschade” – Kris De Langhe \n14:15 – Presentatie “Conflicten\, voorkomen en oplossen” – Ulrike Beuselinck & Koen de Puydt \n15:15 – Pauze \n15:45 – Presentatie “Aansprakelijkheid / verzekeringen” – Jan Van Wynsberghe & Eli Hemelaer \n16:45 – Conclusie & debat \n17:00 – Networking \nPraktisch\n\n9u30 – 17u30 (aansluitend netwerkmoment)\n5 OVB-credits\nInschrijvingskost: 350  euro (excl. btw\, inclusief catering & boek – eerste uitgave door LeA Uitgevers)\nDe plaatsen zijn beperkt tot 150 deelnemers.\nDe studiedag vindt uitsluitend in het Nederlands plaats.\n\nContact & inschrijving\nVragen? Neem contact op met Fien De Fauw via fien.de.fauw@faba.be \nInschrijven. URL:https://www.jubel.be/event/studiedag-vertragingsschade-in-de-bouw/ LOCATION:Dolce La Hulpe ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/10/Logos-Vertragingsschade-in-de-bouw.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251021T114500 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251021T140000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250312T114840Z LAST-MODIFIED:20250401T100015Z UID:10000221-1761047100-1761055200@www.jubel.be SUMMARY:Studio Academy: Ontslagrecht DESCRIPTION:Tijdens deze lunchsessie geeft Mr. Tony Van de Calseyde u een stoomcursus van het ontslagrecht\, met focus op algemene principes\, kennelijk onredelijk ontslag en de motiveringsplicht van het ontslag. \nVerdien elke 3e dinsdag van de maand waardevolle punten voor permanente vorming tijdens de lunchsessies van Studio Academy.\nVolgende sessie: 18 november – Eline Verelst – Verlies en rouwen op het werk \nGeïnteresseerd? Schrijf online in of stuur een mail naar academy@studio-legale.be. \n🧾 Prijs: 75€ / sessie – 210€ / 3 sessies naar keuze – 400€ / 6 sessies URL:https://www.jubel.be/event/studio-academy-ontslagrecht/ LOCATION:Auditorium Bank van Breda\, Ledeganckkaai 7\, Antwerpen\, 2000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2023/10/studio-legale.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251021T090000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251021T170000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250430T105438Z LAST-MODIFIED:20250430T111355Z UID:10000238-1761037200-1761066000@www.jubel.be SUMMARY:AI for Boards DESCRIPTION:Empowering board members in the age of Generative AI  \nWhile AI is reshaping industries and redefining the competitive landscape\, it presents unprecedented opportunities and significant risks for organisations. Board members must understand AI’s transformative impact to navigate this new reality. Our comprehensive AI training programme will empower you to identify strategic opportunities\, such as increased efficiency and innovation\, while proactively addressing threats like ethical dilemmas\, data misuse\, and operational disruptions. By mastering AI’s potential and pitfalls\, board members can make informed decisions that drive sustainable growth and ensure the organisation remains resilient in an AI-driven world.  \nProgramme\nThe training consists of one training day in Brussels from 9:00 until 17:00. The training will be given in English. \n08:30  Coffee and get-to-know \n09:00  Hands-on GenAI Experience \nLed by an AI technology expert and a legal specialist\, this interactive morning session provides a practical\, non-technical introduction to GenAI. Through an immersive Experience Lab\, board members will gain firsthand understanding of: \n\nCore technological components of GenAI\, its terminology\, capabilities\, and risks.\nLegal implications of deploying GenAI in their organisation.\n\nThis session explores the legal frameworks (including the European AI Act) and ethical boundaries essential for navigating GenAI responsibly. Participants will address critical concerns such as bias\, privacy\, legal liabilities\, and the impact of GenAI on ESG principles. \nBy the end of the session\, participants will be equipped to make informed strategic decisions and guide their organisations through the transformative journey toward AI-driven operations. \nExperts: Anneleen Van de Meulebroucke\, Partner Digital & Data Protection Eubelius & Pieter De Buysser\, Founder NXTGN \n12:30  Lunch \n13:30  Strategic Challenges of GenAI \nThe afternoon session dives into the strategic\, governance and accountability dimensions of GenAI. Key takeaways include: \n\nThe strategic challenges and opportunities of GenAI implementation.\nPractical tools and strategic insights for rethinking AI-driven processes.\nThe challenge of AI literacy and change management.\nEnsuring GenAI adoption is both ethical and responsible.\n\nThis module empowers board members to navigate the complexities of AI while driving innovation and maintaining a competitive edge. It emphasises their role in safeguarding the effectiveness and accountability of AI initiatives within their organisations. \nExpert: Jens Meijen\, Founder Umaniq \n15:30  Coffee Break \n16:00  Practical Case Study on GenAI  \nThe programme concludes with a real-world testimonial by an experienced board member. This session offers practical insights into: \n\nSuccessfully integrating GenAI into business operations.\nTransforming decision-making processes in the boardroom.\nLeveraging GenAI to create lasting value and drive organisation success.\n\nExpert: To be confirmed \n17:00  End \n  \n\n\n\nSpeakers\n\n\n\n\nPieter De Buysser\, Founder NXTGN\nAnneleen Van de Meulebroucke\, Partner Digital & Data Protection Eubelius\nJens Meijen\, Founder Umaniq\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\nPractical\nYour investment: € 650\,- (excl. VAT)\n\n\n\nThis training is offered at a subsidised rate through the support of the Government of Flanders and in collaboration with the Data Protection Institute. The standard price for this programme is € 1.100\,- Please note that additional reductions via VLAIO (SME Wallet) are not applicable\, as this programme is already subsidised. \nPoints: 6\nBy attending this course\, participants will receive a certificate of attendance. \n\nContact: lifelonglearning@guberna.be URL:https://www.jubel.be/event/ai-for-boards/ LOCATION:Maison de la Poste\, Picardstraat 7 (Gare Maritime)\, Brussel\, 1000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/04/Schermafbeelding-2025-04-30-124654.png ORGANIZER;CN="Guberna":MAILTO:lifelonglearning@guberna.be END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251014T093000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251014T110000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250430T104351Z LAST-MODIFIED:20250430T104453Z UID:10000237-1760434200-1760439600@www.jubel.be SUMMARY:Vreemdelingen: overzicht van de verblijfskaarten (webinar) DESCRIPTION:Vragen die aan bod komen\n\nWelke info vind je op een verblijfskaart?\nHoe weet je om welke reden iemand in België verblijft?\nWat moet je doen om de kaart te verlengen?\nHoe weet je of iemand mag werken in België?\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\nDoelstelli​ngen\n\nLeren welke info je op een verblijfskaart kan vinden.\nInzicht krijgen in de verblijfssituatie van een vreemdeling via de verblijfskaart.\nVertrouwd worden met de oude en nieuwe modellen van verblijfskaarten.\nEen overzicht krijgen van nuttige links om na de vorming zelfstandig aan de slag te gaan.\n\nDe webinar geeft geen globaal overzicht van de verschillende verblijfsstatuten. \n\n\n\n\n\n\n\n\nLesgever\nErica van Dijk\, juriste Helder Recht \n\n\n\n\n\n\n\nPraktische info: \n\nDe vorming is een webinar via Teams\nDe prijs: 55 euro\nOnze doelgroep: hulpverleners – sociaal werkers\n\nDe prijs van de vormingen is vrijgesteld van btw (artikel 44 §2\, 4° wetboek BTW). URL:https://www.jubel.be/event/vreemdelingen-overzicht-van-de-verblijfskaarten-webinar/ ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/04/Schermafbeelding-2025-04-30-123323-e1746009287938.png ORGANIZER;CN="Helder Recht vzw":MAILTO:info@helderrecht.be END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251013T124500 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251013T180000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250714T122135Z LAST-MODIFIED:20250714T122135Z UID:10000241-1760359500-1760378400@www.jubel.be SUMMARY:Nieuw Boek 1 BW: concrete gevolgen voor de notariële praktijk – de “10 geboden” van het notarieel civiel recht DESCRIPTION:Opleiding voorbehouden voor notarissen\, kandidaat-notarissen\, notariële juristen en medewerkers \nBoek 1 van het nieuw BW vormt\, benevens zijn grote verwevenheid met boek 5 BW (het “nieuwe” verbintenissenrecht)\, het juridische skelet van het Belgisch privaatrecht. De leidende principes van het civiel recht staan centraal: \n\nvertegenwoordiging bij rechtshandelingen\,\nafstand van recht\, berekening van termijnen\,\nfraus omnia corrumpit\,\nde vereiste van subjectieve goede trouw\,\nde rechtshandeling en de wilsuiting\,\nde kennisgeving\,\n…\n\nSpreker:\nBart Van den Bergh\, raadsheer en dienstdoend kamervoorzitter in het hof van beroep te Antwerpen\, lid Comité voor Studie en Wetgeving (KFBN)\, co-leerstoelhouder Gommaar Van Oosterwijck 2019\, wetenschappelijk medewerker UHasselt \nProgramma:\n \nOnder andere volgende vragen worden tijdens deze opleiding beantwoord: \n\nKan een zorgvolmacht een beding inhouden op grond waarvan de belangenconflictenregeling wordt uitgesloten?\nWat houdt bewindvoering in als specifieke vorm van neutrale vertegenwoordiging over een vermogen\, zoals de nalatenschap?\nIn welke mate wordt de hypothecaire publiciteit onderuit gehaald door de kwade trouw van de verkrijger die als eerste zijn titel liet overschrijven?\nIn welke mate kan een gerechtelijk mandataris aangesteld over de nalatenschap of over het vermogen van een persoon de notariële akte ondertekenen?\nKwalificeert de afstand van recht als een schenking door wie deze afstand doet?\nIs de commandverklaring een vorm van middellijke vertegenwoordiging zoals bedoeld in artikel 1.8 BW?\nHeeft een rechtshandeling onder tijdsbepaling en onder voorwaarde reeds rechtsgevolgen voordat de termijn is bereikt of vooraleer de voorwaarde is gerealiseerd?\nHoe moet de termijn “1 maand voor het lichten van de optie” precies worden berekend?\nIn welke mate kan de notaris die werd aangesteld als gerechtsmandataris (vereffening-verdeling\, beslagprocedure\,…) zelf toepassing maken van het fraus omnia corrumpit – beginsel?\nIn welke is er ruimte voor de sanctionering van rechtsmisbruik bij procedures van vereffening-verdeling en beslag? Kan de notaris zelf deze sanctie toepassen?\n…\n\n Programma \nKnopsPublishing is erkend als opleidingsverstrekker voor het systeem van de KMO-portefeuille. Het accreditatienummer van KnopsPublishing is DV.O245662\, thema: beroepspecifieke competenties URL:https://www.jubel.be/event/nieuw-boek-1-bw-concrete-gevolgen-voor-de-notariele-praktijk-de-10-geboden-van-het-notarieel-civiel-recht/ LOCATION:Vlerick Business School Leuven\, Vlamingenstraat 83\, Leuven ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/07/BE-2.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251007T090000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251007T163000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250430T103406Z LAST-MODIFIED:20250430T103627Z UID:10000236-1759827600-1759854600@www.jubel.be SUMMARY:Workshop - Legal Design: een creatieve introductie DESCRIPTION:Voor wie ?\nAlle professionnals van het recht : advocaten\, magistratent\, notarissen\, gerechtsdeurwaarders\, juristen en juridische medewerkers in verschillende sectoren : privé\, publiek\, verenigingen\, enz. \nDoel ?\nWe nemen u mee in het legal design thinking proces. \nDoor de vorming zal u : \n\nhet legal design-proces begrijpen\,\nde link leggen tussen legal design en klare taal\,\nhet standpunt van de gebruiker (user experience – UX) integreren\,\nverrast worden door nieuwe ideeën en creatieve technieken\,\ninspiratie krijgen om kleine of grote veranderingen door te voeren in uw juridische communicatie\,\novertuigd worden om de legal design-methode in uw organisatie toe te passen\,\nleren denken als een designer\, zonder uw eigenheid als juriste te verliezen.\n\nProgramma ?\nIn de voormiddag – 9u30 tot 12u30 : \n\nNa een intro in legal design stellen we u onze methodieke voor\nU krijgt in verschillende stappen concrete tips om uw juridische communicatie te transformeren\nWe illustreren de theorische aspecten met concrete toepassingen. Een aantal tips worden direct ingeoefend.\n\nIn de namiddag – 13u30 tot 16u30 :  \nPraktische oefening rond het onderwerpen van juridische content en uitwisseling. \n\nIn kleine groepjes gaat u de uitdaging van legal design aan rond en gezamenlijk project\nVervorlgens delen we onze resultaten met de anderen groepen en wisselen we onze ideeën uit.\n\nMeebrengen\nElk deelnemer wordt verwacht met : \n\neen creatieve nieuwsgierigheid\,\nzijn/haar draagbare computer (laptop/tablet/enz.)\n\nPrijs ?\n189 € incl. btw \nIn de prijs zijn koffie en een broodjeslunch inbegrepen. \nVoor onze opleidingen kan u de Liberform-premie aanvragen. URL:https://www.jubel.be/event/workshop-legal-design-een-creatieve-introductie/ LOCATION:Huis van het Nederlands\, Philippe de Champagnestraat 23\, Brussel\, 1000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/04/Schermafbeelding-2025-04-30-123323-e1746009287938.png ORGANIZER;CN="Helder Recht vzw":MAILTO:info@helderrecht.be END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20251003T130000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20251003T180000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250930T112002Z LAST-MODIFIED:20250930T112642Z UID:10000245-1759496400-1759514400@www.jubel.be SUMMARY:Tweetalig colloqium. Bemiddeling in Bestuurszaken en in administratieve rechtscolleges. Mogelijkheden\, Grenzen en Praktijkervaringen. DESCRIPTION:Dit Tweetalig colloqium zal plaatsvinden in het Federaal Parlement\, zaal Erasmus\, op vrijdag 3 oktober 2025\, van 13-18 uur. \nIn een tijd waarin juridische conflicten tussen bestuursorganen en burgers toenemen\, groeit het\nbelang van bemiddeling. Gerenommeerde academici\, praktijkexperts en beleidsmakers zullen ingaan op de actuele stand van zaken\, juridische kaders en praktijkervaringen rond bemiddeling in bestuursrechtelijke context. \nSprekers zijn onder meer\n\nDr. David D’Hooghe\, staatsraad bij de Raad van State\, hoogleraar bestuursrecht KUL\nHelga Van Peer\, Eddie Clybouw en Benoit Cambier – Bemiddelaars België\, Frankrijk en Nederland\nMevrouw Pascale Vandernacht\, voorzitter van de Raad van State\n\nOnderwerpen die aan bod komen zijn onder andere\n\nDe juridische basis voor bemiddeling in het bestuursrecht\nBestuurlijke bereidheid tot bemiddeling: kansen en knelpunten: (i) Ruimtelijke ordening en omgeving\, (ii) 2. Overheidspersoneel en (iii) 3. Overheidsopdrachten.\nPaneldiscussie\n\nBekijk hier het volledige programma. \n  URL:https://www.jubel.be/event/tweetalig-colloqium-bemiddeling-in-bestuurszaken-en-in-administratieve-rechtscolleges-mogelijkheden-grenzen-en-praktijkervaringen/ LOCATION:Federaal Parlement Brussel\, Leuvenseweg 13\, Brussel\, 1000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/09/logo-GEMME.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20250924T124500 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20250924T180000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250714T123630Z LAST-MODIFIED:20250807T133128Z UID:10000243-1758717900-1758736800@www.jubel.be SUMMARY:Contractuele voorkooprechten en aankoopopties in notariële akten: nieuwe mogelijkheden en clausules onder het nieuw Burgerlijk Wetboek DESCRIPTION:Opleiding voorbehouden voor notarissen\, kandidaat-notarissen\, notariële juristen en medewerkers \nHet nieuw Burgerlijk Wetboek brengt een aantal belangrijke wijzigingen mee voor de contractuele voorkooprechten en aankoopopties op onroerende goederen. Met name Boek 3 en Boek 5 bieden aan partijen nieuwe perspectieven\, maar ook beperkingen als het over het opstellen van clausules inzake voorkooprechten en aankoopopties gaat. De mogelijkheid tot hypothecaire overschrijving van aankoopopties en voorkooprechten zorgt ervoor dat de notariële akte centraal komt te staan. Ook de sancties voor de miskenning van voorkooprechten en aankoopopties zijn substantieel gewijzigd. \nIn dit seminar worden u tips & tricks aangereikt om met die nieuwe mogelijkheden om te gaan\, maar wordt ook ingegaan op meer klassieke discussies in de vastgoedpraktijk. Op basis van de rechtspraak worden ook clausules aangereikt die latere discussies moeten vermijden. \nSpreker:\nProf. dr. Vincent Sagaert\, gewoon hoogleraar KU Leuven en Kortrijk\,  directeur vastgoedopleiding KU Leuven\, advocaat Eubelius \nProgramma:\n \nIn deze studienamiddag komen onder meer aan bod: \n\nHoe lang kan de duurtijd van voorkooprechten en aankoopopties gestipuleerd worden?\nMoet met voorkooprechten en aankoopopties rekening worden gehouden bij het opstellen van verkoopsvoorwaarden bij een verkoop op beslag?\nHoe kan een clausule zo gemoduleerd worden dat ze niet alleen op een eigendomsoverdracht\, maar ook op een vestiging van (sommige?) zakelijke gebruiksrechten betrekking heeft?\nHoe kan een clausule zo gemoduleerd worden dat ze niet alleen op de verkoop van het volledige onroerend goed\, maar ook op een deel ervan betrekking krijgt?\nWat is het nut van de hypothecaire overschrijving van een voorkooprecht of aankoopoptie?\nIs het mogelijk om een goed dat bezwaard is met een aankoopoptie te verkopen?\nWat zijn de sancties bij miskenning van een aankoopoptie?\n…\n\n Programma \nKnopsPublishing is erkend als opleidingsverstrekker voor het systeem van de KMO-portefeuille. Het accreditatienummer van KnopsPublishing is DV.O245662\, thema: beroepspecifieke competenties URL:https://www.jubel.be/event/contractuele-voorkooprechten-en-aankoopopties-in-notariele-akten-nieuwe-mogelijkheden-en-clausules-onder-het-nieuw-burgerlijk-wetboek/ LOCATION:Salons van Edel\, Terbekehofdreef 13\, Antwerpen\, 2610\, België ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/07/BE-2.png END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20250918T123000 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20250918T133000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250825T072620Z LAST-MODIFIED:20250826T081748Z UID:10000244-1758198600-1758202200@www.jubel.be SUMMARY:Infosessie over het examen inzake beroepsbekwaamheid​ DESCRIPTION:Wil jij werk maken van een rechtvaardige samenleving\, en heb je minstens vier jaar juridische beroepservaring? Dan kan je deelnemen aan het examen inzake beroepsbekwaamheid. Het examen bestaat uit een schriftelijk deel (dat plaatsvindt op 18/10) en een mondeling deel. ​ \n​Ben je geïnteresseerd om het examen mee te doen? Heb je nog twijfels of vragen? Op 18/9 organiseren we een infosessie. Schrijf je snel in om de sessie bij te wonen.​ \nSchrijf je in voor de infosessie \nSéance d’information en français le 24/9. Ne la manquez pas ! ​Inscrivez-vous à la séance d’information. URL:https://www.jubel.be/event/infosessie-over-het-examen-inzake-beroepsbekwaamheid/ CATEGORIES:Magistratuur ATTACH;FMTTYPE=image/jpeg:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2025/08/FJU-00004_Campagne_Najaar_Awareness_Jubel_Header_NL.jpg END:VEVENT BEGIN:VEVENT DTSTART;TZID=Europe/Brussels:20250916T114500 DTEND;TZID=Europe/Brussels:20250916T140000 DTSTAMP:20251218T153229 CREATED:20250312T114622Z LAST-MODIFIED:20250331T131731Z UID:10000220-1758023100-1758031200@www.jubel.be SUMMARY:Studio Academy: Beroepsaansprakelijkheid advocaat DESCRIPTION:Tijdens deze lunchsessie geeft Mr. Dirk De Maeseneer u een uiteenzetting over de basisbeginselen van de  beroepsaansprakelijkheid van de advocaat: de principes\, dekkingen\, valkuilen en wat te doen in geval van aansprakelijkheid. \nVerdien elke 3e dinsdag van de maand waardevolle punten voor permanente vorming tijdens de lunchsessies van Studio Academy.\nVolgende sessie: 21 oktober 2025 – Tony Van de Calseyde – Ontslagrecht \nGeïnteresseerd? Schrijf online in of stuur een mail naar academy@studio-legale.be. \n🧾 Prijs: 75€ / sessie – 210€ / 3 sessies naar keuze – 400€ / 6 sessies URL:https://www.jubel.be/event/studio-academy-beroepsaansprakelijkheid/ LOCATION:Auditorium Bank van Breda\, Ledeganckkaai 7\, Antwerpen\, 2000 ATTACH;FMTTYPE=image/png:https://www.jubel.be/wp-content/uploads/2023/10/studio-legale.png END:VEVENT END:VCALENDAR